عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

علم کلام

نگاهی به کلام اشعری

نگاهی به کلام اشعری
مذهب اشعریه از معروف‌ترین مذاهب کلامی در دنیای اهل سنّت است که در آغاز قرن چهارم هجری پدید آمد. قبل از آن، مذهب حنبلیه، مذهب رسمی و معروف میان اهل سنّت بود. ادامه ...

نگاهی به کلام معتزلی

نگاهی به کلام معتزلی
مذهب معتزله در اوایل قرن دوم هجری توسط واصل بن عطا (131-80 هـ) پدید آمد. در آن زمان بحث درباره حکم دنیوی و اخروی مرتکبان کبایر بسیار رایج بود. خوارج آنان را کافر و مشرک می‌دانستند. اکثریت مسلمانان آنان را مؤمن فاسق ادامه ...

نگاهی به کلام امامیه

نگاهی به کلام امامیه
امامیه به کسانی گفته می‌شود که در مسئله‌ی امامت به نص شرعی عقیده دارند. یعنی راه تعیین اما نص شرعی است. و آن، به علی (علیه السلام) و دیگر امامان معصوم (ائمه اهل بیت) اختصاص دارد. نیز یادآور شدیم که بحث درباره‌ی امامت ادامه ...

آغاز کلام اسلامی

آغاز کلام اسلامی
درباره علم کلام اسلامی باید گفت تاریخ پیدایش علم کلام مقارن با تاریخ ظهور اسلام است، زیرا با مراجعه به قرآن، روایات و تاریخ اسلام روشن می‌شود که بحث‌های کلامی از نخستین روزهای ظهور اسلام در شکلی گسترده مطرح بوده است. بخش ادامه ...

تفاوت رسول و نبی

تفاوت رسول و نبی
در پایان یك چنین بحثی، از نظری بی‌مناسبت نیست كه سخنی هم درباره‌ی رسالت و نبوت و فرق میان آنها گفته شود. گرچه در بادی امر ممكن است چنین به نظر برسد كه چه فرق می‌كند، رسول یا نبی، هر یك كه مقدم باشد یا معنی وسیع‌تر و یا ادامه ...

موضع اشاعره، عدلیه و معتزله درباره‌ی مفاهیم اخلاقی

موضع اشاعره، عدلیه و معتزله درباره‌ی مفاهیم اخلاقی
اشاعره می‌گویند ظلم عقلاً قبیح نیست چون خدا هم ظلم می‌کند. آنها آیه‌ی شریفه‌ی «لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ» را دلیل برگفته‌ی ناموزون خود آورده‌اند و می‌گویند این آیه بدین معناست که خدا در اعمال و افعال خود مسئولیت اخلاقی ندارد و ادامه ...

اسلام و مدرنیسم

اسلام و مدرنیسم
این مقاله در سه بخش اصلی تنظیم شده است. در بخش اول که دارای دو بند است، در مورد اسلام به معنای عام و اسلام به معنای خاص بحث شده که در بند اول، اسلام به معنای عام، «تسلیم» در برابر خدا معرفی شده که شامل کسانی ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه مطهری(ره)

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا
غایت انبیای الهی و ائمه اطهار(علیهم السلام) برقراری حکومت دینی و اجرای احکام شریعت به نحو احسن بوده و ایشان به همراه پیروان خویش تمام تلاش را به‌منظور نیل بدین هدف والا مصروف داشته‌اند. نظر به آنکه شریعت بدون ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی آیت‌الله بهشتی(ره)

جمهوری اسلامی، عینیت نظریه‌ امامت-امت

جمهوری اسلامی، عینیت نظریه‌ امامت-امت
در کنار رهبر بزرگ انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی(رحمه الله)، که نقش اساسی و محوری در تأسیس ارکان نظام اسلامی را برعهده داشتند، شخصیت‌های دیگری نیز ایشان را در این مسیر یاری ادامه ...

ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه جوادی آملی

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح

نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
غایت انبیای الهی و ائمه‌ی اطهار(علیهم السلام) هدایت بشریت و برپایی قسط و عدل بوده و این مهم تنها با برقراری حکومت دینی و اجرای احکام شریعت به نحو احسن، قابل دستیابی است. ایشان به‌همراه پیروان خویش در طول تاریخ ادامه ...