عضویت العربیة English
امام حسین علیه‌السلام: چون حضرت فاطمه وفات کرد، امیرالمومنین او را پنهانی به خاک سپرد و محل قبرش را ناپدید کرد. کافی، ج2، ص356

تاريخ ايران

حضور ایران در جهان اسلام

حضور ایران در جهان اسلام
در اثر فروپاشی شاهنشاهی ساسانی به فرهنگ بومی ایران ضربه‌ای شدید وارد شد. آن زبان شایستگی ادبی خود را از دست داد، و آیین باستانی زرتشتی کشور تقریباً تا حد اعتقادی کفرآمیز اعتبار خود را از دست داد. اما، شکست نظامی، از یک ادامه ...

فرهنگ ایرانی در دیگر سرزمین‌های اسلامی

فرهنگ ایرانی در دیگر سرزمین‌های اسلامی
حتی اگر بخواهیم در عقاید تویینبی تخفیف دهیم، به این عنوان که او در درجه‌ی نخست یک کارشناس تاریخ اسلام تلقی نمی‌شود؛ اگر برخی از عقاید چالش‌طلبانه‌ی هاجسُن را به عنوان این که بسیار افراطی است کنار بگذاریم؛ و اگر برخی از ادامه ...

ارزیابی دیدگاه‌ها درباره‌ی حضور ایران در جهان اسلام

ارزیابی دیدگاه‌ها درباره‌ی حضور ایران در جهان اسلام
عرب‌ها، پس از غلبه، با فرهنگ ایران و شیوه‌ی زندگی ایرانیان آشنایی نزدیک‌تری پیدا کردند. عرب‌ها پیش از اسلام با ایرانیان ناآشنا نبودند، اما گروه گروه ایرانیانی که در جریان پیروزی‌های عرب‌ها به اسارت گرفته شدند نه فقط اردوگاه‌های ادامه ...

پیوند ایرانیان و عرب به گزارش منابع کهن اسلامی

پیوند ایرانیان و عرب به گزارش منابع کهن اسلامی
با توجه به تماس‌های گسترده و گوناگون میان عرب‌ها و ایرانی‌ها، به ویژه در قرن ششم میلادی، جای شگفتی نیست که شماری از مفاهیم و رسوم اسلامی از اعتقادات مذهبی ایرانیان اخذ یا متأثر شده باشد. شماری از مورّخان ادیان به این ادامه ...

ایرانیان و عرب پیش از اسلام

ایرانیان و عرب پیش از اسلام
مهم است که به تأثیراتی که ایران در عربستان پیش از اسلام و در نتیجه بر جهان اسلام داشته است توجه کنیم. زیرا جامعه اسلامی قسمتی از فرهنگ اعراب جاهلی و بسیاری آداب و مراسم پیش از اسلام و آیین‌های مذهبی و الگوهای ادبی آن را به ادامه ...

دیدگاه‌های معمول درباره‌ی پیوند ایران و اسلام

دیدگاه‌های معمول درباره‌ی پیوند ایران و اسلام
نظریه‌ی رایج درباره‌ی توسعه تمدن اسلامی نظریه‌ای نسبتاً ساده است، بدین معنی که اسلام در فرصتی مناسب پدید آمد، هنگامی که دو اَبَر قدرتِ قرن هفتم، یعنی امپراتوری‌های ایران و بیزانس، در اثرِ جنگ‌های طولانی، مالیات‌های سنگین، و ادامه ...

یادداشت‌هایی درباره‌ی روش‌شناسی و حرف‌نویسی منابع تاریخ ایلام باستان

یادداشت‌هایی درباره‌ی روش‌شناسی و حرف‌نویسی منابع تاریخ ایلام باستان
لازمه‌ی نوشتن تاریخ ایلام نو اتکای پر دردسر بر شرایط و زدوبندهاست. وجود خیال‌پردازی‌ها، شکاف‌ها و فقدان توافقی شناخته شده میان منابع ایلام نو و میان‌رودان سبب شده است که بیش‌تر نتیجه‌گیری‌ها جنبه‌ی مشروط داشته باشد. به ادامه ...

نگاهی کلی به منابع شناخت ایلام باستان

نگاهی کلی به منابع شناخت ایلام باستان
شواهد مربوط به گستره‌ی تمدن ایلامی بالغ بر سه هزاره است. اما در این بین چندین شکاف مهم قرار دارد. دوره‌ی اول تاریخ ایلام نو (در حدود 743 تا 1000 پ.م) با این چنین شکافی آغاز می‌شود که تا اواسط قرن هشتم پ.م منابع اکدی و ادامه ...

دوره‌بندی و گاه‌شماری ایلام

دوره‌بندی و گاه‌شماری ایلام
تاریخ ایلام نو به دوره‌ی اصلی (I-III) تقسیم شده است. گاه‌شماری‌های م.ج. استو، مالبران – لابا و ف. والا به ترتیب به شرح زیر است: ادامه ...

بیست و چهارمین کنگره‌ی مستشرقین در مونیخ

بیست و چهارمین کنگره‌ی مستشرقین در مونیخ
هیأت ایرانی عام مجمع بین‌المللی مستشرقین که از 28 ماه اوت فرنگی تا 5 سپتامبر سال جاری مسیحی (1957) در شهر مونیخ از بلا آلمان (پایتخت مملکت باویر) منعقد بود و روز قبل از افتتاح مجمع در مونیخ حاضر بودند آقایان دکتر ادامه ...