عضویت العربیة English
امام باقر علیه السلام: هیچ چیز نزد خداوند دوست داشتنی‌تر از عملی نیست که بر آن مداومت ورزند هر چند عمل اندکی باشد. الکافی، ج 2، ص 82
  • مداحان حلقه‌ی وصل به محبت اهل‌بیت
  • دیدگاه اسلام درباره رابطه‏ های دوستانه میان دختر و پسر
  • بررسى تأثیر تلویزیون بر کودکان

سایر مقالات

مقام‌ ادبيات‌ فارسي‌ پس‌ از اسلام‌

مقام‌ ادبيات‌ فارسي‌ پس‌ از اسلام‌
نخستين‌ بازمانده‌ي‌ زبانهاي‌ آريايي‌ ايران‌ (كه‌ جهان‌ باستان‌ براي‌ ما واگذاشته‌) زبان‌ اوستا يعني‌ كتاب‌ مقدّس‌ كيش‌ زردشتي‌ است‌. تا حدود نهصد سال‌ مردم‌ ايران‌ هيچ‌گونه‌ خطّي‌ كه‌ با آن‌ بتوانند اوستا را بنويسند نداشتند. از اين‌ روي‌ آن‌ را همچنان‌ سينه‌ به‌ سينه‌ فرا مي‌گرفتند و بدين‌سان‌ آن‌ را درست‌ از سده‌ي‌ هفتم‌ قبل‌ از ميلاد تا سده‌ي‌ سوم‌ ميلادي‌ از نسلي‌ به‌ نسلي‌ ديگر انتقال‌ مي‌دادند. ادامه ...

ادبيات ايران پيش‌ از اسلام‌

ادبيات ايران پيش‌ از اسلام‌
مجموعه فعّاليّتهاي‌ ادبي‌ ايرانيان‌ باستان‌ كه‌ به‌ دو صورت‌ شفاهي‌ و مكتوب‌ و به‌ تمامي‌ زبانهاي‌ ايراني‌ است‌. بخشي‌ از آنها دولتي‌ است‌، مانند سنگْنوشته‌هاي‌ شاهان‌ و نوشته‌هاي‌ روي‌ سكّه‌ها و بخشي‌ ديگر، مبتني‌ بر داستانهاي‌ ملّي‌، افسانه‌ها و بعضي‌ از آداب‌ و رسوم‌ اجتماعي‌ است‌ و پيكرة‌ اصلي‌ ادبيّات‌ شفاهي‌ غيرديني‌ پيش‌ از اسلام‌ را تشكيل‌ مي‌دهد. امّا بيشتر آثاري‌ كه‌ از اين‌ دوران‌ به‌ صورت‌ مكتوب‌ بر جاي‌ مانده‌ با دستگاههاي‌ دينيِ زردشتي‌، بودايي‌، مانوي‌ و مسيحي‌ مرتبط‌ است‌ و بدنة‌ اصلي‌ ادبيّات‌ ديني‌ ايران‌ پيش‌ از اسلام‌ را مي‌سازد. ادامه ...

موانع معرفتى کمال در مثنوى معنوي (1)

موانع معرفتى کمال در مثنوى معنوي (1)
توجه به اين مطلب که خداوند به همه موجودات وسيله پيشرفت و تکامل را عطا کرده و براى هدايت انسان‌ علاوه بر استعداد فطرى و وجدان اخلاقى و عقل، پيامبرانى نيز فرستاده، انسان را وا مى‌دارد که زبان به حمد و ستايش او بگشايد و بگويد ستايش مخصوص حضرت پروردگار و فروتنى و کرنش ويژه “الله” است. خداوندى که مالک و پروردگار و مصلح همه جهانيان است. ادامه ...

عطار نيشابورى و قصه هاى منظوم

عطار نيشابورى و قصه هاى منظوم
فريدالدين عطار نيشابورى يكى از نوابغ، بزرگان سخنور و عارف قرن ششم و هفتم در كدكن از توابع شهر نيشابور ديده به جهان گشود. وى علاوه بر آموختن طب (در همان اوان نوجوانى)، به قرآن، حديث، فقه، تفسير، طب، نجوم و كلام و ادب معرفت داشته است. عطار مردى پركار و فعال و از همتى بلند و استغناى طبع بسيار بالايى برخوردار بود. به طورى كه همانند ساير شاعران به مدح پادشاهان نپرداخت. : ادامه ...

جستجو در انديشه اي جهاني

جستجو در انديشه اي جهاني
اين باور که مولانا را تنها ايران شناسان و محققان امريکايي شناخته و به جهان غربي شناسانده اند، ديگر رنگي ندارد. مولانا، شخصيتي جهاني است که کمتر از نگاه متفکري از جهان غربي پنهان مانده باشد. چه متفکران آلماني ، انگليسي و فرانسوي زبان در همه سالهاي غور و تفحص در فرهنگ و هنر فارسي و ايراني به شخصيت هاي ممتازي برخورده اند که مولانا از اين جمله است و گذشتن از کنار او، بدون پرداختن به شعر ، عرفان و شخصيت وي کار ساده اي نبوده و مدتها شخصيت هاي پژوهنده را به خود مشغول کرده است ، اين مقاله نگاهي به همين موضوع دارد. ادامه ...

بالا رفتن از ديوار کلمات

بالا رفتن از ديوار کلمات
شايد شما هم اين حکايت را شنيده باشيد که روزي فردي جماعتي را به گرد خويش جمع کرده بود و اشعار مي خواند. سنايي در حال عبور از اين محل ديد که آن فرد اشعار او را مي خواند. از وي پرسيد: اين اشعار از کيست ؟ گفت: از سنايي. سنايي گفت: او را مي شناسي؟ آن مرد گفت: سنايي منم. سنايي گفت: شعردزد ديده بوديم اما شاعردزد نه. اين حکايت احتمالا يکي از اولين سرقت هاي ادبي تاريخ ادبيات ايران باشد. ادامه ...

ادبيات و تصويرگرى

ادبيات و تصويرگرى
ارتباط روايت و تصوير از جمله مفاهيم پايه اى هنر به ويژه هنر مدرن است كه بسيارى در اين زمينه نظريه پردازى كرده اند؛ اينكه روايت ادبى تبديل به تصوير مى شود و يا تصاوير اثر ادبى را روايت مى كنند. از سويى سينما به سمت رمان پيش مى رود و از سويى رمان سينما پردازى مى كند . ادامه ...

ديدن محاسن در كنار معايب

ديدن محاسن در كنار معايب
مقدمه: از محاسن بيان كردن قواعدي براي نقد، آن است كه حداقل دو گروه خلع سلاح مي شوند: اول آنان كه به بهانه نقد، به نكته گيري، تخريب، توطئه و هتاكي ديگران مي پردازند. اگر آداب نقد به درستي و وضوح بيان شود و نقد به صورت فرهنگ درآيد، اين گروهها يا بايد دست از تلاش خود بردارند و يا در قالبي غير از نقد به فعاليت خود ادامه دهند؛ زيرا اگر از نقد و انتقاد سوء استفاده كنند، رسوا مي شوند. ادامه ...