عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

مقالات تخصصي

وعده‌ی خدا به حضرت ابراهیم و شأن حضرت اسماعیل

وعده‌ی خدا به حضرت ابراهیم و شأن حضرت اسماعیل
در ذكر آنچه خداوند عالمیان به حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و (علیه السلام) و اولاد آن حضرت وعده‌ی فرموده و اثبات شأن و مرتبه‌ی حضرت اسماعیل (علیه السلام) ادامه ...

الهیات

الهیات
الهیات که شامل الهیات طبیعی به شیوه‌ی ارسطو نیز می‌شود، در ترجمه‌ی لفظی به معنای «بحث درباره خداوند» است. این توصیف بسیار کلی است، همان‌طور که قدیس توماس آکویناس در جامع‌الهیات می‌نویسد: «الهیات مندرج در تعالیم مقدس به ادامه ...

الهیات آزادی بخش

الهیات آزادی بخش
الهیات آزادی بخش که نخستین نظریه در باب ایمان مسیحی است که در جهان سوم ساخته و پرداخته شده است، به آزادی از ستم اهمیت دینی عام می‌دهد. در الهیات آزادی‌بخش که از امریکای لاتین و دهه‌ی 1960 آغاز شد، مفاهیمی از ادامه ...

بررسی مبانی قرآنی حرز در کتاب الصحیفة الرضویة الجامعة

بررسی مبانی قرآنی حرز در کتاب الصحیفة الرضویة الجامعة
هر اندیشه درستی ضرورت ایمنی در برابر خطرها و آسیب‌های احتمالی را درک می‌کند و انسان در زندگی دنیا برابر انواع آسیب‌ها و زیان‌های مادی و معنوی قرار دارد که ایمنی در برابر آن از توان وی خارج است و اندیشیدن به این ادامه ...

اثر بهره‌ی هوشی، و آموزش رسمی دینی در مدارس سازمان استثنایی

مفهوم خدا در بزرگسالان دارای ناتوانی‌های هوشی

مفهوم خدا در بزرگسالان دارای ناتوانی‌های هوشی
مفهوم خداوند و چگونگی كسب آن در گروه‌های مختلف انسان، از جمله موضوعات مهم و مورد علاقه روان شناسان، محققان و سایر افرادی است كه در حوزه دین مشغول فعالیت یا پژوهش هستند. آنتروپومورفیسم و یا قائل شدن ادامه ...

تعویذ

تعویذ
عباراتی اغلب مکتوب عمدتاً از آیات قرآنی و ادعیه‌ی مأثوره برای در امان ماندن از شرور و بلاها. تعویذ در لغت به معنای پناه بردن، پناه دادن و در امان نگاه داشتن و در اصطلاح به معنای دعا خواندن و حرز آویختن بر آدمیان، ادامه ...

بابِل در قرآن و روایات

بابِل در قرآن و روایات
دربارة معنی واژة بابل ، طبرسی آن را با «تَبَلْبَلَتِ الاَلْسُنُ» پیوند داده (ج 1، جزء 1، ص 395) می گوید که چون در آنجا برای نخستین بار، زبان یکسان مردم به پراکندگی دچار شد، شهر مزبور را بابل نام نهادند. اما این سخن به آیه یا ادامه ...

مسئله‌ی دین در انسان شناسی

مسئله‌ی دین در انسان شناسی
در نگاهی عمومی، مسئله‌ی دین در انسان شناسی، همچون در جامعه شناسی، در تقابل دو مفهوم «قدسی» و «ناقدسی» و در فرایند تولید اجتماعی باورهای دینی قرار می‌گیرد. در هر دو رویکرد، امیل دورکیم شخصیتی کلیدی ادامه ...

نیاز به دین (2)

نیاز به دین (2)
رویکرد جامعه شناختی به دین، دانشمندان خداناباور را در دو گروه جای داده است: برخی همچون امیل دورکیم ( 1858-1917 م) دین را مظهر همبستگی و یکپارچگی جامعه قلمداد کرده، دارای نقش مثبت و سازنده دانسته‌اند؛ و جمعی ادامه ...

نیاز به دین (1)

نیاز به دین (1)
پس بنگرید که نعمتهای خدا چگونه بر آنان فرو ریخت، هنگامی که پیامبری برایشان برانگیخت. آنان را به طاعت خدا درآورد و با خواندنشان به سوی او با یکدیگر سازوارشان کرد؛ و چسان نعمت، شهپرِ خود را بر سر آنان گسترد و ادامه ...