عضویت العربیة
پنجشنبه، 10 مهر 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
امام علی علیه السلام فرمودند: خردمندترین مردم کسی است که به عواقب و فرجام کار بیشتر بنگرد. غرر الحکم، ج 2، ص 484
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/فرهنگ و انديشه/گردشگري/آرامگاه پیامبران/مزار حضرت شَمعون (علیه السلام)

تبلیغات
آخرین مقالات
چيستي کلام اسلامي

چيستي-کلام-اسلاميوقتي سخن از کلام اسلامي يا کلام جديد به ميان مي آيد، برخي که آشنايي با اين دانش ندارند گمان مي کنند، ادامه ...

بررسي تطبيقي اخلاق علايي و اخلاق ناصري (1)

بررسي-تطبيقي-اخلاق-علايي-و-اخلاق-ناصري-(1)اين مقاله بر آن است تا ضمن معرفي کتاب تازه منتشر شده ي اخلاق علايي، نوشته ي هبة الله شاه مير در اواخر ادامه ...

معقوليت و اثبات پذيري گزاره هاي ديني

معقوليت-و-اثبات-پذيري-گزاره-هاي-دينيچند سال پيش که در يک اردوي کوهستاني مهمان بودم، پس از بازگشت از يک پياده روي تنها، همه را در حال نزاع ادامه ...

مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (2)

مقام-و-مشي-عرفاني-خواجه-نصيرالدين-طوسي-(2)آنچه از آثار خواجه در اين باب مشهور است، چهار اثر مي باشد: اوصاف الاشراف، تذکرة آغاز و انجام، مراسلات ادامه ...

شعر از منظر خواجه نصيرالدين طوسي

شعر-از-منظر-خواجه-نصيرالدين-طوسيبه گواهي آثار خواجه چون اخلاق ناصري، اجوبة المسائل النصيرية و نيز پاره اي منابع معتبر، او اشعار بسياري ادامه ...

مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (3)

مقام-و-مشي-عرفاني-خواجه-نصيرالدين-طوسي-(3)خواجه بر آن است که طريق عرفان به مراتب از راه دنيا آسانتر است و اين از آن روست که اين طريقي است که ما ادامه ...

مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (1)

مقام-و-مشي-عرفاني-خواجه-نصيرالدين-طوسي-(1)در تاريخ فرهنگ اسلامي به رغم قول مشهور، ميان فلسفه و عرفان و فيلسوفان و عارفان ارتباطات غير خصمانه نيز ادامه ...

مقام حديث در آثار خواجه نصيرالدين طوسي

مقام-حديث-در-آثار-خواجه-نصيرالدين-طوسيهر چند خواجه نصيرالدين طوسي در طول اعصار، در ميان عوام و خواص به عنوان فيلسوف، متکلم و رياضي دان شهرت ادامه ...

بررسي تطبيقي اخلاق علايي و اخلاق ناصري (2)

بررسي-تطبيقي-اخلاق-علايي-و-اخلاق-ناصري-(2)با اینکه شاه میر تنها چهار بار از خواجه نصیرالدین طوسی یاد کرده که دو بار آن با عناوین « حکیم طوسی » ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 456 بار

سه‌شنبه، 12 دی 1391

مزار حضرت شَمعون (علیه السلام)
مزار حضرت شَمعون (علیه السلام)

نویسنده: رامین رامین نژاد



 
حضرت شمعون (علیه السلام) از پیامبران الهی است. نام آن حضرت در قرآن کریم نیامده، اما انجیل لوقا 2 بار از او نام برده (1) و درباره اش گفته است: «در اورشلیم (بیت المقدس) کسی بود مُسمّی به شِمعون که مرد عادل و متقی بود و منتظر تَسلّی [دهنده ی بنی] اسرائیل بود و روحُ القُدُس بر او بود. [او] از روح القدُس [چنین] الهام یافته بود [که تا] پیش از آن که مسح کرده ی خداوند (مسیح (علیه السلام)) را نبیند، مرگ را نخواهد دید. پس به راهنمایی روح در هیکل (معبد سلیمان) آمده در هنگامی که والدین عیسی (مریم و ناپدریش یوسف نجّار) طفل را به اندرون می آوردند تا کرده شود او را آنچه موافق رسم و آیین است. [شمعون (علیه السلام)] او را به روی دست خود گذاشت و خدا را حمد گفت که خداوندا، حال تو بنده ی خود را بر وفق سخن خود به سلامت رخصت می دهی، زیرا که چشمان من دیده است [پیامبر] نجات [دهنده ی] تو را که در پیش روی همه قبایل نوری مهیا کرده ای برای روشنی قبایل و جلال قوم خود [بنی] اسرائیل. و یوسفِ [نجّار] و مادرش (مریم) از سخنانی که درباره او گفته می شد، مُتحیّر می بودند و شِمعون ایشان را دعای خیر کرده به مادرش مریم گفت که اینک این [کودک] کسی است که برای افتادن و برخاستن بسیاری در [بنی] اسرائیل... گذاشته می شود».(2) درباره ی زندگی حضرت شَمعون درستکار اطلاعاتی بیش از آنچه که در فقرات انجیل لوقا آمده وجود ندارد، اما دو مقبره در فلسطین به آن حضرت منسوب است.
در سال 1381 ش / 2003 م اعضای یک گروه باستان شناس از دانشگاه اورشلیم و دانشگاه فلوریدای جنوبی به نام های «جو زِیاس» و «جیم اِسترونگ» در کوه زیتون در شرق بیت المقدس کتیبه ای را کشف کردند که شرح آن در مبحث مزار حضرت زکریای سوم (علیه السلام) گذشت. این کتیبه ی سنگی 6 سطری که متعلق به قرن چهارم میلادی است و توسط مسیحیان بیزانسی بر سر درب بنای آرامگاه آبسالوم حک شده، نشان می دهد که مزار حضرت شَمعون (علیه السلام) در آن محدوده قرار دارد. متن این کتیبه لاتینی بدین گونه به انگلیسی برگردانده شده است:
simeon who was a very just man and a very devoted old person and waiting for the consolation of the people
این یافته اگرچه چشمگیر و با اهمیت است، اما در عین حال، محل دقیق مقبره را مشخص نمی کند؛ به علاوه کتیبه ی مذکور حدود 300 سال پس از وفات آن حضرت نوشته شده است.
اما مزار دیگری نیز در فلسطین به حضرت شمعون درستکار (علیه السلام) منسوب گردیده است. این مقبره در نزدیکی کلیسای لاتینی «جُرجِ مقدس» بر سر راه رَمْلَه به لیدا قرار گرفته و مسجدی نیز در همان نزدیکی ساخته شده است. برای رسیدن به این منطقه می بایست از بیت المقدس به سمت غرب رفت و پس از شهر رَمله به سمت شمال شرقی در جاده ی لیدا حرکت کرد.(3)

پی نوشت ها :

1ــ انجیل لوقا، 25/2، 34.
2ــ همان، 25/2ــ34.
3ــ Tabula Imperii Romani. Iudaea- palaestina, Jerusalem 1994 s.v. "Load, Lydda Diospolis, Georgiopolis", 171.

منبع: رامین نژاد؛ رامین، (1387)، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، چاپ اول.

 

 

ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.