عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.
  • وقف، امامزادگان، قطب فرهنگی
  • وقف و عدالت اجتماعی

نقد و نقادی

عقل در محکمه‌ی عقل

تمایز نقد در عقلانیت مدرن و پیشامدرن و ماهیت خودانتقادی عقل مدرن

عقل در محکمه‌ی عقل
تحول اساسی تفکر در دوران مدرن نسبت به دوران پیشامدرن در «آگاهی از من» بود، لذا تحولی که در عقل رخ داد این بود که نقد عقل تا پیش از این، تصمیم عقل برای استقلال و نقد «دیگری» بود، اما در دوران جدید لزوم نقد «من» ادامه ...

نقد و حصارهای نظام‌های دانایی

نسبت نقد با علم، فلسفه و تفکر

نقد و حصارهای نظام‌های دانایی
اگر نقد به معنای پرسش مداوم و به عبارتی تردید در هر بنیان نظام مستقر به منظور بازخوانی و بازسازی آن باشد، در این صورت نسبت نقد با علم و فلسفه در شکل متافیزیک و یا تئولوژی متفاوت از نسبت نقد با تفکر خواهد بود. چرا ادامه ...

نقد و پارا- دوکسا

تحولات مفهومی و تنوع موضوعی نقد در نسبت با تفکر

نقد و پارا- دوکسا
تلقی رایج آن است که نقد، توانایی توصیف مسائل (نقد علمی) یا توانایی موضع‎‌گیری و تغییر نحوه‌‎ی عمل اجتماعی (نقد سیاسی) است. بدین منظور برای نقد کردن، به رویکردها و مکاتب بدیل نظری در حوزه‌ی علمی یا عملی رجوع ادامه ...

فراروندگی در جهانی یا فراجهانی

فروکاست پدیدارشناختی در برابر انتقاد در اندیشه‌ی نقادانه‌ی کانتی

فراروندگی در جهانی یا فراجهانی
اندیشه‌ی انتقادی کانتی نیازمند سوژه‌ی وضع‌کننده جهان برای نقادی است. اما هم هنگام با وضع جهان از سوی سوژه، امکان نقد محدود به جهان وضع شده توسط سوژه می‌شود. بدین معنا بدون وضع مداوم جهان امکان نقد فراهم نمی‌شود ادامه ...

نقادی در کشاکش نیروهای خیال و خرد

نقد و آزادی خیال متفکر از منظر شیلر

نقادی در کشاکش نیروهای خیال و خرد
اغلب نقد را در نسبت با عقل در نظر گفته و آن را منحصر در نقد عقل‌گرایانه و از این حیث وابسته به عقل خوانتقاد می‌دانند. لذا کم‌تر به شأن خیال در نقادی زندگی و زمانه توجه می‌شود. حال آنکه گرایش اساسی خیال به فراروی در ادامه ...

انجیل در شولای برنابا

چالش‌های شکل‌گیری سنت نقد سینما در ایران

انجیل در شولای برنابا
نسبت نقد سینما و سینما چیست؟ آیا نقد سینما می‌تواند هدایت‌گر سینما باشد یا اینکه صرفاً توضیح‌دهنده‌ی آن است؟ آیا می‌توان با نقد سینما به سنتی سینمایی در ایران رسید؟ نقدی که درون چارچوب علمی سینماست و به نوعی به ادامه ...

آنکه با سازش چه جای زهره می‌رقصد زحل

مسئله‌ی طنز میان باژگونگی نقد ادبی

آنکه با سازش چه جای زهره می‌رقصد زحل
ورود نقد ادبی جدید به ایران چه آثاری در شکل‌گیری ادبیات جدید ما داشته است؟ ورود ادبیات انتقادی به ایران توسط جریان روشنفکری با نوعی کژتابی در واژه‌ی «کریتیکا» همراه بوده که منجر شده است «انتقادکردن ادبی» به جای ادامه ...

هنر برتر از نقدش آمد پدید

بحثی در شکل‌گیری نقد ادبی در ایران

هنر برتر از نقدش آمد پدید
ورود نقد هنر به ایران که از نتایج تجددمآبی ماست، پیش از شکل‌گیری هنر جدید در ایران بوده است و این پیشی گرفتن نقد جدید بر هنر جدید (به ویژه در ادبیات) وضع خاصی را به وجود آورده است که در این یادداشت به آن پرداخته ادامه ...

نقد بی‌حاصل

نقد و تناقضات طبقه‌ی متوسط در ایران

نقد بی‌حاصل
نقد هنر چه کارکرد و یا جایگاهی در ایران دارد؟ آیا ما نیازی به نقد هنر داریم؟ چرا نقد هنر در ایران ریشه نگرفته است؟ در این مقاله با بیان خاستگاه و تطورات نقد در جوامع غربی و وضعیت جدید آن در غرب و اینکه نقد به مناسکی ادامه ...

رهایی از ضرورت بیرونی

درباره‌ی سه عملکرد عمده در نقادی هنر

رهایی از ضرورت بیرونی
آیا نقد یک اثر هنری، می‌تواند آن اثر [یا جایگاهش] را تغییر دهد؟ آیا می‌توان با نقد یک اثر هنری مواجه با آن اثر را اصلاح کرد؟ این مقاله با بیان اینکه آنچه در نقد هنر بر اثر تحمیل می‌شود، ضرورت‌های بیرونی است که منجر به ادامه ...