عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه
  • نگاهی تازه به مقوله ربا
  • پرسش‌های رایج در باره‌ی بیت‌کوین
  • تحولات دانشگاه‌ها از ابتدای سال 1359 تا اعلام انقلاب فرهنگی
  •  نابودی رژیم صهیونیستی زیر ۲۵ سال

دین پژوهی

جریان نقل و تألیف کلمات قصار پیامبر در قرن اول

جریان نقل و تألیف کلمات قصار پیامبر در قرن اول
از جمله کسانی که نقل کلمات قصار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در یک کتاب را انجام داده، فردی است به نام عبدالله بن عمرو بن عاص. او مثل پدرش فعالیت سیاسی نداشته بلکه بیشتر فعالیت فرهنگی داشته و دست ادامه ...

نوع انتقال پیام در قرن اول هجری

نوع انتقال پیام در قرن اول هجری
برای این که بتوانیم واقعاً تصور درستی از فضای قرن 1 هـ داشته باشیم که چه اتفاقاتی افتاده است، باید بدانیم اصلاً چه نوع انتقال پیامی قرار بوده صورت بگیرد؟ «ما آتاکم الرسول فخذوه» یعنی چگونه آتاکم؟ اگر منظور از ادامه ...

حدیث در قرن اول

حدیث در قرن اول
این که حدیث چیست از موضوعات سهل ممتنع است و از آن دست مسائلی که در نگاه اول خیلی واضح به نظر می‌رسد ولی وقتی کمی عمیقتر نگاه می‌کنیم تازه ابهامات خود را نشان می‌دهد. ادامه ...

بررسی مسأله منع کتابت حدیث در کتب تاریخی

بررسی مسأله منع کتابت حدیث در کتب تاریخی
در هیچ یک از کتاب‌های تاریخی این مسأله مهم نیامده است که عمر در تاریخی دستور داده باشد هیچ کس حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را ننویسد و همچنین هیچ کس نگفته است که عمر بن عبد العزیز در سال ادامه ...

آموزش و ترویج قرآن

آموزش و ترویج قرآن
از همان نخستین روزهای ظهور اسلام، مسلمانان قرآن را شالوده‌ی همه‌ی دانش‌ها و رفتارهای اخلاقی در نظر گرفتند. در ابتدا تعلیم و تبلیغ قرآن از طریق آموزش و وعظ در مسجد صورت می‌گرفت. بدین ترتیب، الگوی ادامه ...

آموزش در قرآن

آموزش در قرآن
عمل تعلیم؛ بیان و انتقال دانش و اطلاعات، اغلب فقرات متعدد مربوط به آموزش در قرآن به تعلیم صحیح مؤمنان و رشد معنوی آنها به منزله‌ی افراد و اعضای جامعه اختصاص دارد. این فقرات تعلیماتی را در زمینه‌ی ادامه ...

تصوّف و آیین‌های دیگر

تصوّف و آیین‌های دیگر
طرز تلقی افراد از مذاهبی غیر از آن مذهب که خود به آن ایمان دارند، شاید بتواند شاخص قابل اعتمادی برای درک چگونگی ارتباط «من» و «دیگری» در میان افراد باشد. ادامه ...

وحدت وجود و فردیّت

وحدت وجود و فردیّت
ریشه‌های اندیشه‌ی وحدت وجود را که به انکار خویشتن، فدا کردن خویشتن و خداگونگی خویشتن می‌انجامد، شاید بتوان تا تفکر هندی دنبال کرد. در واقع، اندیشه هندی در مورد تفوق خویشتن همگانی بر خویشتن فردی ادامه ...

انکار نفس خویشتن متعارف در تصوف

انکار نفس خویشتن متعارف در تصوف
با توجه به این که خویشتن محسوس و متعارف به عنوان یکی از موانع ماهوی و ذاتی برای تکامل «خود واقعی» است، صوفیان سازوکارهایی معنوی برای حذف هرگونه فاصله میان انسان و خدا و از این‌رو، بین انسان و ادامه ...

آفرینش در قرآن

آفرینش در قرآن
نشأت گرفتن جهان و انسان از خداوند. داستان‌های آفرینش در سنت‌های فرهنگی سراسر عالم، از جمله در سنت تکامل طبیعی، در پی تبیین ماهیت محیط اجتماعی و مادّی بشر است تا سرگذشت او را معنادار کند و اغلب به ادامه ...