عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است. کشف الغمّه، ج2، ‌ص 349

امام خمینی

شاخصه های عرفان اصیل اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)

شاخصه های عرفان اصیل اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)
یکی از ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) که در حجاب چهره سیاسی ایشان قرار گرفت، و در نتیجه چنانچه بایسته است بر نسل معاصر آشکار نشد، چهره عرفانی ایشان است. ادامه ...

لقاءالله از ديدگاه روح‌الله

لقاءالله از ديدگاه روح‌الله
امام خمينى(رحمة الله علیه) در ضمن شرح حديث 28 از كتاب ارزشمند چهل حديث، با بيانى زيبا و شيوا، اما به اجمال و اختصار به شرح اين مهم پرداخته‌اند. در اين نوشتار سعى شده است با توضيح اين اصطلاحات تا حدّى پرده از چهره دلگشاى «لقاءاللّه» برداشته شود. ادامه ...

حقيقت «طي الارض» از منظر امام خميني(ره)

حقيقت «طي الارض» از منظر امام خميني(ره)
مسئله ي طي الارض به عنوان يک کرامت و امر خارق العاده تلقي مي شود که در نظر عرفاني حضرت امام (ره) از اقتضائات برخواسته از مراتب کشف صوري عرفاني حقايق به شمار مي رود. اين امر و ساير تصرف هاي مادي مثل طي الزمان، خبر دادن از غيب، راه رفتن بر روي آب، و زنده کردن مردگان، از جمله تصرفات مندرج در مکاشفات حسي هستند نه روحاني؛ از اين رو، به عنوان کرامتي بسيار والا تلقي نمي شود و اولياي الهي حتي از آن اعراض مي کنند. حضرت امام (ره) در ادامه ...

تقوا از دیدگاه امام خمینی (ره)

تقوا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان از عزیز که چنانچه از برای این بدن صحت و مرضی است و علاج و معالجی، برای نفس انسانی و روح آدمیزاده نیز صحت و مرض و سقم و سلامتی و علاج و معالجی است. صحت و سلامت آن عبارت است از اعتدال در طریق انسانیت؛ و مرض و سقم آن اعوجاج از طریق و انحراف از جاده ی انسانیت است. و اهمیت امراض ونفسانیه هزاران درجه بیشتر از امراض جسمانیه است، زیرا که غایت این امراض منتهی می نماید انسان را به حلول موت، و همین که مرگ آمد و توجه نفس از بدن ادامه ...

ایمان از دیدگاه امام خمینی (ره)

ایمان از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که «ایمان» غیر از علم به خدا و وحدت، و سایر صفات کمالیه ی ثبوتیه و جلالیه و سلبیه، و علم به ملائکه و رسل و کتب و یوم قیامت است. چه بسا کسی دارای این علم باشد و مؤمن نباشد: شیطان عالم به تمام این مراتب به قدر من و شما هست و کافر است. بلکه ایمان یک عمل قلبی است که تا آن نباشد ایمان نیت. باید کسی که از روی برهان عقلی یا ضرورت ادیان چیزی را علم پیدا کرد، به قلب خود تسلیم آنها شود؛ و عمل قلبی را، که یک نحو تسلیم و خضوعی است و یک طور تقبل و زیر بار ادامه ...

توکل از دیدگاه امام خمینی (ره)

توکل از دیدگاه امام خمینی (ره)
مردم در معرفت ربوبیت ذات مقدس بسی مختلف و متفاوت اند ، عامه ی موحدین... به حسب لقلقه ی لسان گاهی می گویند مقدر امور حق است و همه چیز در تحت تصرف اوست و هیچ موجودی بی اراده ی مقدسه ی او موجود نشود، ولی صاحب این مقام نیستند... این دسته از مردم، که ما خود نیز گویی داخل آنها هستیم... دارای مقام توکل... نیستند. جز لفظا و ادعائا ؛ و لهذا در امور دنیا به هیچوجه اعتماد [به حق] نکنند... و اگر گاهی در ضمن توجهی به حق کنند و از او مقصدی طلبند، یا از روی ادامه ...

رضا از دیدگاه امام خمینی (ره)

رضا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که رضا عبارت است از : خوشنودی بنده از حق - تعالی شأنه- و اراده ی او و مقدرات او . و مرتبه ی اعلای آن، از اعلا مراتب کمال انسانی و بزرگتر مقامات اهل جذبه و محبت است... چنانچه معلوم شد ... انسان بالفطره عاشق حق است، که کمال مطلق است، گرچه خودش نداند... و چنانچه ذات مقدس را کامل مطلق بیند، صفات جمال و جلال را کامل ادامه ...

عرفان امام و منازل چهارگانه

عرفان امام و منازل چهارگانه
آنچه در آثار ادبي و عرفاني امام خميني "قدس سره" در سالهاي آخر عمر پر بركتش ديده مي‏شود ـ چه به صورت اشعار، چه نامه‏ها و مكتوبات عرفاني ـ نشان از نوعي "شوريدگي" و "دلدادگي" و "عشق" مي‏دهد. ابراز حالات ويژة روحي و بي‏تابي‏هاي معنوي در راه وصل به جانان و اينكه همه چيز را فداي "او" كردن و همة مراحل را براي رسيدن به عشق و معشوق پيمودن و در ادامه ...

نگاهی گذرا به واژه «عشق» در اشعار حضرت امام خمینی (ره)

نگاهی گذرا به واژه «عشق» در اشعار حضرت امام خمینی (ره)
آيا تا به حال اتفاق افتاده به بهانه مشق و درس ، با واژه عشق و مشتقاتش دمخور شده باشي و رفيق. تا به همذات پنداري با «بايزيد» دچار شوي که: «به صحرا شدم عشق باريده بود و زمين تر شده ، چنان که پاي به برف فرو شود به عشق فرو مي شد». آيا تا به حال از خودت پرسيده اي در «عشق » کدام حس نجيب پنهان است که مولاناي بزرگ هم در مقامش به رقص مي افتد و چرخ زنان مي خواند: ادامه ...

امام خميني و عرفان اسلامي

امام خميني و عرفان اسلامي
امام (ره) در تحقيق و تحقق عرفان ناب اسلامي از عرفاني سخن مي گفت و به بيان و بنان مي کشيد که از شراب طهور وحي و کوثر زلال حيات بخش سنت و سيره نشات گرفته باشد. عرفان امام خميني ره عرفان جامعه و سياست ، حکمت و حکومت ، خدمت و خرابات است و در حقيقت با آهنگ جمع الجمعي و ربط حق و خلق و «سلوک جامع» عرفان را مطرح مي کرد لذا روح حاکم بر عرفان امام خميني ره از سه ضلع وحيانيت ، عقلانيت و معنويت در همه سطوح و ساحتهاي حيات معنوي و معقول حکايت مي کرد . ادامه ...