عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است. کشف الغمّه، ج2، ‌ص 349

عدالت

جایگاه عدالت در حکومت نبوی

جایگاه عدالت در حکومت نبوی
مسأله عدالت از قديم الايام، جزء مهمترين دغدغه هاي بشري بوده و از اساسي ترين مباحث اديان الهي و انديشمندان شمرده شده و از مهمترين معيارهاي ارزشگذاري و فضيلت فرد و جامعة انساني است.عدالت از جمله ضروريات عالم هستي است و قوانين و سنن الهي بر اين اساس قرار داده شده است و انسان بدون آن به سعادت تام و كامل نائل ادامه ...

عدالت در دولت نبوی (2)

عدالت در دولت نبوی (2)
در نظام اسلامی، وضع قوانین بر توسعه، عمران و آبادانی متمرکز است، به‏ طوری که شهروندان مسلمان حتی در قبال زمین‏های بایر و چارپایان نیز مسئولند.31 چنان که پیامبر صلی الله علیه وآله اگر کسی زمینی را احیا می‏کرد، مالکیت آن زمین را به او می‏بخشید.32 بر این مبنا، مالکیت به عنوان یکی از مهم‏ترین انگیزه‏های فعالیت اقتصادی در دولت نبوی محترم شمرده شده است. اما در کنار توجه به این اصل مهم ، که همانا تقویت قدرت اقتصادی از طریق تولید است، قوانین مختلفی با هدف ترمیم ادامه ...

عدالت در دولت نبوی (1)

عدالت در دولت نبوی (1)
پیدایش دغدغه زندگی عادلانه، همزاد زندگی اجتماعی بشر است و به همین دلیل مهم‏ترین مسئله او هنگام اندیشه ورزی درخصوص مسائل اجتماعی بوده است. از این رو در دستگاه‏های فکری که شکل می‏یافتند، عدالت اجتماعی جایگاه ویژه‏ای داشته است. با این حال علی رغم اشتراک منظومه‏های مختلف فکری در پرداختن به مسئله عدالت، هر کدام از آنها تعریف خاصی از آن را مطرح ساخته‏اند.این تفاوت‏ها به اختلاف جهان‏بینی‏ها باز می‏گردد. عدالت اجتماعی به تعداد حوزه‏های اجتماعی قابل ادامه ...