عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است. کشف الغمّه، ج2، ‌ص 349

شیخ محمود شبستری

عرفان و مفاهیم عرفانی در گلشن راز

عرفان و مفاهیم عرفانی در گلشن راز
از نظر اهل عرفان و از جمله شبستری بزرگ‌ترین مانع سیر و سلوک انسان گرفتار آمدن او در حجاب خود است و سالک باید بکوشد تا با توبه از گناهان خود را مهیای این سیر و سفر کند و شراب محبت الهی را درکشد و از زندان خودی برهد. ادامه ...

شبستري و ميراث سنت‌های عرفاني

شبستري و ميراث سنت‌های عرفاني
تاريخ عرفان و تصوف از قرن هفتم به بعد همواره تحت تأثير دو چهره شاخص و شخصيت بزرگ كه به سان دو قله بلند در افق تفكر معنوي جلوه‌گري می‌کنند، بوده است. بي هيچ مبالغه مولوي بلخي و محي‌الدين عربي دو انديشمند عارف جريان ساز و كم نظير در تاريخ تفكر بشري به شمار می‌روند. اغلب عارفاني كه از قرن هفتم به بعد ظهور کرده‌اند به نوعي تحت تأثير اين دو شخصيت استثنايي بوده‌اند. در اين ميان رشد و شيوع تفكر ابن عربي در ميان عارفان ايراني بسيار گسترده و چشمگير بوده است. ادامه ...

شبستري و معرفت عارفانه (3)

شبستري و معرفت عارفانه (3)
شيخ شبستر بعد از برشمردن نارسائي ها و کاستي هاي طريقه ي استدلال در شناخت حق و ناکامي هايش در وصول به حقيقت مطلق در ابياتي چند به ذکر لغزش گاه ها و انحرافاتي اشاره مي کند که بر سر راه خرد آدمي کمين کرده اند تا در صورت خطا يا غفلتي دچار سرگشتگي شده، يا مشي فلاسفه ي دو بين مشائي را در پيش گيرد يا در ادامه ...

شبستري و معرفت عارفانه (4)

شبستري و معرفت عارفانه (4)
در اين ابيات و ابياتي که خواهد آمد شاعر به تبيين محدوده قلمرو آفاق مي پردازد و صاحب فکر نکو را دعوت مي کند تا بندهاي زندان عالم طبع را از دست و پاي جانش بگشايد خود را از خور و خواب و خشم و شهوت وا رهاند، عالم جانش را از طبايع عالم طبع تطهير کند و پاک و صافي شود و از چاه طبيعت به در آيد زيرا که « صفايي ندهد آب تراب آلوده» پس ادامه ...

شبستري و معرفت عارفانه (2)

شبستري و معرفت عارفانه (2)
شيخ شبستر بعد از اينکه به تعريف و تبيين تفکر در دو مشرب عرفاني و برهاني مي پردازد و تفکر در مشرب عرفاني را سير الي الله و سير في الله و سير بالله مي داند و تفکر در مشرب برهاني را سير ذهن از مجهول به معلوم و از معلوم در معلوم و از معلوم به مجهول بيان مي کند سپس به نقد تفکر فلسفي مي پردازد و نارسايي اين طريقه در رسيدن و ادامه ...

شبستري و معرفت عارفانه (1)

شبستري و معرفت عارفانه (1)
آثار عرفاي بزرگ اسلام بيانگر اين حقيقت مي باشد که دو عنصر « معرفت» و « محبت» نقش مهمي هم در شکل گيري و هم در مرزبندي اين آثار وزين داشته اند هرچند کمتر عارفي يافت مي شود که آثارش از اين دو عنصر مهم بي بهره باشد لکن طايفه اي از عرفاي اسلامي بيشتر « معرفت گرا» مي باشند و عنصر معرفت در آثارشان نمود بيشتري دارد ادامه ...

خير و شر در مکتب ابن عربي

خير و شر در مکتب ابن عربي
مسئله شر، هنوز دشوارترين مسائل در حوزه مطالعات ديني است. اين موضوع در انديشه بشري، پيشينه درازي دارد، ولي درعرفان نظري، سابقه آن به محي الدين عربي در قرن هفتم برمي گردد. پرسش اصلي تحقيق اين است که آيا شر در مکتب ابن عربي، امري وجودي است يا عدمي؟ اگر شر يا بخشي از آن، وجودي باشد، چگونه با خير محض بودن مبدأ هستي سازگار است؟ در فلسفه، شر در وجودات عيني و در عرفان، در مظاهر وجود مطرح است. ابن عربي، از حيث وحدت شخصي وجود و ادامه ...