عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

عكاسي و فیلمبرداری

تحوّل الگوی ارتباط در فرهنگ ایرانی

تحوّل الگوی ارتباط در فرهنگ ایرانی
مقاله حاضر تأملی درباره دیداری شدن الگوی ارتباط ایرانی و بررسی شرایط گذار فرهنگی ایرانی به این عرصه و همچنین تحلیلی است در زمینه نقش و جایگاهی که عکاسی دیجیتال در این فرایند ایفا می‌کند. این مبحث با رویکردی جامعه‌شناختی ادامه ...

عکاسی: خیال و خاطره

عکاسی: خیال و خاطره
هالیس فرامپتون، هنرمند، در نوشته‌ای با نام «جملات معترضه‌ای درباره‌ی عذاب عکاسی»، که در سال 1972 نوشت، از وضعیت تناقض‌ نمای جهان خیالینی سخن گفت که عکس‌ها آن را ثبت کرده بودند. او کشف گوی عظیم شناوری ادامه ...

عکاسی دیجیتال

عکاسی دیجیتال
عکاسی دیجیتال مدت زمانی است که به صحنه آمده و امروزه مباحث گسترده‎‌ای حول تأثیر فناوری دیجیتال بر مفاهیم سنتی این رسانه در گرفته است. برخی صاحب‌نظران معتقدند که این رفتاری جدید استمرار همان درون مایه‌ها و ادامه ...

عکاسی همچون هنر

عکاسی همچون هنر
آنری کارتیه - برسون در جایی می‌گوید عکس «التقای لحظه و هندسه» است. وی تعبیر شاعرانه‌ای برای بیان مقصود خود به کار برده، اما گفته‌ی او به هر حال دربردارنده‌ی این نکته است که عکاسی محل تلاقی رخدادهای تصادفی و ادامه ...

عکاسی همچون گزارش

عکاسی همچون گزارش
تا این جا فرض را بر این گذاشته‎‌‌ایم که عکس‌ها مستقل از زبان مولد معنی هستند. این فرض تصویری پایدار (و هم راستا با دیدگاه مدرنیستی) است، اما به ندرت واقعیت دارد. عکس‌ها همیشه با عناوین و تیترها و شرح و توصیف‌ها ادامه ...

دوربین و آینه

دوربین و آینه
در داستان کلاسیک اچ. جی. ولز، ماشین زمان، مسافری که به دوران آینده سفر کرده متوجه می‌شود که هیچ گواهی برای اثبات سفر شگفت‌انگیزش در دست ندارد. وی می‌گوید: «کاش دوربینم را همراه آورده بودم! آن وقت می‌توانستم در ادامه ...

عکس چیست؟

عکس چیست؟
در فیلم گواه شخصیت اصلی - مارتین که نابیناست - از چیزها عکس می‌گیرد تا از وجودشان مطمئن شود. فیلم حول رابطه‌ی مارتین و خدمتکارش، سلیا، پیش می‌رود: مارتین عشق و محبتی را که زن تشنه‌ی آن است از او دریغ می‌کند و ادامه ...

جنبش آوانگارد در عکاسی

جنبش آوانگارد در عکاسی
داوری عکاسان بعدی درباره‌ی عکاسی هنریِ سده‌ی نوزدهم واقعاً بی‌رحمانه بود، اما گسست واقعی از حساسیت رایج احتمالاً در قالب جریانی در درون خود پیکتوریالیسم پدید آمد. پیروان گرایش موسوم به پیکتوریالیسمِ «موج دوم»، که ادامه ...

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی
به موازات جنبش آوانگارد و از بسیاری جهات به شکلی لاینفک از آن، گونه‌ی جدیدی از نگاه مستندنگارانه پا گرفت که گاه آن را «عکاسی خیابانی» نام نهاده‌اند. عکاسی خیابانی شیوه‌ای بود در چارچوب «سبک مستند»، منحصر به ادامه ...

امر روزمره و رسانه‌های جمعی

امر روزمره و رسانه‌های جمعی
در همان دورانی که نسل جدید عکاسان خیابانی مورد حمایت سارکوفسکی مشغول واکاری آن نوع تصویر خاصی بودند که دوربین عکاسی می‌توانست خلق کند، هنرمندانی دیگر به استفاده از عکس به شیوه‌ای کاملاً متفاوت روی آوردند. ادامه ...