عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است. کشف الغمّه، ج2، ‌ص 349

زن در قرآن

گفتگو با علامه سید محمدحسین فضل الله درباره‌ی‌ زن در قرآن

گفتگو با علامه سید محمدحسین فضل الله درباره‌ی‌ زن در قرآن
پرسش 1: نخستین پرسش این است که با توجه به این واقعیت که زبان قرآن، عربی است - که بیش از هر زبانی بین مؤنث و مذکر تفاوت می‌گذارد؛ چنان که شرق شناسان می‌گویند، و از نمونه‌ها‌ی‌ این تمایز، مشخص کردن مؤنث با نون ادامه ...

گفتگو با آیت الله دکتر محمد صادقی درباره‌ی‌ زن در قرآن

گفتگو با آیت الله دکتر محمد صادقی درباره‌ی‌ زن در قرآن
پرسش 1: نخستین پرسش این است که منظور از قوامیت در آیه: (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى‏ النِّسَاءِ) چیست؟ و در جوامع کنونی که شرایط اجتماعی زن و مرد نسبت به گذشته تغییر کرده است، چگونه می‌توان پیام آیه و فرایندهای آن را در جامعه ادامه ...

مکانت زن در قرآن

مکانت زن در قرآن
زن در اسلام جایگاه بلندی دارد و در قرآن حکیم توجه ویژه‌ای به او شده و از آن جا که این موضوع گسترده است، بحث را در این زمینه بر موضوعات ذیل متمرکز می‌کنیم: ادامه ...

شخصیت و نقش فعال زن در زندگی از دیدگاه قرآن

شخصیت و نقش فعال زن در زندگی از دیدگاه قرآن
فرهنگی که بر جامعه عرب عصر نزول قرآن حاکم بود، فرهنگی به غایت منحط بوده، به ویژه زن چنان زبون شمرده می‌شد که در زندگی اجتماعی، ارزشی برای وی، جز آن که بازیچه مرد باشد، نمی‌دیدند؛ هیچ بهره‌ای از میراث و حق ادامه ...

زن در نگاه قرآن و فرهنگ زمان نزول (2)

زن در نگاه قرآن و فرهنگ زمان نزول (2)
از جمله مسائلی که بر اسلام و قرآن خرده گرفته شده، این است که عنان مرد را در طلاق دادن و نگه داشتن زن رها کرده، اما برای زن حق اختیاری در این زمینه، جز به دلخواه مرد قائل نشده است؛ به گونه‌ای که ارزشی برای وی در ادامه ...

نکته‌ها و یادداشت‌هایی دریابه‌ی‌ «زن در قرآن»

نکته‌ها و یادداشت‌هایی دریابه‌ی‌ «زن در قرآن»
آنچه می‌خوانید، بخشی از یادداشت‌ها‌ی‌ استاد شهید مطهری است که تاکنون منتشر نشده بود و به تازگی پس از تنظیم موضوعی و با ترتیب الفبایی، از سوی «شورای نظام بر نشر آثار استاد» فقید منتشر شده است. جلد پنجم از این مجموعه ادامه ...

زن در نگاه قرآن و فرهنگ زمان نزول (1)

زن در نگاه قرآن و فرهنگ زمان نزول (1)
فرهنگی که بر جامعه عرب عصر نزول قرآن حاکم بود، فرهنگی به غایت منحط بود، به ویژه زن چنان زبون شمرده می‌شد که در زندگی اجتماعی ارزشی برای وی، جز آن که بازیچه مرد باشد، نمی‌دیدند؛ هیچ بهره‌ای از میراث و حق رأی ادامه ...

مفهوم شناسی «تبرّج جاهلی» (1)

مفهوم شناسی «تبرّج جاهلی» (1)
واژه‌ها، جمله‌ها را می‌سازند و جمله‌ها، پاراگراف‌ها را و پاراگراف‌ها، مقصود کامل گوینده یا نویسنده را معرفی می‌کنند و می‌رسانند. البته این نکته نیز مهم است که بدانیم بریدن واژه‌ها از جمله‌هایی که در آن‌ها به کار رفته‌اند، مانند مثله ادامه ...

مفهوم شناسی «تبرج جاهلی» (2)

مفهوم شناسی «تبرج جاهلی» (2)
«توشیهیکو ایزوتسو» درباره‌ی‌ جاهلیت در دو کتابش به تفصیل سخن گفته و مدعی شده که اولین کسی که متوجه شد جاهلیت در قرآن کریم و در زبان عربی صدر اسلام، به معنای ضد حلم است و نه ضد علم، «گلدزیهر» است که در ادامه ...

قرآن و نقش تربیتی مادر در خانواده

قرآن و نقش تربیتی مادر در خانواده
خانواده، هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق، سنت‌ها و عواطف به نسلی پس از نسل دیگر است. در میان اعضای خانواده بیشترین سهم تأثیرگذاری بر فرزند، از آن مادران است؛ به ویژه در خانواده‌هایی ادامه ...