عضویت العربیة English
امام هادی علیه‌السلام: شب زنده دارى، خواب را شیرین‌تر و گرسنگى، غذا را لذت بخش‌تر مى‌کند. تنبیه الخواطر، ص141

تئاتر

پيدايش ادب نمايشي در ايران

پيدايش ادب نمايشي در ايران
يکي از انواع (ژانرهاي) ادبي که توجه نويسندگان را به خود جلب کرد، ادب صحنه‌اي (نمايشنامه) بود. رواج نمايشنامه در ايران سير و کيفيت خاص خود را داشته است. از جمله اينکه ادب صحنه‏اي در وهله‏ي نخست مورد توجه دربار و ادامه ...

اسطوره‌ی دون ژوان در تئاتر

اسطوره‌ی دون ژوان در تئاتر
تئاتر از اسطوره توشه و مایه می‌گیرد. بی‌اسطوره، تئاتر نبود و بی‌تئاتر، بسیاری اساطیر از یاد رفته، ناپدید می‌شدند. واقعیت اینست که تئاتر و اسطوره، متقابلاً یکدیگر را نو و بارور می‌کنند. تئاتر غرب از آئینِ پرستش دیونیزوس زاده ادامه ...

با نگاهی به پیشینه‌ی تئاتر در کشورهای عربی

هنر نمایش در کشور الجزایر

هنر نمایش در کشور الجزایر
بحث بر سر هنرهای نمایشی در جوامع عرب و اسلامی و همچنین ایران، و نیز قیاس هنرهای نمایشی شرق یا آسیا با نظائر و معادلشان در غرب، ضمن بررسی علل و اسباب پیدایش تراژدی در یونان و جستجوی دلائل فقد یا غیبت آن در جوامع ادامه ...

کریگ، یتس و تئاتر شرق

کریگ، یتس و تئاتر شرق
کافیست به مجموعه‌ی Mask رجوع کنیم تا اطمینان یابیم که ادوارد گوردون کریگ (Edward Gordn Craig 1966-1872) به تئاتر و عموماً به هنرهای آسیایی علاقه‌مند بوده است. شاهد این امر، شرح دقیق کتابهای مربوط به تئاتر و ادامه ...

ارسطو و بهاراتا

ارسطو و بهاراتا
درباره‌ی سرچشمه‌های مذهبی تئاتر، طبیعی است استنتاجات مورخان را که در این باره متفق‌القولند بپذیریم. برای جمال‌شناس و روانشناس و نیز هنرمند و جامعه‌شناس، کشف یگانگی هویت تئاترهای غربی و شرقی در آغاز و پرده برگرفتن از ادامه ...

تئاتر شرق و تئاتر غرب

تئاتر شرق و تئاتر غرب
آنتونن آرتو در سوم مارس 1948 درگذشت. پنجاه و دو سال داشت، اما به سبب بیماری‌ای جانکاه که از نوجوانی روانش را می‌خست و می‌فرسود، بیست سال پیرتر می‌نمود. در زمان حیات، مردم، درست نمی‌شناختتندش، اما شاعران و ادامه ...

تئاتر پوچ و نویسندگانش

تئاتر پوچ و نویسندگانش
پیشروان این مکتب، دنیا را پوچ و بی‌معنی می‌دانند و هدفشان القاء این احساس از صحنه به تماشاگر است. بنابراین طرقی که در نمایشنامه نویسان به خاطر این هدف انتخاب کرده‌اند عبارت است از: به هم ریختن قوانین دراماتورژی، ادامه ...

ارزیابی درست نقش

ارزیابی درست نقش
استانیسلاوسکی همیشه توجه هنرپیشه را قبل از قبول نقش به این موضوع معطوف می‌کند که: نقش قسمتی از زندگی یک انسان است و برای این‌ که ‌این قسمت صحیح و حقیقی آفریده شود باید هنرپیشه تمام زندگی این انسان را از روز تولد ادامه ...

رفتار تیپیک بازیگر

رفتار تیپیک بازیگر
استانیسلاوسکی از شاگردانش می‌خواست که در زندگی، عادات، سنت‌ها و روان انسان‌ها دقت و تحصیل کنند. در هر دوره‌ی تاریخ بشر، رفتارها، ژست‌ها، حرکات، طرز لباس پوشیدن و به کار بردن اشیاء و آداب معاشرت مربوط به ادامه ...

رفتار ظاهری نقش

رفتار ظاهری نقش
استانیسلاوسکی در این مورد توجه شاگردانش را چنین معطوف می‌سازد: تا به حال شما پیکرهایی که خود آفریده‌اید بازی کرده‌اید اما حالا دیگر من از شما پیکرهایی را می‌خواهم که تولستوی، چخوف و دیگران آفریده‌اند. استانیسلاوسکی ادامه ...

cript>