عضویت العربیة English
امام على علیه‌ السلام: فاطمه علیها السلام، همواره مظلوم و از حق و میراث خود محروم بود. امالى طوسى، ص 155
  • جایگاه امامت در احادیث اسلامی
  • گرایش به هم‌جنس در دانش آموزان

تاریخ اسلام

امام حسن عسكري(ع) پاسدار ميراث تشيع

امام حسن عسكري(ع) پاسدار ميراث تشيع
هر يك از امامان معصوم شيعه(ع) با توجه به شرايط زماني و موقعيت اجتماعي و سياسي در شرايط خاص قرار گرفته و با توجه به اين شرايط از طرف خداوند مأمور به انجام وظايف خود بودند. آنچه ائمه(ع) را ملزم به اين وظايف مي نمود، امامت بود كه منصبي از سوي خداوند است و بر اساس همين عهد الهي است كه هريك از آن بزرگواران به نوعي به انجام وظايف خويش در هر شرايط پرداخته و از آن كوتاهي نكرده اند. ادامه ...

ریزش های اجتماعی و علل آن در تاریخ صدر اسلام

ریزش های اجتماعی و علل آن در تاریخ صدر اسلام
علل عمده ی ریزش های اجتماعی از آن جا که بخش عمده ای از ریزش های اجتماعی در جبهه بندی حق و باطل ، مربوط به میزان تأثیرگذاری عوامل و نقش های اجتماعی است ، پیش از آن که به روان شناسی اجتماعی مردم کوفه و شام ، به عنوان مصادیق روشنی از ریزش های اجتماعی عصر امام علی (علیه السلام ) اشاره کنیم ، ب ادامه ...

علل گرایش ایرانیان به اسلام ( از آغاز تا سال 40 هـ ق )

علل گرایش ایرانیان به اسلام ( از آغاز تا سال 40 هـ ق )
در این مقاله سعی شده تا به تعامل و روابط فرهنگی – اجتماعی متقابل ایرانیان و اعراب مسلمان و نیز ورود و گسترش اسلام در ایران تا سال 40 هجری پرداخته شود . میزان سابقه روابط ایرانیان با اسلام آن چنان که از اطلاعات برخی منابع تاریخی بر می آید خیلی گسترده به نظر نمی رسید. آغاز این روابط با مسلمانان یمن بوده است به طوری که سربازان ایرانی مقیم یمن در سرکوبی « اسود عنسی» پیامبر دروغین به یاری سرداران اسلام شتافتند ادامه ...

تاريخ انديشه سياسي اسلام

تاريخ انديشه سياسي اسلام
اگر دانش سياسي در اسلام را مجموعه اي از آگاهي ها و باورهاي ذهني مسلمانان در عرصه حيات سياسي بدانيم، انديشه سياسي مجموعه اي از باورهاي (فلسفي و غيرفلسفي) است كه به طور مستقيم به اداره امور جامعه مرتبط است و جلوه هاي آن در قالب "فلسفه سياسي"، "فقه سياسي" و "كلام سياسي" سامان يافته است. ادامه ...

جایگاه سیاست در اندیشه صدر المتالهین

جایگاه سیاست در اندیشه صدر المتالهین
منظومه فکری ملاصدرا تلفیقی آشتی جویانه بین فلسفه مشاء و فلسفه اشراق ، عرفان و معارف ،کتاب و سنت از مجاری عقل و وحی و دل است و در ابعاد نظری و عملی نگاهی جامع به هستی و انسان دارد . حکمت متعالیه او در حقیقت ، حکمت متعادلی است که با رهیافتی نوین همه طرق معرفت شناسانه را همسو و سازگار می کند ادامه ...

ویژگی های رویش غریبانه ی یاران امام حسین (علیه السلام ) در کربلا

ویژگی های رویش غریبانه ی یاران امام حسین (علیه السلام ) در کربلا
شهدای کربلا که از خصوصیات اجتماعی و فردی خاصی برخوردار بودند ، در حقیقت مصادیق بارزی از رویش های غریبانه در روزگار غربت اسلام بودند . از میان آن همه ویژگی های منحصر به فرد آن اسوه های شهادت ، می توان به مواردی چند اشاره نمود: ادامه ...

عبرت ها و درس های ماندگار حماسه عاشورا

عبرت ها و درس های ماندگار حماسه عاشورا
امام (علیه السلام ) ؛ مظهر رحمت الهی صحنه ی بازگشت نادمی گریان و مضطرب ، به محضر مولا و مرشدش آن چنان با شکوه بود که هر بیننده ای را به حیرت وا می داشت . در حالی که حرّ بن یزید ریاحی در روز عاشورا به امام (علیه السلام ) نزدیک می شد ادامه ...

عبرت ها و درس های ماندگار حماسه عاشورا(1)

عبرت ها و درس های ماندگار حماسه عاشورا(1)
تسلّط جابرانه ی نظام اموی بر امّت اسلامی و رواج فساد و تباهی ، شرایط ذلّت باری را به جامعه ی اسلامی تحمیل کرده بود . در چنین شرایطی ، معاویه در رأس دستگاه اموی تا بدان جا گستاخ شده بود که در نامه ای به امام حسین (علیه السلام ) این گونه نصیحت می کند: ادامه ...

تأمّلی بر جریان شناسی کربلا

تأمّلی بر جریان شناسی کربلا
ترکیب اجتماعی آنان که در جریان نهضت عاشورا بودند و هر کدام به نوعی نقش آفرینی می کردند ، را در یک نگاه کلّی می توان به دو جبهه ی حق و باطل و از نگاهی تفصیلی و تحلیلی ، به سه دسته ی عمده تقسیم نمود: ادامه ...

آسیب شناسی اجتماعی جامعه اسلامی در عصر امام حسین (علیه السلام )

آسیب شناسی اجتماعی جامعه اسلامی در عصر امام حسین (علیه السلام )
از نظر جامعه شناسی ، « هنجارها» قواعد رفتاری افراد را در وضعیت مشخصی معیّن می کنند. به بیان دیگر هر جامعه ای از طریق هنجارها ، رفتارهای مناسبی را تعیین می کند . این هنجارهای اجتماعی از طریق مذهب و یا قانون ، دولت و یا تجربه های فردی تعیّن می یابند.(1) هنجارهای اجتماعی یک جامعه ، در واقع تجلّی ارزش های آن جامعه است . یعنی عقاید مشترک اجتماعی درباره آن چه خوب ، مطلوب و درست است و یا حدّاقل می توان اذعان داشت که تمامی هنجارها در یک ارزش از نظر جامعه شناسی ، « هنجارها» قواعد رفتاری افراد را در وضعیت مشخصی معیّن می کنند ادامه ...