عضویت العربیة English
امام هادی علیه‌السلام: شب زنده دارى، خواب را شیرین‌تر و گرسنگى، غذا را لذت بخش‌تر مى‌کند. تنبیه الخواطر، ص141

علما و دانشمندان

شعبده با اهل راز (2)

شعبده با اهل راز (2)
انسان هر اندازه نسبت به پیامدهای کاری که انجام می‌دهد یا راهی که می‌خواهد انتخاب کند، آگاهی بیشتری داشته باشد، در گزینش خود دقت و هوشیاری بیشتری به کار خواهد برد و به طور طبیعی از آفت‌ها و خطرات ایمنی بیشتری خواهد یافت. ادامه ...

درنگی در عرفان‌نمایی‌ها و شبه عرفان‌های جامعه امروز ایران؛ دردها و درمان‌ها

شعبده با اهل راز (1)

شعبده با اهل راز (1)
از گذشته تا به امروز، مدعیان ناصالحی در کنار یا در برابر عرفان و عارفان اصیل، همواره عرض اندام کرده و افزون بر مخدوش کردن چهره جریان اصیل عرفانی، مشکلات و نابسامانی‌های فراوان فردی و اجتماعی را نیز باعث شده‌اند. ادامه ...

بیان و ترویج معارف عرفانی

بیان و ترویج معارف عرفانی
عشق حق در تمام ذرات عالم ساری و جاری است و نشانه آن، حرکت و عدم سکون عالم است. از مکان تا زمان، از ریزترین‌ها چون الکترون‌ها تا عظیم‌ترین‌ها مانند کهکشان‌ها، همه در حال جنبش و دگرگونی است؛ تغییر و تحولی که رو به ادامه ...

مرور دیدگاه شیخ فضل‌الله نوری در رساله‌ی حرمت مشروطه

مرور دیدگاه شیخ فضل‌الله نوری در رساله‌ی حرمت مشروطه
اولاً، تردیدی نیست که شیخ‌فضل‌الله نوری، نویسنده‌ی رساله‌ی حرمت مشروطه بوده است؛ اما درباره‌ی رساله‌ی تذکرة‌الغافل و ارشاد الجاهل، این سؤال مطرح است که آیا نویسنده‌ی آن، شیخ فضل‌الله است یا عبدالحیّ نوری؟ ثانیاً، رساله‌ی ادامه ...

احوال و آثار و افکار شیخ بهایی

احوال و آثار و افکار شیخ بهایی
بهاءالدین محمدبن عزّالدین حسین بن عبدالصمد حارثی همدانی جبعی یا جباعی، معروف به شیخ بهایی. نیاکانش در ناحیه‌ی جبل عامل و در قریه‌ای به نام جبع یا جباع زندگی می‌کردند. ادامه ...

زندگی سیاسی آیة‌الله حائری یزدی

زندگی سیاسی آیة‌الله حائری یزدی
آیة‌الله حائری در سال 1239 (1276ق) به دنیا آمد و در تاریخ 1315 وفات کرد. به لحاظ سابقه‌ی سیاسی، نکات در خور توجهی، خصوصاً تا پیش از ورود به قم، در زندگی ایشان ثبت نشده است؛ مثلاً در واقعه‌ی مشروطه، ایشان سعی کردند ادامه ...

فطرت الهیه‌ی آدم، تجلی اسم اعظم الهی (2)

فطرت الهیه‌ی آدم، تجلی اسم اعظم الهی (2)
شناخت فطرت با شناخت نفس ارتباط مستقیم دارد؛ بلکه همان شناخت نفس است، و به مصداق «من عرف نفسه فقد عرف ربه» شناخت نفس، شناخت رب و معبود انسان است و شناخت مبدأ و معاد یکی است؛ زیرا انسان از همانجا که آمده است، ادامه ...

فطرت الهیه‌ی آدم، تجلی اسم اعظم الهی (1)

فطرت الهیه‌ی آدم، تجلی اسم اعظم الهی (1)
همگی مخلوقات بر توحید خلق شده‌اند. نحوه‌ی وجود، حرکات، سکنات، فضائل و خصائل آنها، همگی حکایت از این نحوه خلقت دارد و همه‌ی خلائق بر ربوبیت و الوهیت حضرت حق تعالی اقرار می‌کنند. ادامه ...

مرگ و آخرت از دیدگاه حکیم شاه‌آبادی

مرگ و آخرت از دیدگاه حکیم شاه‌آبادی
یکی از معماهای جاودانه زندگی بشر، مسئله مرگ است. کمتر انسانی است که توان اندیشیدن داشته باشد و به مرگ فکر نکرده باشد. تفسیرها و تحلیل‌های ارائه شده از مرگ بسیار متعارض و گوناگون است؛ به گونه‌ای که بعضی مرگ را مساوی ادامه ...

تجسم اعمال در آراء آیت الله شاه‌آبادی

تجسم اعمال در آراء آیت الله شاه‌آبادی
معاد از دیدگاه محققین از عرفا و حکما، هم روحانی و هم جسمانی است. لازمه‌ی پذیرش معاد جسمانی، اثبات جسمی برزخی برای انسان می‌باشد که از مرتبه و نشئه عالم خیال یا مثال است. نظریه تجسم اعمال نیز از فروع و شاخه‌های بحث معاد ادامه ...

cript>