عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

فقه الامامیه

نگاهي به وقف‏شناسي فقيهان(2)

نگاهي به وقف‏شناسي فقيهان(2)
1. معمولاً در متن به بهره‌وري و راه‌هاي جلوگيري از انحطاط وقف اصلاً اشاره نشده يا کمتر اشاره شده است. نه محوري که معمولاً در وقف‌نامه هست مشتمل بر سير اقتصادي وقف، بيلان مالي موقوفات، سير بهره‌وري، پيشگيري از انحطاط و تخريب و عوامل افزايش‌دهنده نيست، با اينکه اينها از ارکان وقف‌اند. ادامه ...

نگاهي به وقف‏شناسي فقيهان(1)

نگاهي به وقف‏شناسي فقيهان(1)
مقاله در صدد بررسي روش‏شناختي شيوة فقها در پرداختن به احکام هر مسأله و فقهي است. نويسندگان بيان مي‏کنند که فقها پيش از پرداختن به مسائل فقهي، به تعريف آن مبادرت کرده اند، يعني شناسايي موضوع در نظر آنان بيش از هر چيز اهميت و اولويت دارد؛ زيرا معناي لغوي مثلاً صلوة يا حج يا زکات با تعريف اصطلاحي اينها در فقه ادامه ...

فتوایی از ملا احمد نراقی و ردیه سید شفتی (2)

فتوایی از ملا احمد نراقی و ردیه سید شفتی (2)
غير از اين دو حديث كه در فتواى نراقى به آن‏ها استدلال شده است، مى‏توان با احاديث ديگرى هم استدلال كرد كه در وسائل الشيعه تحت عنوان: «باب ان شرط لزوم الوقف قبض الموقوف عليه او وليه‏» آمده است و يكى از آن محسوب مى‏شود، دو حديث زير : «عن صفوان بن يحيى عن ابى الحسن عليه السلام قال: سالته عن الرجل يقف الضيعة ثم يبدوا ان يحدث في ذلك شيئا، فقال: ان كان وقفها لولده و لغير هم ثم جعل لها قيما، لم ادامه ...

فتوایی از ملا احمد نراقی و ردیه سید شفتی (1)

فتوایی از ملا احمد نراقی و ردیه سید شفتی (1)
بررسى فتواى ملا احمد نراقى درباره بطلان وقف بدون اقباض و رديه سيد شفتى بر آن در سال 1215 هجرى قمرى شخص نيكوكارى به نام «لطف على خان ترشيزى‏» املاكى را وقف يك مدرسه علوم دينى در زواره اردستان اصفهان كرد; ولى چون هنگام اجراى صيغه وقف، املاك مزبور در اجاره مستاجرى بود، قرار شد كه او به نمايندگى از طرف واقف منافع آن را در كارهاى مورد نظر صرف كند. پس از مدتى كه به ادامه ...

وقف در فقه اسلامي‏

وقف در فقه اسلامي‏
بدون ترديد در وقف نيز همانند ديگر اعمال، نيت به معناي قصد عمل، واجب است و بدون قصد، نقل و انتقالي صورت نخواهد گرفت. در اين مطلب بحث و اختلافي نيست، بلکه بحث در قصد قربت است. آيا در تحقق وقف و صحت آن قصد قربت شرط است - به طوري که اگر نباشد وقف محقق نشود - يا شرط نيست؟ ادامه ...

پژوهشي در مسأله‏ي قبض و قبول در عقد وقف

پژوهشي در مسأله‏ي قبض و قبول در عقد وقف
يکي از مسايل مورد بحث و اختلاف در حقوق اسلامي مسأله‏ي قبض و اقباض در عقد وقف است. عده‏اي از فقها و حقوق‏دانان شيعه قبض و اقباض را از شرايط صحت وقف دانسته‏اند و بر اين عقيده‏اند که بدون قبض و اقباض، عين موقوفه همچنان در ملکيت واقف باقي است و تماميت و ناقليت عقد وابسته به قبض مي‏باشد. ادامه ...

جامع الشتات (4)

جامع الشتات (4)
ملکي را شخصي بر بقعه امام زاده وقف نموده است. واز تصرف واقف بيرون رفته شخصي متصرف شده است وادعاي ملکيت مي کند. واز جمله خدام بقعهء مزبوره کساني هستند که مطلع بر وقفيت ملک مزبور هستند. آيا شهادت بعضي از خدام بقعه مزبوره (که مقبول الشهاده مي باشند) بر وقفيت ملک مزبور بر بقعه مزبوره مثبت وقفيت ملک مزبور مي شود؟ وشهادت آنها در اثبات اين مطلب مسموع است؟ يا آنکه شهادت اين اشخاص مسموع نيست (زيرا) که اين اشخاص را ادامه ...

جامع الشتات (3)

جامع الشتات (3)
آيا جايز است از وجه زکات، کسي کتب علميه بخرد ووقف کند از براي عامه مؤمنين يا نه. وبر فرض جواز هر گاه خود نگاه دارد وبه ديگري ندهد وقف صحيح است يا نه. و از زکات برئ الذمه شده يا نه. ادامه ...

جامع الشتات (2)

جامع الشتات (2)
هر گاه کسي بگويد که اين ملک را وقف کردم بر اولاد ذکور خود نسلا بعد نسل. واز او دو نفر ذکور بماند، بعد از آن يکي از آنها بميرد واز او پسري بماند. آيا باعم خود شريک است؟. يا آن که ملک مختص عم است؟. ادامه ...

جامع الشتات (1)

جامع الشتات (1)
هر گاه جمعي اقرار واعتراف کنند به آنکه همهء املاکي که در تصرف دارند که از جد ايشان به ايشان منتقل شده، وقف بر اولاد ذکور او بوده، وبعد از فوت اين جماعت، بعضي از آن املاک از تصرف اولاد ايشان بيرون رفته، آيا اولاد را مي رسد که به سبب وقفيت مطالبهء املاک را بنمايند يا نه؟ جواب: هر گاه وقف بر اولاد ذکور بوده بطنا بعد بطن هميشه آن اولاد مستحق آن املاک مي باشند. مگر اينکه از جهت شرعي از تصرف ايشان به در رفته باشد، مثل ادامه ...