عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261
  • چشم انتظاران
  • چراغ راه مداحان

علم و دانش

چشم مرموز «اس ۳۰۰» ایران هم رؤیت شد

چشم مرموز «اس ۳۰۰» ایران هم رؤیت شد
علاوه بر نمایش غرورآفرین دستاورد جدید موشکی کشورمان به نام "خرمشهر" در رژه ۳۱ شهریورماه امسال نیروهای مسلح، سامانه های مهم دیگری نیز در این مراسم حضور داشتند که به علت عدم آشنایی اهالی رسانه و فقدان ادامه ...

کابوس ناوهای هواپیمابر آمریکا به «هایدرا» مسلح شد

کابوس ناوهای هواپیمابر آمریکا به «هایدرا» مسلح شد
در سالهای ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ که شرایط خاصی بر فضای جنگ حاکم بود، پس از مطالعه در زمینه ساخت وسائل پرنده هدایت‌پذیر و شناخت کاربرد و توانایی‌های آنها با توجه به امکانات داخل کشور و وجود زمینه‌های گوناگون ادامه ...

ابن صاعد اندلسی و مفهوم علم در تمدن اسلامی

ابن صاعد اندلسی و مفهوم علم در تمدن اسلامی
یكی از معدود دانشمندان مسلمان كه به طور استثنایی به داشتن نگاه تبیین‌گرایانه علمی و طبیعی شهرت دارد، قاضی صاعد اندلسی است. نام دقیق وی قاضی ابوالقاسم صاعد بن احمد بن صاعد قرطبی طلیطلی اندلسی است كه در سال ادامه ...

رابطه‌ای هدف از آموختن دانش با پیشرفت آن

رابطه‌ای هدف از آموختن دانش با پیشرفت آن
چند نوع هدف برای آموختن علم می‌توان در نظر داشت: 1.علم برای علم، این كه آدمی تلاش می‌كند بداند تا دانسته باشد. ادامه ...

علوم شرعی و غیرشرعی از دیدگاه غزالی

علوم شرعی و غیرشرعی از دیدگاه غزالی
نوشته حاضر گزارشی است از آنچه غزالی (450-505) در باب نخست كتاب احیاء العلوم درباره فضیلت علم و تقسیم آن به علوم شرعی و غیرشرعی بیان كرده است. ادامه ...

دیدگاه علمای عصر صفوی درباره‌ی احكام نجومی

مروری بر رساله انوار مُشرقَه

دیدگاه علمای عصر صفوی درباره‌ی احكام نجومی
پرداختن به دانش نجوم آن هم از زاویه قرآن و روایات و نیز از نگاه فقه و دیگر نگاه‌های اسلامی، مبحثی است كه در تمدن اسلامی پیشینه قابل توجهی دارد. دانش نجوم در میان بیشتر اقوام سابقه دارد؛ و عامل آن نیز توجه بشر در ادامه ...

احكام نجومی و اغتشاش فكری- عقلی در تمدن اسلامی

احكام نجومی و اغتشاش فكری- عقلی در تمدن اسلامی
بخش قابل توجهی از رویدادهای اختیاری در عالم انسانی، تابعی از نگرش‌های نجومی بوده و هست. این مسأله اولاً در تمام عالم مطرح بوده و ثانیاً در دنیای اسلام، هم در حوزه تاریخ سیاست، جنگها، و اعمال و افعال پادشاهان و ادامه ...

نفائس الفنون و مفهوم علم و تقسیمات آن

نفائس الفنون و مفهوم علم و تقسیمات آن
تقسیمات علوم در قرن‌های هشتم و نهم قدری فلسفی‌تر و صوفیانه‌تر، اما كلیشه‌ای و ساده بود. در این دوره، حكمت، یعنی محصول آنچه طی چند قرن شكل گرفته و البته از حیث استدلالی به همان روال سابق و از تطور و تحول تهی ادامه ...

همه‌ی علوم و یك علم

مروری بر دیدگاه‌های ابن حزم در طبقه‌بندی علوم

همه‌ی علوم و یك علم
طبقه‌بندی علوم یكی از مباحث مهم و مورد توجه فلاسفه اسلامی بوده و هر كدام با زاویه دیدی كه تحت تأثیر آموزه‌های دینی، فلسفی، و تربیتی خود داشته‌اند به آن نگریسته‌اند. فارابی و سپس مكتب سینایی نگاه خاص خود را ادامه ...

عمرو بن بحر جاحظ و نظام معرفتی علوم در قرن سوم هجری

عمرو بن بحر جاحظ و نظام معرفتی علوم در قرن سوم هجری
ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ [م255] یكی از زبده‌ترین دانشمندان اسلامی است كه به دلیل داشتن تفكر معتزلی، نبوغ شگفت، و احاطه‌اش بر افكار و اندیشه‌های رایج در جهان اسلام، آثار برجسته‌ای از خود در زمینه‌های مختلف ادامه ...