عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله: فرزند هفت سال سروَر، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزیر است. مکارم الاخلاق، ص222
  • خطر صهیونیزم رسانه‌ای
  • رفع مشکلات عمومی و بیماریهای دندان
  • هویت‌ جوان‌ از‌ دیدگاه‌ امام‌ خمینی‌ و‌ امام خامنه‌ای

حدیث شناسی

حدیت نزد فِرَق زیدیه

حدیت نزد فِرَق زیدیه
به دو فرقه‌ی اسماعیلیه و نصیریه زیاد نپرداختیم چون تعداد منابعشان گاهی منحصر به فرد است در این فصل به زیدیه می‌پردازیم. ادامه ...

کوشش‌هایی در عرض کتب اربعه

کوشش‌هایی در عرض کتب اربعه
در حوزه تاریخ حدیث وقتی روی کتب اربعه متمرکز می‌شویم، مقداری توجه خود را به کوشش‌های دیگری که در عرض کتب اربعه صورت گرفته از دست می‌دهیم. به خصوص با در نظر گرفتن این که سه عدد از کتب ادامه ...

کتب اربعه‌ی شیعه چیست (2)

کتب اربعه‌ی شیعه چیست (2)
در مورد «من لایحضره الفقیه» باید گفت که یک مقدار وضع این کتاب واضح‌تر و روشن‌تر از کافی است. به هر حال این کتاب به دوره‌ای تعلق دارد که این مقدار ابهام را در مورد آن نداریم. ادامه ...

کتب اربعه‌ی شیعه چیست (1)

کتب اربعه‌ی شیعه چیست (1)
عنوان کتب اربعه، عنوان شناخته شده‌ای به نظر می‌رسد. در قالب یک سوء تفاهم، کتب اربعه در تقابل با صحاح سته اهل سنت درنظر گرفته می‌شود، گویی که اگر آن‌ها صحاح سته دارند، ما هم کتب اربعه داریم و در واقع ادامه ...

جوامع روایی متقدم شیعه

جوامع روایی متقدم شیعه
در مباحث قبل که بحث از اصول و مصنفات بود، اشاره کردم که در مقدمه «الفهرست» و در مقدمه «من لا یحضره الفقیه» به اصول و مصنفات اشاره شده است. شیخ طوسی می‌گوید: «کتب اصحابنا الامامیه من الاصول ادامه ...

پیدایی اصحاب حدیث و اصحاب رأی به مثابه صنف یا گرایش (2)

پیدایی اصحاب حدیث و اصحاب رأی به مثابه صنف یا گرایش (2)
به سراغ دوره مورد بحث خودمان می‌رویم. راجع به سال‌های 110 تا حدود سال 135 هـ گفتگوهایی داشتیم. چرا بحث اسناد در عراق مطرح شد و این بحث در مدینه و شام مطرح نشد؟! ادامه ...

پیدایی اصحاب حدیث و اصحاب رأی به مثابه صنف یا گرایش (1)

پیدایی اصحاب حدیث و اصحاب رأی به مثابه صنف یا گرایش (1)
برای توضیح جریانات اصحاب حدیث و اصحاب رای و تقابل میان آنها باید به اندکی پیش از آنان اشاره کنم و سپس بحث را ادامه دهم. ادامه ...

مسأله إسناد و ارزیابی حدیث

مسأله إسناد و ارزیابی حدیث
مبحث را با یک سؤال آغاز می‌کنیم و آن این که در قرن یک وقتی اصحاب کلمات ائمه (علیه السلام) را نقل می‌کردند - به جز به شکل بیان خاطره - نمونه‌هایی داریم که اصحاب از امام معصوم (علیه السلام) به صورت ادامه ...

گسترش کتابت حدیث در سده دوّم هجری

گسترش کتابت حدیث در سده دوّم هجری
آغاز سده دوّم یعنی سال 101 هـ، دوره‌ای است که فرمان عمر بن عبدالعزیز صادر شده باشد یا نه، نوشتن حدیث رواج یافت. به هر حال بین مسلمین، هیج اختلافی وجود ندارد که در قرن دوّم، نوشتن حدیث در میان مسلمانان رواج پیدا ادامه ...

دیدگاه‌های رایج درباره حدیث سده نخست هجری

دیدگاه‌های رایج درباره حدیث سده نخست هجری
از نظر شیعه مسأله‌ای به عنوان منع کتابت حدیث وجود ندارد. آنچه شیعه به آن معتقد است، عکس این است یعنی در روایات متعددی وارد شده که امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شاگردانشان توصیه می‌کردند احادیث را بنویسید و گزارش‌هایی ادامه ...