عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

تمدن و قرآن

اعتماد به اسباب و علل مادی زمینه گمراهی

اعتماد به اسباب و علل مادی زمینه گمراهی
گرچه هر سوره‌ای از سور قرآن کریم مضمون خاصی را افاده می‌کند، ولی برخی از سور آن محتوای مشترکی دارند، یعنی در عین اینکه هر سوره دارای خصوصیت‌های معینی است، برای چند سوره یک مضمون مشترک می‌باشد. آن ادامه ...

قرآن و آبادي زمين

قرآن و آبادي زمين
اين عبارت كه خطاب صالح پيغمبر است به قوم ثمود، به خوبي ديدگاه قرآن را در موضوع نسبت خدا و انسان و رابطه ي دين و دنيا آشكار مي كند. پيغمبران مردم را به عبادت خداي يگانه ي بي شريك مي خوانند و از بشر مي ادامه ...

تمدن سازی و فرهنگ آفرینی قرآن

تمدن سازی و فرهنگ آفرینی قرآن
پروفسور مونت گُمری وات، اسلام شناس، سیره نگار و روحانی والامقام مسیحی مشهور اسکاتلندی، که همدلی بسیاری با اسلام دارد و بر آن است که از این پس خاورشناسان غرب باید همچون محققان و مؤمنان مسلمان، قرآن را نه « کتاب ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (1)

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (1)
دولت از مباني تدبير سياسي در جوامع انساني است كه علاوه بر ساختار ويژه اش ، به اشكال گوناگون در جماعت هاي انساني از قبيل ، امپراتوري ، كشور ، ملت ـ دولت و ... حضور داشته است . از اين رو ، اديان از آن جهت كه به مقوله مهم تدبير سياسي مي پردازند ، به موضوع «دولت» نيز توجه داشته اند. ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (2)

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (2)
بر اساس كلام منقول از سوي حضرت امام (رحمه الله) مي توان مهم ترين نقص دو نظريه اصلي ارايه شده در حوزه دولت شناسي در عدم توجه به منافع دنيوي و اخروي و يا ماهيت منافع دانست . ماهيت تركيبي انسان در جهان بيني اسلامي ، مانع از آن است كه بتوان منافع او را در حيات سياسي به حوزه اي خاص اعم از منافع دنياي صرف ، و ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (3)

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (3)
منظور از «سپهر سازماني» ، توجه دادن به اصول و ملاحظات ساختاريي است كه دولت ها در هر عصر و زمانه اي براي استقرار خويش تعريف مي كنند . آنچه در ارتباط با ملاحظات ساختاري بايد توجه داشت اين است كه، ساختار تابعي از مقتضيات «نظريه دولت» و «شرايط زماني و مكاني» است . از اين رو ، از اصالتي مشابه اصول بيان شده در قسمت اول برخوردار نيستند.(1) ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن کریم (4)

معنا و مقام دولت در قرآن کریم (4)
گذشته از دو سپهر نظری و سازمانی ، در نهایت دولت ها تأسیس می شوند تا بتوانند از طریق مدیریت منافع ملی به تنظیم امور همت گمارند و تحصیل منافع عمومی را میسر سازند . از این منظر ، هر دولتی یک نهاد ارزیابی می شود که باید از عهده تکالیف اولیه تعریف شده برایش برآید . در غیر این صورت ، توجیهی برای آن وجود ندارد . مجموع ادامه ...

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (4)

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (4)
يکي از راه هاي مرسوم براي فهم معاني واژگان قرآني، مراجعه به کتاب هاي لغت است. براساس اين روشف هرگاه مفسر با مفهوم يا اصطلاح گنگ و چندپهلو برخورد کند، با پيدا کردن معناي لغوي آن، رفع ابهام مي کند. البته بايد به فرهنگ هاي لغتي مراجعه نمايد که از اتقان لازم برخوردار بودند و به طور جدي و همه جانبه به بررسي واژه ها و موارد کاربرد آنها پرداخته باشد. (1) ادامه ...

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (3)

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (3)
سنت هاي اجتماعي مستفاد از آيات شريفه قرآن، ويژگي هاي مخصوص به خود را دارد. به همين دليل، مطالعه جامعه شناختي سنت ها حيث منحصر به فرد پيدا مي کند. يکي از خصوصيات سنت هاي اجتماعي مذکور در قرآن اين است که هم حيث «الهي» دارد و هم جنبه «انساني». عبارت هاي «سنة الله»، (1) «لسنتنا»، ( اسراء:77) ادامه ...

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (1)

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (1)
«سنت ها» دست کم از چهار حيث موضوع، عاملان، آثار، اهداف «اجتماعي» خوانده مي شوند. مطالعه روشمند سنت ها هم ما را به طرح يک نظريه ديني در جامعه شناسي دلگرم مي کند و هم در کنترل جامعه و رخدادهاي اجتماعي مدد مي رساند و هم دسترسي به مدينه فاضله ديني را آسان تر مي سازد. ادامه ...