سینما

آیا سینمای امریکا هنوز وجود دارد؟

آیا سینمای امریکا هنوز وجود دارد؟
سینمای ملی سینمایی است که چیزی از روح کشوری را که متعلق به آن است بیان می‌کند: سبک زندگی، وجدان، دیدگاه‌ها و .... . فیلم‌های سینمایی چشمگیرترین صادرات امریکا هستند. آن‌ها هویت خود را از دست نمی‌دهند. آن‌ها ملیت و کشور مبدأ خود را لو می‌دهند. آن‌ها آشکارا به تنهایی بزرگترین عامل در امریکایی سازی جهان‌اند و به این خاطر به حق می‌توان آن‌ها را مهم‌ترین و شاخص‌ترین محصول صادراتی امریکا نامید. با این حال، امروزه نه تنها دنیا به شدت کوچک و متصل شده است، بلکه‌ی ایده‌ی سینمای ملی، با توجه به فیلم‌هایی که عملاً ساخته می‌شوند، نخ نما و بی‌مصرف شده است. ادامه ...

احترام به لاتین‌ها

احترام به لاتین‌ها
سینمای کلاسیک هالیوود هرگز نسبت به گروه‌های قومی یا اقلیت مهربان نبود. اقوام، فقط آب و رنگ محلی، وقفه‌های کمیک یا صرفاً شخصیت‌های منفی آشکار و نقطه‌ی مقابل قهرمان را ایجاد می‌کنند. این بی‌اعتنایی یا نفی، ارزیابی رایج هالیوود از اقوام را کامل می‌کند: آدم‌هایی مضر، بی‌ادب و منفی. چرا هالیوود ناگهان به امریکای لاتین علاقه مند شد؟ از نظر اقتصادی، امریکای لاتین تنها بازار خارجی موجود برای بهره برداری در دوران جنگ جهانی دوم بود. پیش از جنگ صنعت سینما درصد عظیمی از عایدی‌اش را از بازارهای خارجی کسب می‌کرد و با بسته شدن بازارهای اروپا و ژاپن، صنعت سینما، به قول بوسلی کراوتر، درصدد «پیکار برای تسخیر امریکای لاتین» با فیلم‌های مورد علاقه‌ی «هواداران اتحاد امریکا» برآمد. ادامه ...

میراث توماس ادوارد لارنس

میراث توماس ادوارد لارنس
هنگ کنگ دارای هویتی متفاوت با هویت سایر جوامع چینی است، بالاخص با خاک اصلی چین که می‌خواهد عمدتاً مبتنی بر استفاده از زبان کانتونی و لهجه‌ی پر از اصطلاحات عامیانه کوچه و بازار آن، سینمای هنگ کنگ را از سینماهای خاک اصلی چین و تایوان متمایز کند. از این رو است که سینماگران هنگ‌کنگی به دنبال منتقدان سینمایی هالیوودی نیستند، بلکه به منتقدانی توجه می‌کنند که در «چهارچوبی از تحلیل بی‌طرفانه» به نقد آثارشان بپردازند. ادامه ...

وصیت دکتر گوبلز

وصیت دکتر گوبلز
این مقاله به ارزیابی سینمای آلمان نازی می‌پردازد. محصولات سینمایی رایش سوم به مدیریت وزارت تبلیغات و سرگرمی‌های عمومی ژوزف گوبلز، تا امروز در آن واحد هم منفور و هم پرسروصدا باقی مانده است. تولیدات ژانری در رایش سوم از نقش برجسته‌ای برخوردار بودند؛ تقریباً نیمی از کل فیلم‌ها کمدی و موزیکال بودند. چنین فیلم‌هایی ظاهراً ثابت می‌کنند که رژیم نازی فضا را برای رؤیاهای بی‌ضرر باز می‌گذاشت؛ مورخان تجدید نظر طلب ادعا می‌کنند که این فیلم‌ها عرصه‌ای اجتماعی را به تصویر می‌کشند که کاملاً مقهور نهادهای دولتی نشده است. ادامه ...

روند تحلیل محتوای فیلم

روند تحلیل محتوای فیلم
این مقاله، به تحلیل محتوای فیلم، در کلی‌ترین معنا می‌پردازد. یک رویکرد عام به تعبیر محتوای فیلم به قرار زیر است: 1) ما مجموعه‌ای از مفاهیم و احکام از روان شناسی پویا در اختیار داریم، مثلاً آن‌هایی که با عقده‌های اودیپی سروکار دارند. 2) این گزاره‌ها متغیرهای فراوانی را پیشنهاد می‌کنند که می‌توانند در محتوای فیلم به تصویر کشیده شوند، مثلاً روابط پدر و پسر. 3) یک روش خاص پرداختن به چنین متغیری دریک فیلم شامل یک درون مایه (2) است؛ مثلاً شخصیت پدر به شخصیت پسر حمله می‌کند. 4) چنین پیرنگی را می‌توان با بهره گیری از احکام روان شناسی پویا تعبیر کرد. ما فرضیه‌ای درباره‌ی انشقاق مضمون از انگیزه‌های پنهانی روانی تنظیم می‌کنیم؛ مثلاً کینه‌ی پسر به پدر هم نسبت داده می‌شود. ادامه ...

«جنگ مسخره»‌ی جنسیت‌ها

«جنگ مسخره»‌ی جنسیت‌ها
سینمای کلاسیک فرانسه عشق و روابط مرد- زن را به منزله‌ی ماده‌ی خام همیشگی و محوری‌اش برمی‌گزیند. مقاله‌ی کنونی، می‌کوشد سه درون‌مایه‌ی «پدر بی‌پروا»، «پدر فداکار» و «پدر بد» را در این سینما بازشناسی کند و نمونه‌های آن را در فیلم‌های سال‌های آغازین سده‌ی بیستم برشمارد. به دیده‌ی نویسنده، این درون‌مایه‌ها هم‌زمان با دگرگونی‌های اجتماعی و حقوقی در فرانسه، کم کم دگرگون شدند. ادامه ...

پیش‌نیازهای تحلیل فیلم

پیش‌نیازهای تحلیل فیلم
خوب است رابطه‌ی قصه‌ی فیلم‌ها با داستان‌ها و درام‌ها در رسانه‌های قدیمی‌تر دیگر را به یاد داشته باشیم و بعضی از سوابق تئوریک مهارت نوظهور تعبیر فیلم را بشناسیم. نمونه‌ی آنها، فرهنگ عامه است که چون یک خصیصه‌ی فرهنگی، به صورت‌های مختلف چون بازتابی از رویدادهای تاریخی دیرین و دربرگیرنده‌ی تمثیل‌ها یا توصیف‌هایی نمادین از رویدادهای طبیعی تعبیر شده است. این مقاله می‌کوشد زمینه‌هایی را بازشناسی کند که تحلیل فیلم بر آنها استوار شده است. ادامه ...

سینمای ملی و تماشاگر ملی

سینمای ملی و تماشاگر ملی
واژه‌ی «سینمای ملی» اغلب فقط برای توصیف فیلم‌هایی به کار می‌رود که در یک کشور خاص تولید شده‌اند. اگر چه این مناسب‌ترین راه بهره‌گیری از این واژه نیست. این مقاله می‌خواهد به کندوکاو در بعضی پیامدهای استفاده از واژه‌ی «ملی» در گفت و گو از سینما بپردازد. به نظر نویسنده، پارامترهای یک سینمای ملی باید علاوه بر محل تولید، به محل مصرف فیلم‌ها نیز معطوف شود؛ به عبارت دیگر، نظری که بر رفتار تماشاگران ملی و شرایطی دقت می‌کند که تحت آن این تماشاگران فیلم‌هایی را که می‌بینند درک کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. ادامه ...

رویکردهایی در برابر هالیوود

رویکردهایی در برابر هالیوود
هالیوود ساختار سینمایی‌اش را به کشورهای دیگر صادر و در آن‌ها نهادینه کرده است: یک سرگرمی تخیلی که معمولاً نیازمند پایان بندی داستانی و خلق تک قهرمانی نیرومند - معمولاً مرد- در مقام عامل ضروری پایان‌بندی آن است. در پیرنگ چنین مبادله‌ی اقتصادی و فرهنگی نابرابری، بیشتر تهیه کنندگان سینمای ملی ناگزیر از فعالیت در چهارچوب برنامه‌ای هستند که هالیوود تعیین می‌کند. در این بین، سینماهایی هستند که در برابر هالیوودزدگی مقاومت می‌کنند. سینمای فرانسه، موفق‌ترین سینمای ناسیونالیستی در بین سینماهای ملی به شمار می‌رود. ادامه ...

بعثی‌ها جنگ را چگونه معنا کردند؟

بعثی‌ها جنگ را چگونه معنا کردند؟
سینمای جنگ در ایران، که به نام «سینمای دفاع مقدس» شناخته می‌شود، کارنامه‌ی روشن و بارها پژوهش‌شده‌ای در روایت‌گری و مستندسازی جنگ دارد. با این همه، این تنها یک سوی مستندسازی جنگی است که دو کشور در آن درگیر بودند. در این مقاله، به سینمای جنگ در عراق پرداخته شده و نویسنده پس از مقدمه‌ای در باره‌ی سینمای عراق، کوشیده است نشان دهد که سینماگران عراقی، جنگ را از دیدگاه خود چگونه به تصویر کشیدند و حزب بعث، در تبلیغات خود چه استفاده‌ای از سینماگری کرد؟ ادامه ...

آخرین مقالات
بازگشت سیاست نفت در برابر غذا!

بازگشت-سیاست-نفت-در-برابر-غذابرنامه "نفت در برابر غذا"، یکی از طرح‌های سازمان ملل متحد است که نشانه و نمادی از تحقق اهداف کشورهای ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم ،چای بهشت(دمنوش میوه ای)

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-چای-بهشت(دمنوش-میوه-ای)به میوه های خشک وتف داده شده کمی گل سرخ وهل بستگی به ذائقه تان اضافه کنید. موادرادرجای خشک وخنک نگه داری ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم، قهوه زنجبیلی

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-قهوه-زنجبیلیبعد از ده دقیقه قهوه فوری و پودر گل را اضافه میکنیم و ده دقیقه دیگر اجازه میدهیم روی بخار کتری یا سماور ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم، رز چایی

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-رز-چاییگل محمدی و چایی سیاه رو تو یه قوری بریزین و روش آب جوش بریزین و در دمای ۸۰ درجه بزارین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم، چای تمشک(بلوبری)

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-چای-تمشک(بلوبری)تمشک ها را خوب میشوریم و داخل قوری میریزی و مثل چایی بمدت بیست دقیقه دم میکنیم .نوش جانتون ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم ،دمنوش سیب و دارچین

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-دمنوش-سیب-و-دارچینیه عدد سیب قرمز را پوست بگیرید اول پوستشو بریزید تو قوری بعد خود سیب را خورد کنید بریزید . ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم،دمنوش زعفران

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-دمنوش-زعفرانزعفران و گل محمدی را به آب جوش اضافه میکنیم.و میگذاریم تا با حرارت ملایم پنج دقیقه دم بکشد ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم، جوشانده سرماخوردگی (دوای سرماخوردگی کرمانی)

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-جوشانده-سرماخوردگی-(دوای-سرماخوردگی-کرمانی)مواد را پس از تهیه و جدا کردن ضایعات و گردگیری با هم مخلوط کرده، در ضمن عناب و سپستان را کمی خرد کرده ادامه ...

طرز تهیه نوشیدنی گرم، دمنوش بهار نارنج

طرز-تهیه-نوشیدنی-گرم-دمنوش-بهار-نارنجآب جوش رو داخل فنجان می ریزیم، بهار نارنجو افزوده و روی فنجان رو می پوشونیم به مدت ۱۵ دقیقه اجازه میدیم ادامه ...