عضویت العربیة English
امام حسین علیه السلام: چشمان هر کس که در مصیبت‌هاى ما قطره‌اى اشک بریزد، خداوند او را در بهشت جاى مى‌دهد. احقاق الحق، ج 5، ص523
  • آیا امام حسین (ع) خود را به هلاکت انداخت؟
  • فرهنگ زیبابینی امام عاشورا از منظر قرآن و روایات
  • آیا امام حسین (ع) خواستار توافق با یزیدیان بودند؟!
  • یزید‌بن‌معاویه و فاجعه کربلا؛ دخالت یا برائت؟!
  • چراغ راه مداحان

تمدن و قرآن

اعتماد به اسباب و علل مادی زمینه گمراهی

اعتماد به اسباب و علل مادی زمینه گمراهی
گرچه هر سوره‌ای از سور قرآن کریم مضمون خاصی را افاده می‌کند، ولی برخی از سور آن محتوای مشترکی دارند، یعنی در عین اینکه هر سوره دارای خصوصیت‌های معینی است، برای چند سوره یک مضمون مشترک می‌باشد. آن ادامه ...

قرآن و آبادي زمين

قرآن و آبادي زمين
اين عبارت كه خطاب صالح پيغمبر است به قوم ثمود، به خوبي ديدگاه قرآن را در موضوع نسبت خدا و انسان و رابطه ي دين و دنيا آشكار مي كند. پيغمبران مردم را به عبادت خداي يگانه ي بي شريك مي خوانند و از بشر مي ادامه ...

تمدن سازی و فرهنگ آفرینی قرآن

تمدن سازی و فرهنگ آفرینی قرآن
پروفسور مونت گُمری وات، اسلام شناس، سیره نگار و روحانی والامقام مسیحی مشهور اسکاتلندی، که همدلی بسیاری با اسلام دارد و بر آن است که از این پس خاورشناسان غرب باید همچون محققان و مؤمنان مسلمان، قرآن را نه « کتاب ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن کریم (4)

معنا و مقام دولت در قرآن کریم (4)
گذشته از دو سپهر نظری و سازمانی ، در نهایت دولت ها تأسیس می شوند تا بتوانند از طریق مدیریت منافع ملی به تنظیم امور همت گمارند و تحصیل منافع عمومی را میسر سازند . از این منظر ، هر دولتی یک نهاد ارزیابی می شود که باید از عهده تکالیف اولیه تعریف شده برایش برآید . در غیر این صورت ، توجیهی برای آن وجود ندارد . مجموع ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (3)

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (3)
منظور از «سپهر سازماني» ، توجه دادن به اصول و ملاحظات ساختاريي است كه دولت ها در هر عصر و زمانه اي براي استقرار خويش تعريف مي كنند . آنچه در ارتباط با ملاحظات ساختاري بايد توجه داشت اين است كه، ساختار تابعي از مقتضيات «نظريه دولت» و «شرايط زماني و مكاني» است . از اين رو ، از اصالتي مشابه اصول بيان شده در قسمت اول برخوردار نيستند.(1) ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (2)

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (2)
بر اساس كلام منقول از سوي حضرت امام (رحمه الله) مي توان مهم ترين نقص دو نظريه اصلي ارايه شده در حوزه دولت شناسي در عدم توجه به منافع دنيوي و اخروي و يا ماهيت منافع دانست . ماهيت تركيبي انسان در جهان بيني اسلامي ، مانع از آن است كه بتوان منافع او را در حيات سياسي به حوزه اي خاص اعم از منافع دنياي صرف ، و ادامه ...

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (1)

معنا و مقام دولت در قرآن كريم (1)
دولت از مباني تدبير سياسي در جوامع انساني است كه علاوه بر ساختار ويژه اش ، به اشكال گوناگون در جماعت هاي انساني از قبيل ، امپراتوري ، كشور ، ملت ـ دولت و ... حضور داشته است . از اين رو ، اديان از آن جهت كه به مقوله مهم تدبير سياسي مي پردازند ، به موضوع «دولت» نيز توجه داشته اند. ادامه ...

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (4)

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (4)
يکي از راه هاي مرسوم براي فهم معاني واژگان قرآني، مراجعه به کتاب هاي لغت است. براساس اين روشف هرگاه مفسر با مفهوم يا اصطلاح گنگ و چندپهلو برخورد کند، با پيدا کردن معناي لغوي آن، رفع ابهام مي کند. البته بايد به فرهنگ هاي لغتي مراجعه نمايد که از اتقان لازم برخوردار بودند و به طور جدي و همه جانبه به بررسي واژه ها و موارد کاربرد آنها پرداخته باشد. (1) ادامه ...

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (3)

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (3)
سنت هاي اجتماعي مستفاد از آيات شريفه قرآن، ويژگي هاي مخصوص به خود را دارد. به همين دليل، مطالعه جامعه شناختي سنت ها حيث منحصر به فرد پيدا مي کند. يکي از خصوصيات سنت هاي اجتماعي مذکور در قرآن اين است که هم حيث «الهي» دارد و هم جنبه «انساني». عبارت هاي «سنة الله»، (1) «لسنتنا»، ( اسراء:77) ادامه ...

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (2)

پژوهشي در الگوي مطالعه سنت هاي اجتماعي در قرآن (2)
محققان براي سنت هاي مذکور در قرآن تقسيمات گوناگوني ذکر کرده اند، تقسيم سنت ها به دنيوي و اخروي، مطلق و مقيد، فردي و اجتماعي، مادي و معنوي و ... اما با توجه به اينکه در اين مقاله نگاه روش شناختي به سنت منظور است، صرفاً تقسيم بندي هايي ذکر مي شود که بعد روش شناختي داشته و يا به نگاه روش شناختي به سنت کمک کند. از لحاظ روشي مي توان سنت هاي اجتماعي را به «سنت هاي منصوص و استنباطي»، «سنت هاي نخستين و ثانوي» و «سنت هاي اجباري و اختياري» تقسيم کرد. ادامه ...

آخرین مقالات
آیا میزان موفقیت را به درستی ارزیابی می‌کنیم؟

آیا-میزان-موفقیت-را-به-درستی-ارزیابی-می-کنیمموفقیت واژه‌ای است که تعاریف زیادی از آن ارائه می‌شود. در نگاه عامه، موفقیت با دارایی تعریف می‌شود؛ به ادامه ...

تناسخ در آیین بودا

تناسخ-در-آیین-بوداشاکیامونی بودا، بنیانگذار آیین بودا، نیز مانند اسلاف معنوی و فلسفی خویش معتقد بود که برای شخص گرفتار ادامه ...

تناسخ در آیین هندو

تناسخ-در-آیین-هندواین عقیده که روح پس از مرگ باقی است و زندگانی‌های گذشته مبنای زندگی حاضر، و این زندگی تعیین‌کننده زندگی ادامه ...

گونه‌های تناسخ‌باوری

گونه-های-تناسخ-باورینظریه تناسخ، بسته به پاسخی که به پرسش‌های مطرح در این باره می‌دهند، به فرض‌ها با اقسامی تقسیم می‌پذیرد. ادامه ...

نظریه نسبیت انیشتین به زبان ساده

نظریه-نسبیت-انیشتین-به-زبان-سادهمسلماً همۀ ما حداقل برای یک بار هم شده، اسم «نظریۀ نسبیت» را شنیده‌ایم؛ اما اکثراً رغبتی برای پیگیری ادامه ...

تناسخ چیست؟

تناسخ-چیستاز دیرباز دو دیدگاه اصلی درباره سرنوشت انسان (و موجودات زنده) پس از پایان زندگی وجود داشته است: یکی، ادامه ...

راه‌کارهای علمی و عملی برای دعوت به حجاب

راه-کارهای-علمی-و-عملی-برای-دعوت-به-حجابحجاب و عفاف که خواسته‌ای فطری و دینی است، از مسائل مهم و کلیدی جامعۀ ماست و با بسیاری از مسائل پیوند ادامه ...

نگاهی به زندگی اویس قَرَنی

نگاهی-به-زندگی-اویس-قَرَنیاویس قَرَنی، عالم ربّانی و عارف صمدانی بود و پارسایی اسلامی را به دور از هر گونه آلایش‌های صوفی‌گرانه ادامه ...

مهم‌ترین کارکردهای اجتماعی حجاب

مهم-ترین-کارکردهای-اجتماعی-حجابحجاب و عفاف که خواسته‌ای فطری و دینی است، از مسائل مهم و کلیدی جامعۀ ماست و با بسیاری از مسائل پیوند ادامه ...