پرسش :
مراد از تقليدى نبودن اصول دين چيست و چگونه مىتوان با تحقيق به اين اصول رسيد؟
پاسخ :
مراد از «تقليدى نبودن اصولدين» اين است كه هر كس، بايد عقايد دينى را با يقين و حجّت بپذيرد. رسيدن به اين مرحله در افراد، بسيار متفاوت است. بيشتر انسانها براساسهمان فطرت اوليه، ايمان يقينى به وجود خداوند دارند و يا براساس عقلفطرى خويش، براهينى بسيار ساده و در عين حال محكم، بر وجود خدا اقامه مىكنند (مانند پيرزنى كه از طريق چرخ نخريسى بر وجود خداوند دليل آورد و پيامبر اكرم (ص) آن را مورد تأييد قرار داد). بنابراين تحقيقى بودن معارف دينى، لزوماً به معناى جستوجوى وسيع و بررسى همه ادله و شبهات درباره آنها و پاسخهايشان نيست. البته براى برخى از افراد، چنين تحقيقاتى لازم است زيرا دفاع عقلانى از دين و معارف دينى، متخصصان برجستهاىرا مىطلبد. اين مسأله همگانى نيست و هر كس در حد توانايى خود و مسائلى كه با آن روبهرو مىشود، نيازمند تحقيق است.
پرسمان
مراد از «تقليدى نبودن اصولدين» اين است كه هر كس، بايد عقايد دينى را با يقين و حجّت بپذيرد. رسيدن به اين مرحله در افراد، بسيار متفاوت است. بيشتر انسانها براساسهمان فطرت اوليه، ايمان يقينى به وجود خداوند دارند و يا براساس عقلفطرى خويش، براهينى بسيار ساده و در عين حال محكم، بر وجود خدا اقامه مىكنند (مانند پيرزنى كه از طريق چرخ نخريسى بر وجود خداوند دليل آورد و پيامبر اكرم (ص) آن را مورد تأييد قرار داد). بنابراين تحقيقى بودن معارف دينى، لزوماً به معناى جستوجوى وسيع و بررسى همه ادله و شبهات درباره آنها و پاسخهايشان نيست. البته براى برخى از افراد، چنين تحقيقاتى لازم است زيرا دفاع عقلانى از دين و معارف دينى، متخصصان برجستهاىرا مىطلبد. اين مسأله همگانى نيست و هر كس در حد توانايى خود و مسائلى كه با آن روبهرو مىشود، نيازمند تحقيق است.
پرسمان