عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

دین و کارآمدی

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه مطهری(ره)

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا
غایت انبیای الهی و ائمه اطهار(علیهم السلام) برقراری حکومت دینی و اجرای احکام شریعت به نحو احسن بوده و ایشان به همراه پیروان خویش تمام تلاش را به‌منظور نیل بدین هدف والا مصروف داشته‌اند. نظر به آنکه شریعت بدون ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی آیت‌الله بهشتی(ره)

جمهوری اسلامی، عینیت نظریه‌ امامت-امت

جمهوری اسلامی، عینیت نظریه‌ امامت-امت
در کنار رهبر بزرگ انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی(رحمه الله)، که نقش اساسی و محوری در تأسیس ارکان نظام اسلامی را برعهده داشتند، شخصیت‌های دیگری نیز ایشان را در این مسیر یاری ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه جوادی آملی

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
غایت انبیای الهی و ائمه‌ی اطهار(علیهم السلام) هدایت بشریت و برپایی قسط و عدل بوده و این مهم تنها با برقراری حکومت دینی و اجرای احکام شریعت به نحو احسن، قابل دستیابی است. ایشان به‌همراه پیروان خویش در طول تاریخ ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه مصباح یزدی

جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی

جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی
از زمان تکوین نخستین جوامع بشری تا شکل‌گیری دولت‌های مدرن، اندیشه سامان‌بخشی به حیات اجتماعی-سیاسی و تنظیم روابط بین فرمانروایان و فرمانبرداران از مهم‌ترین دغذغه‌های بشر بوده است؛ زیرا که نهاد اجتماعی دولت، ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی امام خمینی(ره)

ولایت ‌فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی

ولایت ‌فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی
برای تبیین چیستی جمهوری اسلامی، لازم است تا به مفهوم اساسی جمهوری از منظر علوم سیاسی پرداخته شود. ریشه لفظ جمهوری، به واژه لاتین (res publica) برمی‌گردد که به معنای «امر عمومی» تعبیر می‌شود. اصطلاح جُمهوری ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله)

جمهوری اسلامی عینیت نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی

جمهوری اسلامی عینیت نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی
بالاترین لایه‌ی تحقق حضور اعتقادات در عینیت، برپایی حکومتی برخاسته از ایمان و اتکا به دین مترقی و کارآمد اسلام است. حرکتی که از سال‌ها پیش با محوریت علما در تاریخ ایران قدرت گرفته و با پیروزی انقلاب اسلامی پایه‌های ادامه ...

دین در عرصه جامعه (2)

دین در عرصه جامعه (2)
بسیاری از نویسندگان شرقی و غربی راسیونالیسم را از زیربناهای سکولاریسم می‌دانند و دست کم بر پیوند میان آن دو تأکید می‌ورزند. اصطلاح راسیونالیسم دارای کاربرد‌های گوناگونی است و در حوزه‌های مختلف فکری معانی ادامه ...

دین در عرصه‌ جامعه (1)

دین در عرصه‌ جامعه (1)
خدایا تو می‌دانی آنچه از ما رفت [ در پذیرش حکومت ]، نه به دلیل رغبت در قدرت بود، و نه از دنیای ناچیز خواستن زیادت؛ بلکه می‌خواستیم نشانه‌های دین را به جایی که بود بنشانیم، و اصلاح را در شهرهایت ظاهر گردانیم؛ تا ادامه ...

انتظار بشر از دين (2)

انتظار بشر از دين (2)
انتظار بشر از دين در انديشه ي ديني غرب، سه مقطع تاريخيِ پيش از قرون وسطا، عصر رنسانس و عصر جديد و دوران معاصر را سپري کرده است. ادامه ...

انتظار بشر از دين (1)

انتظار بشر از دين (1)
وقتي جنگ تحميلي عراق عليه ايران با عقب نشيني نيروهاي نظامي عراق به پايان رسيد، جهت تحصيلات تکميلي دروس حوزوي و شرکت در دوره ي سطح چهارم (دکترا) کلام اسلامي به قم مهاجرت کردم. در سال هاي شصت و هشت ادامه ...