عضویت العربیة English
امام حسین علیه السلام: به یقین، شیعیان ما آنانند که دلهایشان از هر نوع فریبکاری، کینه و دشمنی پاک و سالم باشد. بحارالانوار، ج 68، ص 156
  • کمبود ویتامین ب 12: عوامل و درمان
  • آمریکا و انقلاب مخملی
  • چگونه بهره‌مندی جنسی زوجین افزایش می‌یابد؟
  • آیا علت مشکلات اقتصاد ما، عدم تعامل با دنیا است؟
  • چگونه فرزندان سالم و زیبایی داشته باشیم؟

کلام قدیم

عصمت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از بعثت

عصمت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از بعثت
پیامبر اسلام، پیش از آن که مبعوث گردد، بر راه حق بود و هیچگاه پاکی ذاتی خود را به زخارف و ظواهر فریبنده ی دنیا نیالود. همیشه بر حق بود و پیروی از حق می نمود، و هرگز دچار گمراهی هایی که قومش دچار آن بودند نشد، راه ادامه ...

دلایل لزوم عصمت در انبیاء

دلایل لزوم عصمت در انبیاء
بینش درونی که بر اثر مجاهدت در راه هدایت و گذراندن مراحل سخت امتحان، در مؤمن بروز می کند، عامل بازدارنده ای در مقابل عصمت می باشد. اعتقاد مذکور از طرف کسانی ابراز می گردد که قائلند پیامبر باید معصوم باشد و اینان ادامه ...

هدایت در قرآن

هدایت در قرآن
هدایت شامل آن دسته از مردمی می شود که مراحل سه گانه فطرت، عقل و هدایت تشریعی را پشت سر گذارده و به سلامت رسته باشند. آنان که این مراحل را گذرانده اند به فراخنای هدایت می رسند و مشمول عنایت حق تعالی واقع می شوند. ادامه ...

درباره عصمت انبیاء

درباره عصمت انبیاء
این که فلسفه وجود عصمت در انبیا چیست، و چرا باید پیامبران و رسولان الهی معصوم باشند مطلبی است که در ابتدای امر روشن است. چون انبیا انسانها را به پاکی و پاکیزگی فراخوانده اند پس اگر منادیان این تکلیف سنگین و بزرگ، ادامه ...

جبر و اختیار

جبر و اختیار
از مسایل مهم در علم کلام و فلسفه درباره ی افعال انسان. لغت جبر از اضداد، یعنی دارای معانی مقابل، است و به معانی مختلف به کار می رود، از جمله به معنای شکسته بستن، التیام یافتن استخوان شکسته، نیکو حال گردانیدن یا نیکو ادامه ...

کلام قدیم

کلام قدیم
کلام، یا علم الکلام(علم کلام)، در اسلام عنوان آن شاخه از علم است که معمولاً به «الهیّات نظری» ترجمه شده است. کلام لفظاً به معنای «سخن» «سخن گفتن» یا «چندین کلمه» است؛ یتکلّم فی یعنی درباره ی مطلبی یا موضوعی سخن ادامه ...

ترجمه متون مسلمین در اروپا

قرن‏هاى 12 و 13 میلادى

ترجمه متون مسلمین در اروپا
اسلام به عنوان دینى تمدن‏ساز، مانند بسیارى از تمدن‏هاى دیگر، افت و خیزهاى متعددى را پشت سر گذارده است. بنابراین اگر بخواهیم از فرایندى که فرهنگ و تمدن اسلامى از قرن اول تا هفتم قمرى طى نموده بحث نماییم، مى‏توانیم سه ادامه ...

تمدن اسلامی در یک نگاه

تمدن اسلامی در یک نگاه
تمدن اسلامى به لحاظ پیشینه با 14 قرن حیات از ریشه دارترین تمدنهاى انسانى به شمار مى‏آید، و از جهت دامنه گسترش آن، باید این تمدن را از گسترده‏ترین تمدنها به حساب آورد. آنچه امروزه به عنوان تمدن اسلامى مى‏شناسیم در واقع ادامه ...

تحوّل اندیشه هاى کلامى و فلسفى در عهد موحدین

تحوّل اندیشه هاى کلامى و فلسفى در عهد موحدین
در حالى که مسیحیان آندلس در کنار صلیبیان تهاجمى گسترده علیه مسلمانان را آغاز مى کردند و خلافت عباسى به دنبال مهار جریان تشیع و سامان دادن امور غرب در جهت مصالح مذهب تسنن بود, موحدین بر پایه مهدویت بر مغرب ادامه ...

تجدید حیات فکرى، فرهنگى معتزله در قرن چهارم هجرى

تجدید حیات فکرى، فرهنگى معتزله در قرن چهارم هجرى
جریان فکرى معتزله به مدت سى سال (در عهد مأمون، معتصم و واثق) مورد توجّه خلفاى عباسى بود. در سال 232هجرى متوکّل به خلافت رسید و اهل حدیث بر امور مسلط شدند و به آزار و اذیت معتزله و مخالفان خود پرداختند. هر ادامه ...