عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

مطالعات تطبیق مفاهیم قرآن و علوم

علم و دانشمند واقعی در قرآن

علم و دانشمند واقعی در قرآن
بعضی از سوره‌ها محتوای مشترک و مضمون جامعی را دربردارند. لذا آغاز و انجام آن سور مشابه و نزدیک هم است. تقریباً با یک بیان شروع و با یک بیان پایان می‌پذیرد. منتهی در هر سوره بخشی از آن محتوا و گوشه‌ای از آن ادامه ...

طرد ثنویت‌گرایی (دوآلیسم) در نظام تربیتی اسلام

طرد ثنویت‌گرایی (دوآلیسم) در نظام تربیتی اسلام
موضع هر نظام تربیتی در برابر مسئله‌ی ثنویت به دو دلیل اهمیت دارد: نخست، ثنویت‌گرایی از شکل اولیه‌ی خود که صرفاً یک رویکرد فلسفی در حوزه‌ی معرفت‌شناسی و سپس وجودشناسی بود، توسعه یافته و به زوایای گوناگون علوم ادامه ...

مرگ و شهادت از دیدگاه قرآن و روان شناسی (1)

مرگ و شهادت از دیدگاه قرآن و روان شناسی (1)
مرگ به عنوان بزرگ ترین حادثه ی زندگی، مفهومی پیچیده دارد و می تواند با درد و رنج زیادی همراه باشد. قرآن مجید و روان شناسی بر عظمت مرگ و اهمّیّت تمایل انسان به ادامه ...

مرگ و شهادت از دیدگاه قرآن و روان شناسی (2)

مرگ و شهادت از دیدگاه قرآن و روان شناسی (2)
تحقیقات به ارتباط مثبت بین کاهش درد و رنج مرگ با میزان مذهبی بودن فرد، اشاره دارند. جوامعی که اعمال مذهبی بیشتری انجام می دهند، اضطراب به مرگ کمتری دارند ادامه ...

مرگ و شهادت از دیدگاه قرآن و روان شناسی (3)

مرگ و شهادت از دیدگاه قرآن و روان شناسی (3)
در روان شناسی، مردن یک فرآیند بسیار پر معنا در زندگی است (اسر گراجنگ و همکاران، 13). آگاهی از مرگ به انسان کمک می کند تا ارزش ها و اهدافش را در زندگی مشخص کند و ادامه ...

رنگ سفید از منظر قرآن و روانشناسی(3)

رنگ سفید از منظر قرآن و روانشناسی(3)
اگر کسی کلمه قرمز را که نام یک رنگ است، بر زبان آورد و پنجاه نفر هم آن را بشنوند، می توان گفت که پنجاه نوع قرمز به ذهن آن ها خطور می کند و ادامه ...

رنگ سفید از منظر قرآن و روانشناسی(2)

رنگ سفید از منظر قرآن و روانشناسی(2)
با توجه به آیاتی از قرآن کریم که در آن ها از رنگ سفید سخن به میان آمده است، می توانیم دریابیم که این رنگ تأثیرات گوناگونی بر انسان دارد: ادامه ...

رنگ سفید از منظر قرآن و روانشناسی(1)

رنگ سفید از منظر قرآن و روانشناسی(1)
همه انسان ها با محیط پیرامون خود در ارتباط اند، این ارتباط، گاهی با اندیشیدن، گاهی با لمس کردن، چشیدن، شنیدن، بوییدن و گاهی هم با دیدن است. ادامه ...

بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (4)

بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (4)
در منابع تفسيري هر دو فرقه، در خصوص ضرب رواياتي وارد شده است. اما تعداد روايات ضرب بسيار اندك مي باشد و به تعداد انگستان دست نمي رسد. غالب روايات ضرب در منابع تفسيري اهل سنت آمده است. در منابع تفسيري شيعي روايتي از امام باقر(ع) نقل شده ادامه ...

بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (3)

بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (3)
هيچ مفسري تنبيه بدني را به طور مطلق و بدون حد و مرز قبول نكرده است. در اين مورد مفسران تنبيه بدني را با توجه به خود آيه و روايات وارده درباره ضرب، مقيد كرده اند. قيدي كه همه مفسران و فقها آورده اند، قيد «غير مبرح و غير مدم» است؛ يعني ضرت و تنبيه زن نبايد شديد و موجب جراحت و خونريزي شود. شيخ طوسي در اين خصوص ادعاي اجماع كرده و از امام باقر(ع) روايت كرده است كه ضرب با چوب مسواك ادامه ...