عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است. کشف الغمّه، ج2، ‌ص 349

مولانا (مولوی)

ولی نعمتان، سراپا دادرسی و عدالت‌اند

ولی نعمتان، سراپا دادرسی و عدالت‌اند
تنها مردان حق در این جهان، دلاوران و شیرمردانی هستند که هر گاه ستم‌دیدگان، فریاد یاری برکشند به یاری آنان ستاب‌اند. و همانند رحمت حق تعالی بدان سو می‌دوند. مردان حق، هم چون ستون‌هایی برای دنیای رو به ویرانی و طبیب ادامه ...

ولی نعمتان، جبرئیل رحمت‌اند

ولی نعمتان، جبرئیل رحمت‌اند
مولانا معتقد است از مردان حق و عاقلان خداجو، هر رنج و آزاری به ما برسد حتماً قصد خیری در آن هست. او در این قسمت، تمثیلی را برای توضیح می‌آورد. مولانا می‌گوید: درست مانند امیری که در این قصه، مرد خفته را می‌زند و ادامه ...

واسطه‌های فیض در نگاه مثنوی

واسطه‌های فیض در نگاه مثنوی
پارسایی در شهر غزنی از نظر علم و دانش ممتاز بود. نامش محمد و کنیه‌اش سررزی بود. هر شب با برگ درخت انگور افطار می‌کرد و مدام در پی تجلیات حضرت حق بود. او از حضرت حق شگفتی‌ها دید، اما مقصود او دیدن جمال ادامه ...

نیاز روحی به تکرار کلمات اولیاء‌الله در بیان مولانا

نیاز روحی به تکرار کلمات اولیاء‌الله در بیان مولانا
جان کلام ابیات مزبور این است که برای درک حقیقت و چشنیدن «طعام‌های معنوی» باید در تو نیازی باشد؛ بخواهی تا دریابی. نیاز موجب می‌شود که نان را مکرر می‌خوری و از آن بیزار نمی‌شوی. این معانی را هم با نیاز، مکرّر می‌توان ادامه ...

نور ولایت و مراتب آن در مثنوی

نور ولایت و مراتب آن در مثنوی
مولانا می‌گوید: ولی حق چون به سرچشمه‌ی نور مطلق پیوسته است خود، چو نور است و عقل- مانند جیرئیل- رابطه الهامات برای اوست. این نور به حق پیوسته در قندیلی از مردان حق که در مرتبه پایین‌ترند احاطه شده است. گروه دیگر از اولیا ادامه ...

نمونه‌ای از برداشت مولانا از قرآن

نمونه‌ای از برداشت مولانا از قرآن
مولانا بارها در مثنوی این موضوع را مطرح نموده است که نیک و بد زندگی به زمینه‌های ذهنی و روحیات خود ما بستگی دارد. اگر انسان خیالات خوش و زیبا داشته باشد، نیرو و توان می‌گیرد. اگر انسان دارای خیالات پریشان و ناپسند باشد، ادامه ...

نقش گفتمان و رهبری در رهایی از تفرقه و تنازع

نقش گفتمان و رهبری در رهایی از تفرقه و تنازع
حکایتی است در توضیح این معنا که حقیقت یکی است و جنگ هفتاد و دو ملت بر سر الفاظ است. خلاصه‌ی حکایت این است: چهار شخص که هر کدام زبان خاصی داشتند، به جایی آمدند. شخصی یک درم پول به آنها داد که چیزی برای خود ادامه ...

نقد تأویل گران قرآن در مثنوی

نقد تأویل گران قرآن در مثنوی
پذیرفتن حقایق الهی و شناختن اسرار غیب نیازمند اعتقاد است و این اعتقاد با دلیل و برهان پدید نمی‌آید. از صمیم قلب ایمان بیاور، نه فقط با زبان. در درون تو آن چه تازه است هوای نفس است که دروازه‌ی ایمان و اعتقاد را به روی تو می‌بندد. ادامه ...

مولوی و تأثیر اولیای حق در نظام هستی

مولوی و تأثیر اولیای حق در نظام هستی
مولانا از سخنان پیامبر به این نتیجه می‌رسد: آن بی‌گناه و برگزیده‌ی حق، مرشد کامل یا مرد حق است که مورد قبول حق می‌باشد و در دست قدرت حق مانند کمانی است که هر چه از او سر می‌زند، تیری است که پروردگار از این کمان می‌افکند. ادامه ...

مولانا و مراتب قرب دوستان حق

مولانا و مراتب قرب دوستان حق
از آن کرسیِ ارشاد دروغین برخیز و مردان راستین راه حق را بنگر که می‌توانند روح دیگران را هم شکار کنند (گورگیر) و به راه حق بکشانند. اینها نه کورند و نه شکار کسی می‌شوند و جز دوست، کسی قادر به صید کردن آنها نیست. «شه» ادامه ...