پرسش :
منظور از اعلميت ولايت فقيه چيست؟
پاسخ :
مقصود از اعلم در بحث «ولايتفقيه»، اعلم در مرجعيت نيست. حضرت على (ع) مىفرمايد: «ايها الناس ان احقّ الناس بهذالامر أقواهم عليه و أعلمهم بأمراللَّه فيه» «اى مردم بدانيد كه سزاوارترين مردم به اين امر (حكومت و ولايت) كسى است كه در اين كار قوىتر و به امر خداوند در حوزه رهبرى جامعه آگاهتر باشد».
بنابراين مقصود از اعلم تنها اعلم فقهى نيست بلكه «اعلم فى هذالامر» است يعنى، كسى كه علاوه بر داشتن فقاهت، عدالت و تقوا، مدير و مدبرتر باشد و به اوضاع كشور و جهان آگاهى كامل داشته باشد تا با ارائه دقيق شرايط به احكام الهى، بهتر بتواند احكام متناسب باشرايط موجود را كشف كند. دشمنان اسلام و ترفندهاى آنان را بشناسد و در وقت مناسب، بتواند تصميمگيرى و به نحو شايسته اقدام كند. بنابراين مرجعى كه در مسائل فقهى اعلم از ولىفقيه باشد، در مسائل حكومتى همتاى ديگر فقيهان است چون «فقاهت» تنها يكى از شرايط رهبرى جامعه اسلامى است نه تمام آن.(1) از همين رو حتى مرجعى كه در مسائل فقهى اعلم از ولى فقيه باشد، لازم در مسائل حكومتى تابع ولى فقيه باشد.
پىنوشت
(1) براى آگاهى بيشتر ر. ك: جوادى آملى، ولايت فقيه، صص 293- 993.
مقصود از اعلم در بحث «ولايتفقيه»، اعلم در مرجعيت نيست. حضرت على (ع) مىفرمايد: «ايها الناس ان احقّ الناس بهذالامر أقواهم عليه و أعلمهم بأمراللَّه فيه» «اى مردم بدانيد كه سزاوارترين مردم به اين امر (حكومت و ولايت) كسى است كه در اين كار قوىتر و به امر خداوند در حوزه رهبرى جامعه آگاهتر باشد».
بنابراين مقصود از اعلم تنها اعلم فقهى نيست بلكه «اعلم فى هذالامر» است يعنى، كسى كه علاوه بر داشتن فقاهت، عدالت و تقوا، مدير و مدبرتر باشد و به اوضاع كشور و جهان آگاهى كامل داشته باشد تا با ارائه دقيق شرايط به احكام الهى، بهتر بتواند احكام متناسب باشرايط موجود را كشف كند. دشمنان اسلام و ترفندهاى آنان را بشناسد و در وقت مناسب، بتواند تصميمگيرى و به نحو شايسته اقدام كند. بنابراين مرجعى كه در مسائل فقهى اعلم از ولىفقيه باشد، در مسائل حكومتى همتاى ديگر فقيهان است چون «فقاهت» تنها يكى از شرايط رهبرى جامعه اسلامى است نه تمام آن.(1) از همين رو حتى مرجعى كه در مسائل فقهى اعلم از ولى فقيه باشد، لازم در مسائل حكومتى تابع ولى فقيه باشد.
پىنوشت
(1) براى آگاهى بيشتر ر. ك: جوادى آملى، ولايت فقيه، صص 293- 993.