عضویت العربیة English
امام على علیه‌ السلام: فاطمه علیها السلام، همواره مظلوم و از حق و میراث خود محروم بود. امالى طوسى، ص 155
  • جایگاه امامت در احادیث اسلامی
  • گرایش به هم‌جنس در دانش آموزان

معارف موضوعی

دیدگاه قرآن درباره‌ی بیوه زنان

دیدگاه قرآن درباره‌ی بیوه زنان
زنی که همسرش درگذشته است. قرآن در آیات 234-235 بقره از بیوه‌ها در خطاب به مردان مؤمنی که می‌میرند و همسرانشان را برجا می‌گذارند (یَذَرون ازواجاً) سخن می‌گوید. اصطلاح بیوه معادل عربی در قرآن ندارد، ادامه ...

بیماری و سلامت در آیات قرآن

بیماری و سلامت در آیات قرآن
احوال مربوط به خوشی یا ناخوشی جسمانی. گاهی در قرآن از واژه‌ی «مرض» برای انتقال این معنای ظاهری بیماری جسمانی استفاده شده است، حال آنکه در برخی مواضع این لفظ به معنایی استعاری به کار رفته است. ادامه ...

بینایی و نابینایی در آیات قرآن

بینایی و نابینایی در آیات قرآن
قرآن وجود را به این دنیا و جهان دیگر تقسیم می‌کند، که همواره با تقسیم دیگر وجود به «شهادت» و «غیب» همراه است، چنان‌که در آیه‌ی 22 حشر آمده است: «اوست خدایی که غیر از او معبودی نیست، داننده‌ی غیب و ادامه ...

بی‌سوادی در آیات قرآن

بی‌سوادی در آیات قرآن
ناتوانی از خواندن یا نوشتن هر زبانی. این ناتوانی فرد را دچار مشکل می‌کند و در جوامعی که انتقال فرهنگی و روابط انسانی از طریق نگارش صورت می‌پذیرد کاستی محسوب می‌شود (Meagher, Illiteracy, ادامه ...

بیت‌المقدس در آیات قرآن

بیت‌المقدس در آیات قرآن
نام بیت‌المقدس (اورشلیم، ایلیا، القُدس)، شهر مقدس یهودیان و مسیحیان و مسلمانان، در قرآن ذکر نشده است. اما با توجه به پیوند عمیق اسلام با دین یهود و مسیحیت، بسیاری از داستان‌هایی که زمینه‌ی کتاب مقدسی دارند ادامه ...

بی‌اعتنایی در آیاتِ قرآن

بی‌اعتنایی در آیاتِ قرآن
بی‌تفاوتی؛ فقدان علاقه یا شوق. یوسف علی در ترجمه‌اش از قرآن تنها یک بار، در آیه‌ی 37 عبس، واژه‌ی بی‌اعتنایی (indifference) را به کار برده است. از هفت واژه‌ی عربی که می‌توان آنها را به معنای بی‌اعتنایی ادامه ...

بهشت در آیات قرآن

بررسی واژگان و ویژگی‌های بهشت و بهشتیان در آیات قرآن

بهشت در آیات قرآن
منزلگاه اخروی ارواح نیکوکار پس از مرگشان؛ و نیز باغ عدن. در قرآن، اوصاف آخرت با فرا رسیدن یک روز، «ساعت معین» (الساعَة)، «روز محاسبه» (یوم الحساب)، «روز داوری» (یوم الدین)، روز آخرت «الیوم ادامه ...

بویایی/ بوییدن در آیات قرآن

بویایی/ بوییدن در آیات قرآن
فعل «بوییدن» در قرآن به کار نرفته است؛ واژه‌ای که به معنای بینی (أنف) است تنها یک بار، در بیان قانون قصاص، آمده است؛ واژه‌ی «ریح» که معمولاً به معنای «باد» آمده است (نک. هوا و باد)، دست کم یک بار با ادامه ...

بو/ قوه بویایی در آیات قرآن

بو/ قوه بویایی در آیات قرآن
رایحه‌های هم خوشایند و هم ناخوشایند که با قوه‌ی بویایی درک می‌شوند. در مقابل ارجاعات بسیار به حواس شنوایی و بینایی (نک. دیدن و شنیدن) به ندرت در قرآن به حس بویایی اشاره شده است. دو واژه از ریشه ر و ح ادامه ...

درباره‌ی قبیله‌ی بنی‌نضیر

درباره‌ی قبیله‌ی بنی‌نضیر
یکی از قبایل یهودی مدینه در دوران قبل و آغاز اسلام. در سنت اسلامی، بنی‌نضیر، بنی‌قینقاع و بنی‌قریظه را معمولاً سه قبیله‌ی مهم یهودی در مدینه دانسته‌اند، هرچند در بیشتر آنها به بنی‌نضیر و بنی‌قریظه اشاره شده ادامه ...