عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است. کشف الغمّه، ج2، ‌ص 349

تجربه دینی

تجربه‌ی دینی (2)

تجربه‌ی دینی (2)
تجارب دینی را از نظر کارکردشان می‌توان در دو دسته‌ی اصلی جای داد: تجارب معرفت بخش و تجارب احیاگر. مقصود ما از تجربه‌های دینی معرفت بخش تقریباً همان چیزی است که دیویس درباره‌ی آنها تعبیر revelatory ادامه ...

تجربه‌ی دینی (1)

تجربه‌ی دینی (1)
[ موسی ] آتشی را از دور در کنار طور مشاهده کرد. به خانواده‌ی خود گفت: « [اینجا] بمانید، که من [از دور] آتشی دیدم؛ شاید خبری از آن یا شعله‌ای آتش برایتان بیاورم؛ باشد که خود را گرم کنید ». پس چون به آن [آتش] رسید، از ادامه ...

حقيقت تجربه ديني

حقيقت تجربه ديني
وقتي حقيقت دين الهي، عبارت از حقيقتي باشد که بيانگر برآيند ملکوتي عقايد و اعمال دنيوي است و وقتي اين برآيند، عمدتاً توسط متون ديني ثابت گردد و وقتي وحي الهي، مهم ترين متن ديني تلقي شود؛ پرسش از رابطه دين و تجربه ادامه ...

ماهیّت و سرشت تجربه ی دینی

ماهیّت و سرشت تجربه ی دینی
فردریک شلایرماخر (1768- 1834م.) در کتاب «ایمان مسیحی» تجربه ی دینی را احساس اتکای تعلّق به مبدأ یا قدرتی متمایز از جهان می داند. از نظر او «تجربه ی دینی» در بردارنده ی بار معرفتی و شناختاری نیست؛ بلکه از مقوله ادامه ...

درآمدی بر مبحث تجربه ی دینی

درآمدی بر مبحث تجربه ی دینی
ناهم خوانی عقاید مسیحیّت و مضامین کتاب مقدّس با فهم عمومیِ انسان ها، مثل مسئله ی «تثلیث»، هم چنین ارائه ی تصویری انسان وار از خداوند، نکوهش معرفت و آگاهی و طرح گناه ذاتی آدمیان و... باعث شد تا بسیاری از متفکران ادامه ...

انتقال پذیری تجربه عرفانی

انتقال پذیری تجربه عرفانی
ابن عربی فی الجمله معرفت بخشی روی آورد عقلی را می پذیرد، اما روی آورد شهودی را برتر از آن می داند. ایشان عقل را به سلیم، مشوّب و منوّر تقسیم کرده و نگارنده، انتقال پذیری تجربه عرفانی را بر مبنای عقل منور با روی آورد عقلی ادامه ...

سرّ هیبت انگیز

سرّ هیبت انگیز
تجربه ی دینی نوعی رویکرد است که به تازگی در الهیات جدید مغرب زمین بروز کرده و مورد توجه بسیاری از اندیشمندان آن سامان واقع شده است. ادامه ...

الهي يا بشري بودن کتب مقدس در اديان ابراهيمي

الهي يا بشري بودن کتب مقدس در اديان ابراهيمي
اديان ابراهيمي ادياني متن محصور هستند. دين مداران هميشه در پي اين بوده‌اند که با استفاده از متد فهم متون و نيز در نظر گرفتن ویژگی‌های متون وحياني، به فهم مراد و مقصود خداوند از گزاره‌هاي وحياني دست يابند. يهوديان و مسلمانان به طور سنتي، الهي بودن الفاظ تورات و قرآن را باور داشته‌اند، اما مسيحيان، عنصرِ بشري را نيز در کتاب مقدس دخيل می‌دانند. اين ديدگاه، امروزه در ميان برخي ليبرال مسيحيان ادامه ...

پژوهشی در مفهوم تجربه دينی و عرفانی در ادب فارسی

پژوهشی در مفهوم تجربه دينی و عرفانی در ادب فارسی
انسان با توجه به حضور جنبه‌ای الهی، یعنی روح، در وجود خود، این توان را دارد كه با خدای خود نوعی ارتباط معنوی داشته باشد. این ارتباط در حقیقت بین خدا و «خود» انسان به وقوع می‌پیوندد و نیازی به «غیر» نیست. اما گاهی مقدماتی لازم است تا این ارتباط برقرار شود ادامه ...

تجربه دينى،مدرنيته و پست مدرنيسم

تجربه دينى،مدرنيته و پست مدرنيسم
چكيده: نگارنده اين مقاله ابتدا به چگونگى پيدايش بحث تجربه دينى پرداخته است. زمينه پيدايش بحث تجربه دينى، مدرنيته است، كه در دو نكته تلخيص شده است: خودبنياد انديشى بشر و عقل گرايى افراطى. مدرنيته دو رويه براى بحث تجربه دينى پديد آورده است: رويه پديدار شناختى، كه پيشرو اصلى آن شلاير ماخر است; و رويه معرفت ادامه ...