عضویت العربیة English
امام مهدی علیه‌السلام: من خاتم اوصیا هستم و خداوند به‌واسطه من، بلا را از خانواده و شیعیانم بر طرف مى‌کند. بحارالأنوار، ج 52، ص30

فاضلین نراقی (ملااحمد و ملامهدی)

فضایل فاضلین نراقی

فضایل فاضلین نراقی
حاج ملامحمد مهدي نراقي پدر بزرگوار حاج ملا احمد و جد او ابوذر نايب الحکومة نراق بود که در فتنه افغان او را در همان جا به قتل رسانيدند و چون خبر قتل پدر را در اصفهان به وي دادند، حاضر نشد که چند روز ترک تحصيل گويد و به نراق آيد، تا اينکه فاميل او به استادش مرحوم حاج ملا اسماعيل خواجوئي توسل يافتند و نامبرده او را ملزم به سفر ادامه ...

ولايت فقيه و نراقى(2)

ولايت فقيه و نراقى(2)
مقصود از «اولى الامر» كسى است كه حق ولايت بر مردم دارد اعم از آن كه امام معصوم باشد يا كسى كه معصوم او را انتخاب كرده است. محور سوم لزوم اطاعت از خدا و رسول و اولوالامر: به خوبى روشن است كه امكان ندارد ولايت از طرف شارع براى مردم نافذ باشد ولى بر مردم اطاعت از آنان ضرورى و لازم ادامه ...

ولايت فقيه و نراقى(1)

ولايت فقيه و نراقى(1)
مسأله ولايت و حاكميت فقيه از دير باز در خلال مباحث فقهى امرى ملموس و غيرقابل انكار بوده و در بسترى بسيار وسيع در ابواب مختلف فقه، از حاكم و حكومت و سلطان عادل ياد شده است. جالب آن كه صاحبان مسالك، جامع المقاصد و ايضاح الفوائد در باب وصيت، و محقق قمى در غنائم الايام در كتاب جزيه و سيدمجاهد در مناهل در ادامه ...

تاريخ در نگاه نراقى(2)

تاريخ در نگاه نراقى(2)
بخش مهمى از شعر و نثر نراقى درباره تاريخ اسلام است. او به مناسبت‏هاى گوناگون به گزارش رويدادهاى صدراسلام، زندگى پيامبر و امامان پرداخته كه افزون بر پيام‏هاى تاريخى، نقاط تاريك و پرابهامى را روشن مى‏سازد. او از دوره كودكى پيامبر، جريان عام‏الفيل و حمله ابرهه به مكه (18) ، امى بودن پيامبر (19) و تحليل جمع آن با حديث: ادامه ...

تاريخ در نگاه نراقى(1)

تاريخ در نگاه نراقى(1)
ملااحمد نراقى، دانشمندى آگاه بود كه درباره تاريخ اسلام و جهان پيرامون خود، اطلاعات با ارزشى داشت. وى با مطالعه و كند وكاو در كتاب‏هاى تاريخى، گفت‏وگو با اديبان و مورخان، سفرهاى گوناگون به اطراف ايران و مسافرت‏هاى زيارتى به مكه و كربلا، نشست و برخاست‏ با اربابان مذاهب يهود و زرتشت و ترسا و... در گنجينه خاطراتش ادامه ...

تسامح و غيرت دينى از منظر نراقيين (رحمهما الله)(2)

تسامح و غيرت دينى از منظر نراقيين (رحمهما الله)(2)
«در بينش توحيدى اسلام «بشريت‏» داراى يك جوهر است... اسلام با نفى تعصب‏هاى نژادى و قومى و تاكيد بر جهان منشى به عنوان يك نظام كامل الهى، زمينه بسيارى از كژانديشى‏ها و تنگ‏نظرى‏ها را از ميان برد» . (25) ادامه ...

تسامح و غيرت دينى از منظر نراقيين (رحمهما الله)(1)

تسامح و غيرت دينى از منظر نراقيين (رحمهما الله)(1)
«تساهل و تسامح‏» از جمله مباحثى است كه در سال‏هاى اخير بسيارى از انديشمندان، نويسندگان و ارباب مطبوعات به طرح آن پرداخته و موضع‏گيرى‏هاى متفاوتى در اين زمينه داشته‏اند. شمارى از روشنفكران به پيروى از انديشه‏هاى غربى و بدون تامل در مفهوم تساهل و تسامح به معناى مصطلح آن در مغرب زمين و انگيزه غربى‏ها ازدامن زدن به آن در جامعه‏ى اسلامى تلاش مى‏كنند تا آن را در همه زمينه‏ها و بدون هيچ حد و مرزى جارى و سارى سازند. ادامه ...

رابطه دنيا و آخرت از ديدگاه مرحوم نراقى

رابطه دنيا و آخرت از ديدگاه مرحوم نراقى
بحث تقابل يا عدم تقابل دنيا و آخرت و تقابل دين و دنيا و تقسيم امور به مقدس و عرفى يا دينى و دنيوى از ديرباز در كلام مسيحيت مطرح بوده است. اين بحث ابتدا در جهان مسيحيت مطرح شد و افرادى پس از رنسانس با انگيزه‏هاى مختلف براى محدود كردن قلمرو دين و جدايى دين از شئون دنيوى كه همان سكولاريزم است‏سخن گفته‏اند، ادامه ...

زهد از ديدگاه ملا احمد نراقى

زهد از ديدگاه ملا احمد نراقى
زهد در لغت ‏به معنى پارسايى و اعراض از دنيا، مال، متاع، مقام و به طور كلى ترك تمام تعلقات دنيوى و روى آوردن به خدا، توجه به آخرت، ثواب و پاداش و فراهم آوردن توشه براى آخرت است و معرض از دنيا و تعلقات دنيا را زاهد و پارسا نامند. ادامه ...

نگاهى تطبيقى به نظريه سعادت آراى ارسطو و ملامهدى نراقى(2)

نگاهى تطبيقى به نظريه سعادت آراى ارسطو و ملامهدى نراقى(2)
ب) فضيلت‏ها به دو بخش تقسيم مى‏شوند: فضيلت‏هاى عقلى مانند حكمت عملى (فرونسينر)، تدبير و حكمت نظرى و فضيلت‏هاى اخلاقى مانند شجاعت و عفت و... ارسطو براساس انسان‏شناسى خود كه نفس و روح آدمى را داراى دو شان و به تعبير مسامحى دو جزء مى‏دانست‏به تفكيك فضيلت‏ها مى‏پردازد. قواى انسان در اصل به دو ادامه ...