عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

روشنفکری و نواندیشی دینی

نظری به روشن‎فکری دینی

تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفده اروپا نواندیشی نیست

تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفده اروپا نواندیشی نیست
رضا داوری اردکانی: من با لفظ روشن‎فکری دینی مشکل ندارم و معتقدم که صاحب‌نظران و متفکران حق دارند که اصطلاح بسازند. آن‌ها با زبان انس و رفاقتی دارند که حتی می‌توانند اصطلاحات را به معنای تازه به کار برند؛ اما در ادامه ...

دانشگاه و نوانديشي علمي

دانشگاه و نوانديشي علمي
يكي از وظايف مهم دانشگاهها عبارت است از نو انديشي علمي. مساله ي تحجر، فقط بلاي محيطهاي ديني و افكار ديني نيست، در همه ي محيطها، تحجر، ايستايي و پايبند بودن به جزمي گراييهايي كه بر انسان تحميل شده، بدون اين كه ادامه ...

نو انديشي، جوهره تفكر ديني

نو انديشي، جوهره تفكر ديني
نوآوري به معني ابتكار، ابداع و در مواردي نيز به معني بدعت گذاري است. نوآوري ريشه در ادراك دارد و در اثر ديدن اشيا و پديده ها از زاويه هاي نو و گاهي نيز محصول خلاقيت در انسان است؛ و از اين رو پيوند عميق و ارتباط ادامه ...

نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (2)

نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (2)
نوانديشي و پيشرفت در علم پديده اي اتفاقي و تصادفي نيست؛ افرادي همچون ابن سينا، نيوتون و... به طور تصادفي ظهور نكرده اند. براساس آنچه در فلسفه و الهيات ثابت شده است، هيچ پديده اي در عالم به طور تصادفي اتفاق نمي‌افتد، ادامه ...

نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (1)

نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (1)
نوانديشي به معناي بازانديشي در افكار و ديدگاه‌هاي ديگران، به منظور دست‌يابي به آرا و نظريه‌هاي جديد در حوزة دين و معارف ديني ممكن و بلكه ضروري است. ممكن است، به دليل وجود آموزه‌ها و احكام ظني و متغير در دين، و ادامه ...

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (6)

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (6)
وي در تفليس با زبان و ادبيات روسي آشنا مي شود و بسياري از اثار اروپايي که به زبان روسي ترجمه شده بود را مطالعه مي نمايد ، در اثار وي را افرادي چون بنتام ، هنري توماس ، ولتر ، روسو ياد مي شود که تا حدودي نشانه ادامه ...

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (4)

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (4)
فتحعلي آخوند زاده از اولين روشنفکراني است که در مواجهه با دنياي جديد سعي دارد به چگونگي تمدن غرب و چرائي وضع ايران بپردازد . وي اگر چه در خانواده اي مذهبي دوران طفوليت خود را سپري مي کند و در دوران جواني ادامه ...

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (5)

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (5)
وي فردي برخوردار از اموزش مدرن و از روشنفکراني است که به مسئوليت سياسي حتي صدر اعظمي دست يافت . آدميت در مورد وي مي نويسد وي قبل از رسيدن به پست هاي سياسي شناخت کافي از مفاهيم مدرني چون ناسيوناليسم ، ادامه ...

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (2)

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (2)
روشنفکري از مفاهيم مناقشه برانگيزي است که دست يابي به تعريف جامعي از آن بسيار دشوار مي باشد . خصوصاً وقتي از مصاديق آن سخن به ميان مي آيد، مناقشات بيشتر مي شود ، برخي از تعاريفي که براي روشنفکري ارائه گرديده ادامه ...

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (3)

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (3)
با ملاحظه انديشه هاي متفکرين و از جمله مارکسيست ها عوامل اقتصادي را نمي توان به عنوان معياراصلي تقسيم طبقاتي روشنفکران پذيرفت در حالي که آموزش مدرن و نهادهاي آموزشي جديد به زعم بسياري از صاحب نظران از ادامه ...