عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: درهاى آسمان در اوّلین شب ماه رمضان گشوده مى‌شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. بحارالانوار، ج93، ص344
  • امام علی علیه‌السلام و خاندانش در شاهنامه‌ی فردوسی و داستان‌های حماسی
  • زندگی زناشویی و حریم آن
  • سنت های فراموش شده ماه رمضان

دین پژوهی

آیا ابراهیم (ع) و یوسف (ع) دروغ گفتند؟

عنوان: توریه‌های ابراهیم (ع) و یوسف (ع)

آیا ابراهیم (ع) و یوسف (ع) دروغ گفتند؟
گفتند: هر کس با خدایان ما چنین کرده حتماً او از ستمگران است. گفتند شنیدیم جوانی از آنها سخن می‌گفت که او را ابراهیم گویند. گفتند: او را در برابر دیدگان مردم بیاورید، باشد که گواهی دهند. گفتند: ای ادامه ...

پیامبران و القائات شیطان

پیامبران و القائات شیطان
و ما پیش از تو هیچ فرستاده و هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر این که چون آرزو می‌کرد، شیطان در آرزوی او (مشکل) می‌افکند، پس خداوند آنچه را که شیطان القاء می‌کرد، تباه می‌ساخت؛ آن گاه خداوند آیات ادامه ...

سامری و جای پای پیامبر

سامری و جای پای پیامبر
«(موسی) گفت: ای سامری، کار تو چه بوده؟ گفت: چیزی را که آنها ندیدند من دیدم، پس مشتی از ردّ پای فرستاده (خدا) برداشتم و آن را انداختم و این چنین نفس من مرا فریب داد. گفت: پس برو که تو را در ادامه ...

کتابی برای گشایش سختی‌ها

علم الحدیث در مراکش سده‌های میانه

کتابی برای گشایش سختی‌ها
پس از قرآن حدیث مهم‌ترین منبع استنباط احکام بود و در مغرب عهد مرینی نتوانست اهمیت و جایگاهی چون فقه و قرائت به خود اختصاص دهد، اما به لحاظ اهمیت و نقش آن در فتوای فقهی ناگزیر باید به این مهم توجه می‌شد. ادامه ...

مرگ در قحطی

ابووکیل میمون و علم قرائت

مرگ در قحطی
ابووکیل میمون بن مساعد مصمودی از مشاهیر قرّا، در نیمه دوم سده هشتم هجری در فاس بود. نسبت مصمودی وی به وضوح از اصالت بربری او حکایت دارد. به علاوه، به سبب اینکه ولای ابوعبدالله الفخار، از قاریان برجسته این دوره داشت، گاه وی را غلام الفخار نیز نسبت داده‌اند. ادامه ...

قاری نابینا

ابوعبدالله قیسی و علم قرائت

قاری نابینا
شیوه‌ای که در مکتب قرائت مغرب از سوی صفار آغاز شد، از سوی یکی از شاگردان نامبردار او بر بنیادهای مستحکمی استوار شد و فرایند تکاملی این مکتب را یک گام به پیش برد. ادامه ...

استاد جامعیّت و ایجاز

محمدبن ابراهیم صفار و علم قرائت

استاد جامعیّت و ایجاز
محمدبن محمدبن ابراهیم بن محمدبن ابوبکر تینملی، مشهور به صفار از معدود علمای برجسته عهد ابوالحسن و ابوعنان بود که از رهگذر حوادث تلخ مغرب جان سالم به در برده بود و اینک زعامت و امامت طلاب علوم دینی را برعهده داشت. ادامه ...

جایگاه فطرت در نسبت با قوای نفس

جایگاه فطرت در نسبت با قوای نفس
ابن قتیبه دینوَری می‌گوید: کلمه‌ی فطرت معنای آفرینش دارد و از آن جمله است گفتار خداوند جلّ‌وعز: «فطرت خدایی که مردم را بر آن آفریده است»؛ یعنی سرشتی که مردم را بر آن خلق کرده است. (1) چنان که از کلام ابن قتیبه برمی‌آید، منظور او از این سرشت همان حالت نخستین خلقت است. ادامه ...

وجوه معانی نفس در قرآن کریم

وجوه معانی نفس در قرآن کریم
برخی از مفسران و لغت‌شناسان درصدد تعیین وجوه معانی نفس برآمده‌اند. طبرسی در مجمع البیان می‌نویسد: نفس در کلام بر سه وجه است: 1. به معنای روح؛ 2. به معنای تأکید؛ 3. به معنای ذات که این وجه، معنای اصلی نفس است. (1) او در توضیح معنای اصلی نفس (ذات) می‌گوید: نفس، حقیقتی از شیء است که ویژه‌ی آن است؛ ادامه ...

دیدگاه علامه مجلسی درباره برخی روایاتِ دشواریاب

دیدگاه علامه مجلسی درباره برخی روایاتِ دشواریاب
از جمله روایات دشوار روایاتی است که در آنها از تفویض امور هستی و احیاناً تدبیر آنها به ائمه (علیهم‌السلام) سخن به میان آمده است. مهم‌ترین اشکال تفویض، ناسازگاری آن با توحید ربوبی و نیز توحید فاعلی است که از آموزه‌های مسلّم قرآن و روایات است. بر این اساس مجلسی مقصود از تفویض را اجرای این کارها با دعا و استدعای ائمه دانسته و معتقد است سایر معانی مردود است. جوهر قائم به ذات بودن و عاری بودن از قید تحیز مکانی و نیز کامل‌تر دانستن فرشتگان از نفوس بشری صفاتی است که تجرد فرشته را اثبات می‌کند. ادامه ...