عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: بهترین راحتى و آسودگى، بى توقعى از مردم است. کافى، ج8، ص243

فلسفه مشاء

شواهدی از عرفان ابن سینا

شواهدی از عرفان ابن سینا
اغلب به رسالة العشق، سه داستان تمثیل حیّ بن یقظان، رسالة الطیر و سلامان و ابسال، قصیده‌ی عینیّه و سه نمط آخرالاشارات و التنبیهات، و احیاناً برخی از اشعار فارسی که به وی منسوب است استناد جسته‌اند. از آنجا که مندرجات ادامه ...

آیا ابن سینا عارف بود؟

آیا ابن سینا عارف بود؟
عصر ابن سینا دوران رواج تصوّف در جهان اسلام بود. فرقه‌ی معتزله که مسلمانان عقل‌گرا و به اصطلاح روشن فکر بودند و جماعتی از آنها کرامات اولیاء را انکار می‌کردند تضعیف شده بودند. کلام اشعری و ماتُریدی که با کرامات و اعمال ادامه ...

چه کسانی به ابن سینا خرده گرفتند؟

چه کسانی به ابن سینا خرده گرفتند؟
عارفان و صوفیان دیگری هم، با اعتراف به عظمت مقام علمی و فرهنگی شیخ تصریحاً یا تلویحاً او را طعن کرده‌اند، و برای نشان دادن نادرستی راه و روش و سستی اندیشه‌ها و گفته‌هایش سخن‌ها گفته و شعرها سروده‌اند. اصولاً علت ادامه ...

انتقاد دانش پژوهان کهن به فلسفه‌ی ابن سینا

انتقاد دانش پژوهان کهن به فلسفه‌ی ابن سینا
برخی کسانی که در شمار خرده گیران و منتقدان ابن سینا درآمده‌اند، اطلاق لفظ منتقد و معترض، به معنای متبادر لفظ، بر آنان روا نیست، چرا که آنان دانش پژوهان و أحیاناً دانشمندان و فرزانگان و عارفانی بودند که پس از مطالعه‌ی آثار ادامه ...

ابن سینا و مساله شر

ابن سینا و مساله شر
مساله شر برای همگان، اعم از عامی و متخصص، مطرح است و هر کس به گونه ای متناسب با وضعیت فکری و عاطفی خویش به آن می اندیشد و درباره آن می پرسد. فیلسوف متاله موجود نیز به نوبه خود، پرسش هائی در راستای ادامه ...

تبیین رابطه‌ی نفس و بدن از دیدگاه فلسفه‌ی مشاء

تبیین رابطه‌ی نفس و بدن از دیدگاه فلسفه‌ی مشاء
بحث رابطه‌ی نفس و بدن یکی از مباحثی است که از سویی حکمای یونان باستان، اندیشمندان قرون وسطا و فلاسفه‌ی عصر جدید در مغرب زمین و از سوی دیگر حکمای مسلمان از کندی تا ملاصدرا و از او تا علمای عصر حاضر بخشی ادامه ...

انتقاد فخر الدین رازی و دفاع نصیرالدین طوسی

انتقاد فخر الدین رازی و دفاع نصیرالدین طوسی
هم فخرالدین رازی (متوفی 606ق) وهم نصیرالدین طوسی (متوفی 672ق) شرح‌هایی بر کتاب الاشارات و التنبیهات ابن سینا نوشته اند.رازی، که متکلمی اشعری بود، بخش بزرگی از شرح خود را به نقد تعالیم فلسفی ابن سینا اختصاص ادامه ...

در اشارات و دفاعیه‌ی نصیرالدین طوسی

ردیه‌ی فخر الدین رازی بر برهان ابن سینا در خصوص وحدت خداوند

ردیه‌ی فخر الدین رازی بر برهان ابن سینا در خصوص وحدت خداوند
به نظر می‌رسد که یکی از اغراض اصلی ابن سینا در ضمن ضبط و ربط بخشیدن به حوزه‌ی مابعدالطبیعه، تطهیر ما بعدالطبیعه از عناصر و ارکان غیر ما بعدالطبیعی بوده است. ادامه ...

عرفان در برابر فلسفه در قرون نخستین اسلام

عرفان در برابر فلسفه در قرون نخستین اسلام
سخن از «عرفان در برابر فلسفه» در متن تمدن اسلامی معنایی بسیار متفاوت از آن چیزی دارد که غرب از آن حکایت داشته است. در غرب بسیاری از فیلسوفان، عرفان را ترک هر گونه کوششی برای سازگاری میان داده‌های دینی و تفکرات ادامه ...

همه چیز را با چشم خدا دیدن

همه چیز را با چشم خدا دیدن
تصوف و وعده‌اش به گشودن راهی به حقیقت غایی معنوی، اندیشه‌ی طوسی را طیّ دو دهه‌ی پایانی عمرش، یعنی پس از جدایی از جامعه‌ی نزاری اسماعیلی بیشتر و بیشتر به خود مشغول می‌داشت. طوسی اکنون به عنوان سرآمد فیلسوفان مکتب ادامه ...