عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

اقتصاد در قرآن

اقتصاد قرآني از ديدگاه آيت الله معرفت (2)

اقتصاد قرآني از ديدگاه آيت الله معرفت (2)
نگاهي گذرا به شدت فقر و بيچارگي در جوامع انساني، حاكي از دوري آن ها از آموزه هاي انبيا و در عين حال نيازمندي آن ها به اين آموزه ها است. ادامه ...

اقتصاد قرآني از ديدگاه آيت الله معرفت (1)

اقتصاد قرآني از ديدگاه آيت الله معرفت (1)
آيت الله معرفت (رحمة الله عليه) مفسر و فقيهي برجسته بود که در حوزه هاي مختلف علوم اسلامي صاحب نظر بوده و با تکيه بر آيات قرآني، ديدگاه اسلام را بيان و مخاطبين قرآن و علاقه مند به اسلام را بهره مند مي ساخت. يکي از ادامه ...

مسائل مالي و اقتصادي در قرآن (2)

مسائل مالي و اقتصادي در قرآن (2)
به غنائم و دستاوردهايي که با تسليم شدن دشمن، و بدون جنگ و ستيز به دست مي آيد، اصطلاحاً « فيئ » مي گويند. فييء به معناي رجوع و بازگشت حق به حق دار است. اين گونه اموال، دربست در اختيار مقام رهبري قرار مي گيرد تا ادامه ...

مسائل مالي و اقتصادي در قرآن (1)

مسائل مالي و اقتصادي در قرآن (1)
در جهان امروز، سه مکتب اقتصادي وجود دارد که جوامع بشري اکنون زير پوشش آن ها به حيات خود ادامه مي دهند؛ مکتب سرمايه داري، مکتب اشتراکي و مکتب اسلام که در برابر آن دو مکتب قرار گرفته، محاسن هر دو را دارد، و ادامه ...

نقش جهان بینی الهی در تربیت اقتصادی

نقش جهان بینی الهی در تربیت اقتصادی
از آنجایی که بین رفتار انسانی و جهان بینی او ارتباط عمیق و ناگسستنی وجود دارد هر یک از مکاتب اقتصادی جهان، بر اساس برداشت خاصی که از مقوله ی خدا، انسان و جهان ارائه داده اند به تفسیر و تحلیل رفتارهای اقتصادی ادامه ...

سیاست های مالی ازدیدگاه قرآن (2)

سیاست های مالی ازدیدگاه قرآن (2)
اگر نرخ مالیات های اسلامی را ثابت در نظر بگیریم (هرچند شواهد تاریخی به انعطاف پذیری آن گواهی می دهد، نحوه یهزینه کردن آن تأثیرانبساطی و انقباضی بر اقتصاد می گذارد. همچنین است سازوکار خودکاری که مالیات به نرخ ثابت به همراه دارد. ادامه ...

سیاست های مالی ازدیدگاه قرآن (1)

سیاست های مالی ازدیدگاه قرآن (1)
نویسنده با تأکید بر این که آن چه دولت ها در قالب سیاست مالی به عنوان اهداف اقتصادی- اجتماعی اجرا می کنند،در قرآن به شکل بسیاردقیق و انسانی تر آمده است،بحث خود را آغاز نموده است. ادامه ...

قرآن ، يوسف (ع) و مديريت اقتصادي

قرآن ، يوسف (ع) و مديريت اقتصادي
كشور پهناور مصر در شرايط ويژه اي قرار گرفته است . عزيز مصر خواب عجيبي ديده و و بواسطه ديدن آن خواب ، شديداَ پريشان و نگران است . همه علما و اهل دانش مصر ، به قصر پادشاه فرا خوانده شده اند ، تا شايد تعبيري براي اين خواب عجيب بيابند . اما هيچكدام از تعابير ارائه شده قابل قبول و پذيرش نيستند . همگي مستأصل و درمانده شده اند . ادامه ...

قرآن و اقتصاد

قرآن و اقتصاد
كساني كه فكر مي‌كنند مسئل زندگي از يكديگر جداست و هر چيزي يك مرز و قلمروي خاصي دارد و هر گوشه‌اي و قسمتي از زندگي بشر به يك شي ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و يا احياناً انكار مي‌كنند كه كسي مسأله‌اي به نام مسائل اقتصادي در قرآن طرح كند زيرا به عقيده اينها هر يك از اسلام و اقتصاد يك مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان يك دين براي خودش و اقتصاد به عنوان يك علم براي خودش اسلام قلمرويي دارد و اقتصاد قلمروي ديگر . اما نكته اين است كه مسائل زندگي را نبايد ادامه ...

رابطه قرآن و اقتصاد(2)

رابطه قرآن و اقتصاد(2)
يكي از عوامل مؤثر در توزيع ثروت مجازات‌هاي مالي است كه خداوند در موارد خاصي از قبيل قتل، حنث نذر، عهد افطار روزه رمضان و ... قرار داده است بطور نمونه: « لايؤاخذكم الله باللغو في ايمانكم ...لعلكم تشكرون »[1]. خداوند شما را به سوگندهاي بيهوده تان مؤاخذه نمي كند... باشد كه سپاسگزاري كنيد. ادامه ...