عضویت العربیة English
امام باقر علیه السلام: هیچ چیز نزد خداوند دوست داشتنی‌تر از عملی نیست که بر آن مداومت ورزند هر چند عمل اندکی باشد. الکافی، ج 2، ص 82
  • مداحان حلقه‌ی وصل به محبت اهل‌بیت
  • دیدگاه اسلام درباره رابطه‏ های دوستانه میان دختر و پسر
  • بررسى تأثیر تلویزیون بر کودکان

عرفان

خراباتیان عرفانی در خرابات

خراباتیان عرفانی در خرابات
تاریخ تصوف و عرفان اصیل اسلامی در جهان خصوصاً ایران کهن، همیشه حکایت‌گر و ستایش‌گر آزادی و آزادگی بزرگ مردان و بزرگ زنانی از جنس ایمان حقیقی و عشق زلال آسمانی و زمینیِ متکی به رنگ و بوی خدایی بوده و هست ادامه ...

چشیدن جامه‌ی گرسنگی و ترس

چشیدن جامه‌ی گرسنگی و ترس
زمانی که انسان در اوج نعمت‌های الهی مانند سیری و امنیت قرار دارد، اگر شکر این نعمت‌ها را بجا آورد در این‌صورت آن نعمت‌ها نه تنها باقی مانده و استمرار می یابد بلکه بر آن‌ها افزونی و وسعت هم اضافه خواهد شد. ادامه ...

زن در تصوف و عرفان اسلامی

زن در تصوف و عرفان اسلامی
این سخن که خداوند طبق نظام احسن عمل می‌کند، بر‌اساس اعتقادی است که هر آن‌چه در هستی و جهان خلقت وجود دارد مطابق بهترین‌ها و بر میزان سنت‌های الهی مانند پازلی جذاب و نقشی دل‌ربا آفریده و چیده شده است، هر موجودی در این نظام احسن مطابق با نحوه‌ی خلقت و فطرتش عمل کرده و نقش آفرینی می‌کند. ادامه ...

انسان کامل در عرفان ابن عربی

انسان کامل در عرفان ابن عربی
در این مقاله‌ی کوتاه درباره‌ی مفاهیم و حقیقت انسان کامل و مصادیق و افراد آن در عرفان نظری محی الدین ابن عربی مُرسیایی (560-638 هـ) و صدرالدین شیرازی (979-1050 هـ) سخن خواهیم گفت. ادامه ...

دین آسانگیر و تسامح عرفانی

دین آسانگیر و تسامح عرفانی
دین اسلام که کامل‌ترین و جامع‌ترین دین می‌باشد بر خلاف تبلیغات دشمنان اسلام از طرفی بسیار دین آسان و اهل اغماض و گذشت و راحتی برای انسان است. تا جایی که به دین سهله و سمحه محمدی معروف می‌باشد. ادامه ...

عشق شفابخش است

عشق شفابخش است
در جاده‌ی پرپیچ‌وخم زندگی عبور می‌کنیم و با انسان‌های جورواجور مواجه می‌شویم؛ برخی با مرکب محبت و عشق سرمستانه و عاشقانه در سیرند، گروهی پای پیاده و با سختی و عده‌ای در کنار جاده منتظرند تا سواری از راه رسیده و آن‌ها را به مقصد برساند ادامه ...

خلیفه خدا در تصوّف و عرفان اسلامی

خلیفه خدا در تصوّف و عرفان اسلامی
چنانکه خداوند در قرآن فرموده است: «إِنِّی جاعِلٌ فی الْأَرْضِ خَلِیفَه»[1]؛ یعنی به تأکید من در روی زمین خلیفه (جانشینی) برای خودم قراردادم، لذا مقام و مرتبه انسان کامل یا خلیفه خدا از قدیم جزو مهم‌ترین مباحث و موضوعات در علم تصوّف و عرفان اسلامی بوده ادامه ...

کرامت انسان با برداشت عرفانی

کرامت انسان با برداشت عرفانی
انسان قرآنی در دیدگاه عرفانی دارای حقیقتی ارزشمند است، که از این حقیقت به کرامت نام برده می‌شود . لذا انسان بواسطه این لطیفه ربانی و صفت الهی (کرامت)؛ خَلقاً و خُلقاً از سایر مخلوقات ممتاز شده و احکام و خصوصیاتی پیدا نموده است. ادامه ...

معنای حجاب در اصطلاح شناسی عرفانی

معنای حجاب در اصطلاح شناسی عرفانی
(در اصطلاح عرفانی)، حجاب در این اصطلاح عبارت است از انطباع صور کائنات در قلب، به نحوی که مانع از تجلّی نور حق گردد (اصطلاحات الصوفیه، 57). حجاب نزد عارفان، به حجابهای ادامه ...

حافظیان مشهدی

حافظیان مشهدی
سید ابوالحسن (1332-1401 ق) فرزند حاج میرزا آقا، از پیروان مکتب تفکیک و بزرگان اهل نفس و دعا و استاد مسلم علوم غریبه و از نوادر قرن چهاردهم هجری. وی در مشهد مقدس در خاندان ادامه ...