عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: هرکس غم روزى‌ خود را بخورد، برایش یک گناه نوشته مى‌شود. امالى طوسى، ص300

اعجاز قرآن

تحديث

 تحديث
تحديث، (علم کلام)، تحديث در معناي خاص يعني سخن گفتن ملائکه با چهارده معصوم (عليهم‌السلام) و نيز با بعضي از صلحا. اينگونه سخن گفتن مرموز، با وحي فرق دارد. مُحدَّث کسي است که کلام فرشته را مي‌شنود. بي آنکه در ادامه ...

تحدي

تحدي
تَحّدي، در لغت يعني مبارزه‌طلبي و «از کسي خواستن تا با تو برابري کند در کاري تا عجز او ظاهر شود و برابري در نبرد کردن» (تاج المصادر، بيهقي) «معارضه کردن و پيش خواندن خصم را و غلبه جستن بر او» (آنندراج) و در ادامه ...

اعجاز معارفی و معنایی، مهمترین اعجاز قرآن

اعجاز معارفی و معنایی، مهمترین اعجاز قرآن
مهم‌ترین بُعد اعجاز قرآن، مربوط به حقیقت قرآن و ابعاد معنایی کتاب خداست که برای هر کسی دریافتنی نیست. این بُعد برای انسان هایی همانند رسول خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) که مهبط وحی الهی بوده و افراد ژرف‌اندیش، فهمیدنی است. ادامه ...

اعجاز قرآن از نظر تأثیر بر جان‌ها

اعجاز قرآن از نظر تأثیر بر جان‌ها
تأثیرگذاری قرآن بر دل و جان مخاطبان امری نیست که مشمول مرور زمان شده و دفعات گوش سپردن به تلاوت در شنونده ملال و کسالتی به همراه داشته باشد. سیوطی به نقل از خطّابّی به وجه دیگری از اعجاز قرآن اشاره می‌کند که مورد ادامه ...

انحرافات دستور زبانی و سبك شناختی برخی عبارات قرآنی

انحرافات دستور زبانی و سبك شناختی برخی عبارات قرآنی
پژوهش‌های سبك شناختی جدید، مقوله‌ی انحراف، در زبان ادبی، را از مقابله‌ی بین نظام كلی زبان و كاربرد فردی آن پذیرفته‌اند و رابطه‌ی بین این دو را به رابطه‌ی بین قواعد رانندگی و خود رانندگی یا بین قواعد موسیقی و تألیف یك ادامه ...

زبان و كلام و نسبت و تمایز آنها

زبان و كلام و نسبت و تمایز آنها
اخفشِ اوسط (درگذشته‌ی 215هـ) درباره‌ی عبارتِ لم یَكَدْ یراها می‌گوید حمل به معنا می‌شود، چون آن را نمی‌بیند. وقتی می‌گوییم «كاد یفعل» یعنی به فعل نزدیك شده ولی آن را انجام نداده است. اما وقتی می‌گوییم «لم یكَد یفعل»‌یعنی اصلاً ادامه ...

جنبه‌های تطابق میان سبك شناسی غربی و بلاغت عربی

جنبه‌های تطابق میان سبك شناسی غربی و بلاغت عربی
بین سبك شناسی و بلاغت عربی جنبه‌هایی وجود دارد كه نقاط برخورد را تشكیل می‌دهند. دكتر عیاد بر آن است كه «سبك شناسی نزد ما از اصالت برخوردار است، چون اصول آن به علوم بلاغت بازمی‌گردد و فرهنگ عربی ما به میراث ادامه ...

مبانی بنیادین بلاغت عربی (3)

مبانی بنیادین بلاغت عربی (3)
مسأله‌ی لفظ و معنا یكی از پایه‌های سه گانه‌ای است كه ساختمان بلاغت به آن تكیه كرده و با سه دانشِ معانی، بیان و بدیع استقرار یافته است. ادامه ...

مبانی بنیادین بلاغت عربی (2)

مبانی بنیادین بلاغت عربی (2)
حقیقت یعنی دلالت لفظ بر معنای وضع شده در اصل زبان، اما اصل، براساس وضعِ آن، در دانشی كه در آن به كار می‌رود تغییر می‌كند و به همین جهت بر سه قسم تقسیم می‌شود: ادامه ...

مبانی بنیادین بلاغت عربی (1)

مبانی بنیادین بلاغت عربی (1)
بحث در باب خبر و انشاء در میراث عربی-اسلامی قدمت دارد و شاید مراحل آغازین آن در سایه‌ی قرآن كریم رشد یافته باشد. ابن فارس (در گذشته‌ی 395هـ) سه تعریف از خبر را آورده است. اول از نظر اهل علم كه گمان می‌رود فقیهان ادامه ...