عضویت العربیة
دوشنبه، 10 شهريور 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
امام علی علیه السلام فرمودند: خردمندترین مردم کسی است که به عواقب و فرجام کار بیشتر بنگرد. غرر الحکم، ج 2، ص 484
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/خانه و خانواده/زنان/سایر مقالات/جایگاه زن در اسلام

تبلیغات
آخرین مقالات
شنيدن صداي حضرت توسط آقاي شيخ حسين سامرائي در سرداب مطهر

شنيدن-صداي-حضرت-توسط-آقاي-شيخ-حسين-سامرائي-در-سرداب-مطهرحضرت آيه الله حاج ميرزا احمد سيبويه ساکن تهران از آقا شيخ حسين سامرائي که از اتقياء اهل منبر در عراق ادامه ...

پايداري، راهي فراسوي بهشت

پايداري-راهي-فراسوي-بهشتشايد (آيات 112-120) در پايان سوره، چارچوب عمومي آن را مشخص سازد، چه، اين آيات به پيامبر (صلي الله عليه ادامه ...

توکّل بر خدا در رويارويي با سرکشان

توکّل-بر-خدا-در-رويارويي-با-سرکشانانسان، ناگزير بايد در برابر فشارهاي طبيعت و ترس آفريني سرکشان، به پروردگار سبحان تکيه کند، همانگونه که ادامه ...

جهاد، راه بيزاري جستن از مشرکان

جهاد-راه-بيزاري-جستن-از-مشرکانبا اينکه ويژگي عمومي سوره، هشدار برق آسا به مشرکان است، ليک وجود آيه هاي توبه، به ويژه در آغاز سوره، ادامه ...

بيان شخصيت ايماني

بيان-شخصيت-ايمانياين سوره به کاوش در موضوع انسان مي پردازد؛ ابتدا به کتاب خدا (قرآن) روي آورده، که پروردگار آن را براي ادامه ...

هجرت و کرانه هاي جهاد

هجرت-و-کرانه-هاي-جهادهشتمين سوره ي قرآن، انفال ناميده شده، چه، گفتار نخست آن، در پيرامون غنيمتهاي اضافي است که « نفل » نام ادامه ...

مسؤوليّت انسان در برابر پروردگار

مسؤوليّت-انسان-در-برابر-پروردگاردر آغاز اين سوره، حقايق هستي، بر پايه ي بينش توحيدي، به يکديگر آميخته شده است؛ اگرچه اين بينش مي کوشد ادامه ...

تشرف آيه الله سيد مهدي شيرازي رحمه الله در سرداب مقدس و تصحيح دعاي ندبه

تشرف-آيه-الله-سيد-مهدي-شيرازي-رحمه-الله-در-سرداب-مقدس-و-تصحيح-دعاي-ندبهزماني که من در سامرا بودم (زمان ميرزاي شيرازي) از اول شب تا صبح، مي رفتم در سرداب صاحب العصر عليه السلام ادامه ...

تشرف دوم شيخ حسن آل يس رحمه الله در سرداب مطهر

تشرف-دوم-شيخ-حسن-آل-يس-رحمه-الله-در-سرداب-مطهرمرتبه ي دوم وقتي بود که در سرداب مطهر مشرف شدم در صفه ي آخر سرداب نشسته بودم جمعي از زوار عرب وارد شدند ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 9096 بار

دوشنبه، 5 اسفند 1387

جایگاه زن در اسلام
جایگاه زن در اسلام
جایگاه زن در اسلام

شبهه :
زنان در اسلام برده همسرانشان هستند كه بايد براي همسرانشان كار ‎كنند.
پاسخ :
نمي‎دانيم چه مسأله‎اي باعث شده تا اين ذهنيّت ايجاد شود. ممكن است افراد يا خانواده‎هايي باشند كه نگرش منفي نسبت به زنان دارند، ام تعميم دادن آن و نتيجه گيري كردن از آن كه، اسلام نگرش منفي نسبت به زنان دارد و زنان در اسلام برده همسرانشان هستند درست نيست. بايد نگرش اسلام را درباره زن از كتاب‎ها و منابع معتبر بدست آورد، نحوه رفتار و زندگي افرادي كه معلوم نيست تا چه اندازه پايبند به اصول و دستورات اسلامي هستند، نمي‎تواند منبع قضاوت و ارزشيابي واقع شود.
بنابراين دستيابي به پاسخ اين سؤال و قضاوت‎ واقع بينانه در مورد آن تنها در صورتي امكان پذير است كه نظر اسلام را درباره زن بدانيم. در يك تقسيم بندي كلي ديدگاه‎ها و رويكردهاي متفاوت درباره زن را به سه ديدگاه اصلي مي‎توان طبقه بندي كرد.
1. نگرش منفي نسبت به زن؛ قبل از ظهور اسلام ديدگاه غالب و رايج، ديدگاه بدبينانه و منفي نسبت به زن بود. بينش‎هاي كليسايي زن را موجود فرعي و طفيلي مرد مي‎دانست، عرب‎هاي دوره جاهليت نيز از زن به عنوان برده و وسيله عيّاشي خود استفاده مي‎كردند.
2. زن در انديشه اسلامي؛ عقيده اسلام و جهان بيني آن درباره زن و حقوق انساني او، رويكرد نويني را درباره زن پايه ريزي كرد. اسلام در روزگاري به زن با ديد عظمت نگريست كه زن را به عنوان موجودي حقير و پست مي‎انگاشتند.
3. گرايش فمنيستي؛ رويكرد سوم درباره زن گرايشي است كه آغاز پيدايش آن به اوايل قرن نوزدهم بر مي‎گردد و از آن به فمينيسم يا جنبش استيفاي حقوق زنان ياد مي‎شد. اين گرايش پس از جنگ جهاني اول زمينه ساز طرح برابري حقوق زنان با مردان گرديد و امروزه نيز طرفداران اين ديدگاه پافشاري بر تساوي حقوق زنان با مردان دارند.[1]
گر چه در اين نوشتار مجال بررسي و مقايسه اين سه رويكرد به صورت تفصيلي وجود ندارد و از سوي ديگر ممكن است از اصل موضوع سؤال ما را دور كند، ‌لذا مقايسه ديدگاه‎ها را به عهده خود شما مي‎گذارم كه پس از مطالعه دقيق در اين زمينه ببينيد آيا اسلام نظر واقع بينانه‎تر درباره زن و حقوق و جايگاه آن اتّخاذ نموده يا رويكردهاي فكري ديگر. بنابراين ديدگاه اسلام را درباره منزلت و حقوق زن به اختصار مرور مي‎كنيم.
ديدگاه اسلام درباره زن در دو حوزه قابل بررسي است.
الف. حوزه معرفت شناختي؛ در بينش و جهان بيني اسلامي زن و مرد از جهات بسياري با هم برابر و يكسانند. هدف خلقت زن ومرد هر دو عبوديت و بندگي خداست، از نظر كسب ارزشها، نيز هر دو در يك رتبه هستند. زن و مرد بودن در كسب ارزشها تأثيري ندارد، بلكه ملاك كسب ارزشها عبارتند از:
1. ايمان و عمل صالح؛ «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياه طَيِّبَه»[2] هر كس ـ از مرد يا زن ـ كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگي پاكيزه‎اي حيات بخشيم.
2. تقوا؛ خداوند در قرآن مي‎فرمايد: اي مردم ما شما را از زن و مردي آفريديم و شما را گروه گروه و قبيله قبيله گردانيديم، تا از همديگر بازشناخته شويد، بهترين شما (چه زن و چه مرد) در نزد خداوند با تقواترين شما است.
آيات و روايات بسياري در اين زمينه وجود دارد كه براي زن اهميت و جايگاه ويژه‎اي قايل است.[3] اين مربوط به نظام اعتقادي و حوزه معرفت شناسي است كه به اختصار اشاره شد.
تا اينجا به اين نتيجه رسيديم كه اسلام زن را برده نمي‎داند بلكه از نظر اسلام مقام ومنزلت ويژه‎اي دارد. اسلام در واقع با برده داري زن مبارزه كرد و از زنان تجليل و احترام خاصي نمود. براساس اين جهان بيني كه زن از مقام و منزلت خاصي برخوردار مي‎باشد، روابط اجتماعي و حقوق خانواده نيز در اسلام تفاوت اساسي؛ رويكردها و ديدگاه‎هاي ديگر مكاتب دارد.
ب: جايگاه زن در خانواده؛ اسلام در نظام خانواده نيز براي زن ارزش و اهميت ويژه قايل است و هيچگاه آن را به عنوان برده نمي‎داند. همانگونه كه براي مرد حقوقي را در نظر گرفته است، براي زنان نيز حقوقي را مشخص نموده كه بايد مردان رعايت كنند. يا به تعبير ديگر در نظام خانواده و به منظور استحكام آن هم براي مرد و هم براي زن يكسري وظايف در نظر گرفته شده كه بايد رعايت كنند.[4]
با توجه به اين مطالب لازم است سؤالي را مطرح كنم و آن اينكه اگر مراد شما از كاركردن زن انجام همان وظايفي است كه اسلام براي زن در نظر گرفته اين هرگز به معناي برده دانستن زنان نيست، اسلام به خاطر حفظ شخصيت زن، وظايفي را به عهده آنها گذاشته است كه در حدّ توان‌شان باشد و در عين حال عفت‌شان نيز حفظ شود. وظايف سنگين‌تر به عهده مردان است. و امّا اگر مراد شما از كار كردن زنان، كار در بيرون از محيط خانواده است، اين بيشتر محصول نگرش غربي نسبت به زنان است كه زنان را وادار كرده است تا پا به پاي مردان به سخت‌ترين كارها اشتغال يابند. مسأله ديگري كه باعث شده تا زنان اين قدر سخت به كار و فعاليت بپردازند، مشكلات اقتصادي و تغييرات بنيادين در الگوهاي زندگي است.[5] زندگي امروزه آن چنان سخت و طاقت فرسا شده كه زن و مرد را وادار به تحمل اين همه سختي و رنج حاصل از كار و فعاليت نموده است.
پس اگر مي‌بينيم زنان امروزه به كار و فعاليت مشغول هستند، به خاطر اين نيست كه اسلام آنها را برده بداند، بلكه به خاطر مشكلات اقتصادي و تغيير و تحولات الگوهاي زندگي است، و اگر علاقه داريد كه تعبير «برده بودن» را به كار بريد، بهتر است كه انسان امروزي را برده الگوهاي زندگي نوين بدانيد كه فشار اقتصادي باعث شده تا زن و مرد هر دو اين گونه سخت به كار و كوشش بپردازند.
در پايان لازم به يادآوري است كه كار و تلاش چه براي زن و چه براي مرد تا جايي كه با اصول و ارزش‌هاي اسلام تعارض و تنافي نداشته باشد، هيچ اشكالي ندارد. و طبق فرمايش حضرت علي(ع) بهترين تفريح و مايه نشاط روح و روان است.در زندگي زنا شويي تشريك مساعي و برداشتن بار زندگي از دوش همديگر بسيار مهم است. بخاطر همين در اسلام توصيه شده كه زن و مرد علاوه بر انجام وظايف خود به ديگري نيز كمك كند.در برخي از روايات به مردان توصيه شده كه به زنان در امر خانه داري كمك كنيد تا از اجر بالايي نزد خداوند بهره مند گرديد و اين عمل جزء سيره و منش ائمه(ع) بوده است. از سويي ديگر زندگي زنا شويي خود داراي سختي ها و تكاليف زندگي است كه در زندگي حضرت علي و فاطمه(ع) مي بينيم كه ايشان كارها را بين هم تقسيم كردند به تناسب قوت و قدرت جسماني و شرائط روحي و طبيعت مرد و حفظ عفاف، كارهاي بيرون از خانه به علي(ع) و كارهاي داخل خانه به جهت شرائط روحي و جسماني زن به حضرت زهرا(س) واگذار شد.

پی نوشتها:
[1] . براي مطالعه بيشتر مراجعه شود به: مهدي مهريزي، بولتن مرجع فمينيسم، انتشارات بين المللي الهدي، 1378.
[2] . نحل، 97.
[3] . براي مطالعه بيشتر ر.ك: محمدفنايي اشكوري، منزلت زن در انديشه اسلامي،‌مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، چاپ اول، 1377.
[4] . براي مطالعه بيشتر در اين خصوص مراجعه شود به: حبيب الله طاهري، سيري در مسايل خانواده، سازمان تبليغات اسلامي، چاپ اول، 1370،ص 67 ـ 58؛ و نيز علامه محمد حسين فضل الله، شيوه همسرداري، ترجمه لطيف راشدي، پيام آزادي، چاپ اول، 1373، ص 115 ـ 95.
[5] . براي مطالعه بيشتر ر.ك: پاملا آبوت، جامعه شناسي زنان، ترجمه منيژه نجم عراقي، نشر ني، چاپ اول، 1380.



منبع: پایگاه اندیشه قم


نظرات کاربران
ادامه نظرات
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.