عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است. کشف الغمّه، ج2، ‌ص 349

شرح مصباح الشریعه

عرفان اسلامی (100) اذن دخول مسجد

عرفان اسلامی (100) اذن دخول مسجد
پس از آراستن وجودت به طهارت و صداقت و اعتراف به عجز و قصور و تقصیر و ارائه اسرار به حضرت دوست و توجه به این‏که آن جناب به ظاهر و باطن تمام هستى آگاه است و نظر به این‏که نامت از کدام دیوان بیرون خواهد آمد ؛ اکنون در جنب درب ادامه ...

عرفان اسلامی (99) شقاوت و سعادت ابدی

عرفان اسلامی (99) شقاوت و سعادت ابدی
صاحب كتاب با عظمت «مكاتيب الائمه» ، مرحوم فيض كاشانى ، داستانى را نقل مى‏كند كه هر انسانى نسبت به آن مات و مبهوت مى‏شود : زمانى كه عثمان كشته شد و از دار دنيا به عالم بقا منتقل گشت ، مردم با اميرالمؤمنين على عليه‏السلام بيعت كردند . مردى بود به نام حبيب بن منتجب كه از طرف عثمان فرماندار قسمتى از نواحى يمن بود ، امام عليه‏السلام او را بر مقامش ابقا كرد و نامه‏اى به اين مضمون به او نوشت : ادامه ...

عرفان اسلامی (98) درک محضر حق

عرفان اسلامی (98) درک محضر حق
چون به مسجد وارد شدى به حقيقت و راستى بايد اين معنى را نسبت به خود حس كنى كه تو نيازمندترين فقيران و محتاجان و نيازمندان به پيشگاه او هستى و دل از آنچه تو را از مولايت مانع مى‏شود و بين تو ومحبوبت پرده مى‏اندازد خالى كنى كه حضرت او جز پاك‏ترين و خالص‏ترين عباد و برنامه‏ها را نمى‏پذيرد و مسأله مهم ديگر آن است كه ببينى عاقبت نامت از كدام دفتر و از كدام ديوان خارج مى‏شود ! ! ، دفتر و ديوان اهل سعادت يا دفتر و ديوان اشقيا . ادامه ...

عرفان اسلامی (97) علم حق

عرفان اسلامی (97) علم حق
در كمال شكستگى و انكسار و رقت قلب و اشك چشم ، اسرار خود را بر حضرت او عرضه بدار و به تحقيق بدان كه نهان و آشكار تمام خلايق به هيچ‏وجه از جناب او مخفى نيست و ظاهر و باطن تمام عالم و كليه موجودات و همه هستى و آفرينش در پيشگاه علم آن حضرت حاضر است . اين معنى را قرآن و روايات با صراحت كامل بيان كرده و تمام جوانب اين مسأله را روشن كرده‏اند : ادامه ...

عرفان اسلامی (96) رحمت الهی

عرفان اسلامی (96) رحمت الهی
اگر خداوند با تو با رحمت و فضلش رفتار كند ، بدون شك طاعت كم و قليل را از تو قبول كرده و در مقابلش ثواب زياد به تو عنايت خواهد كرد . و اگر خداوند عالم ، فراخور عظمت و بزرگى خودش از تو درستى افعال و اعمال و صدق بخواهد و در اين زمينه با تو با عدلش معامله كند ، به او راه پيدا نخواهى كرد و طاعت و عبادت تو مردود خواهد شد اگرچه بسيار زياد باشد كه آن حضرت هر چه بخواهد انجام خواهد داد . ادامه ...

عرفان اسلامی (95) علوّ همت

عرفان اسلامی (95) علوّ همت
چنانچه از بزرگ و صاحب مقامى عالى به خاطر هيبت و عظمت و شخصيتش مى‏ترسى و اين ترس ، معلول كوچكى تو و بزرگى اوست ، از رفتن و قدم گذاشتن به بساط حضرت ذوالجلال آن چنان در هيبت و ترس باش كه به وقت ورود به مسجد كه بساط مالك‏الملوك است ، اگر كمترين غفلتى نسبت به حضرت او داشته باشى در خطر ادامه ...

عرفان اسلامی (94) طهارت نفس

عرفان اسلامی (94) طهارت نفس
آرى ، پاكان و صديقان را اوصافى ديگر و حيثيت و هويتى غير آن است كه ديگران را ، پاكان و صديقان را قلبى و روحى و نفسى و عملى غير عموم است . اينان از هنگام شروع بيدارى و بينايى به تصفيه تمام وجود برخاستند و در خانه هستى خود غيرى باقى نگذاشتند ، كمال ذلت را يافتند تا عزيز شدند ، كمال خضوع و خشوع را آوردند تا سرور و امير گشتند ، به مرگ اختيارى مردند ، تا زنده شدند ، حقيقت بهشت و جهنم را در اعمال يافتند ، تا از جهنم براى ابد آزاد و مستعد ورود به ادامه ...

عرفان اسلامی (93) علائم پاکان و صدیقان

عرفان اسلامی (93) علائم پاکان و صدیقان
پاكان و صديقان را علائمى است كه در قرآن مجيد و روايات و آثار اسلامى آمده و اين نوشتار گنجايش بيان تمام آن علائم را ندارد ، ولى لازم است به برخى از آن علائم اشاره رود : الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ [349] . ادامه ...

عرفان اسلامی (92) حرکت به سوی پاکی

عرفان اسلامی (92) حرکت به سوی پاکی
تا اينجا به مناسبت كلمه مسجد ، شرحى كه از نظر آيات و روايات لازم بود ، دانستيد ؛ اكنون به خواست الهى به شرح روايت پرداخته مى‏شود . امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايد : چون به در مسجد رسيدى ، به حقيقت بدان كه قصد و نيت كرده‏اى كه به در خانه سلطان بزرگ و عظيم الشأنى بروى و به بساطى راه يابى كه در آن بساط جز براى ادامه ...

عرفان اسلامی (91) مسجد

عرفان اسلامی (91) مسجد
مسجد خانه خدا و محل عبادت و برترين و شريف‏ترين مكان روى زمين است ؛ مسجد مركز اتّصال قلب و روح به محبوب حقيقى و جاى شنيدن دعوت حضرت دوست به سوى خير و كمال است . مسجد ، آباد كننده دل ، تصفيه كننده جان و مركز تجلّى انوار ربوبى بر قلب مؤمنان است . ادامه ...