پرسش :
درباره ی بدبينی در زندگی زناشويی توضيح دهيد.
پاسخ :
اگر بخواهيم بدگماني و سوء ظن را تعريف بکنيم اين است که تصور بد از کسي است که به او يقين نداريم . يک وقت تصور نداريم که هيچي. يک وقت تصور داريم که بد نيست ولي يک وقت نسبت به کسي تصور بد داريم و به او يقين نداريم. اين از مهمترين و خطرناک ترين آفات زندگي زناشويي است . يک وقت خانم نسبت به آقا يا آقا نسبت به خانم، گمان بد مي برد و بعد از همسرش سوال مي کند و او استدلال مي آورد، جواب مي دهد و تمام مي شود. اگر بد بيني ها در اين حد باشد و گاهي باشد، ما را نگران نمي کند . اگر بدبيني ها استمرار دارد و دائم است. طرف سوال مي کند و استدلال مي آورد و آقا يا خانم نمي پذيرد. اگر چنين چيزي شد، يک رذيله اخلاقي مي شود . و يک اختلال رواني ايجاد مي کند . اگر اختلال در کل زندگي و در همه جا باشد، به آن اختلال پارانوئيدي مي گويند و اگر فقط با همسر باشد، اختلال هذياني مي گويند. يا به تعبيري اختلال هذياني زناشويي مي گويند که خيلي خطرناک است . آثار منفي فردي و اجتماعي دارد . انسان را دچار اضطراب مي کند ، استرس خود خوري و نگراني نشاط و اميد را از انسان مي گيرد. بر اساس پژوهش ها ثابت شده است که آدمهاي بدبين احتمال مرگشان نوزده درصد بيشتر از آدمهاي خوش بين است. حضرت علي(عليه السلام) مي فرمايند: بدگماني انسان را نابود مي کند و خوش گماني انسان را نجات مي دهد. کساني که در اين وادي افتاده اند ، بايد مراقب باشند . انسانهاي بدبين به بدبيني نسبت به خانم و فرزندشان بسنده نمي کنند و اين بدبيني کم کم به جامعه هم سرايت مي کند . ما روايت داريم : بدگماني خطايي هست که گسترش پيدا مي کند. اول در خانه است و کم کم به جامعه سرايت مي کند. و گاهي به سوء ظن به اوليائ خدا و خود خدا منجر مي شود. اول به خانم بدبين مي شود ، بعد به جامعه و کم کم به اولياء خدا و نهايتا به خدا بدبين مي شود و ايمان انسان از بين مي رود. حضرت علي(عليه السلام) فرمودند: با سوء ظن، ايمان معني ندارد . علت اينکه اسلام اين قدر نهي از بدبيني کرده است بخاطر همين است . ببينيد ما چقدر آموزه ديني داريم . آيه 12 سوره ي حجرات مي فرمايد: اي کساني که ايمان آورده ايد از بسياري از گمان ها بپرهيزيد. چون بعضي از اين گمان ها گناه است. حضرت علي(عليه السلام) مي فرمايد : سوء ظن بين خودتان را کنار بيندازيد. چون خدا از آن نهي کرده است. علتش اين است که آفت دين است. اين آفت را جدي بگيريدو اين رذيله اخلاقي را فرهنگ سازي کنيم واز بين ببريد.
منبع:سایت انوار طاها
اگر بخواهيم بدگماني و سوء ظن را تعريف بکنيم اين است که تصور بد از کسي است که به او يقين نداريم . يک وقت تصور نداريم که هيچي. يک وقت تصور داريم که بد نيست ولي يک وقت نسبت به کسي تصور بد داريم و به او يقين نداريم. اين از مهمترين و خطرناک ترين آفات زندگي زناشويي است . يک وقت خانم نسبت به آقا يا آقا نسبت به خانم، گمان بد مي برد و بعد از همسرش سوال مي کند و او استدلال مي آورد، جواب مي دهد و تمام مي شود. اگر بد بيني ها در اين حد باشد و گاهي باشد، ما را نگران نمي کند . اگر بدبيني ها استمرار دارد و دائم است. طرف سوال مي کند و استدلال مي آورد و آقا يا خانم نمي پذيرد. اگر چنين چيزي شد، يک رذيله اخلاقي مي شود . و يک اختلال رواني ايجاد مي کند . اگر اختلال در کل زندگي و در همه جا باشد، به آن اختلال پارانوئيدي مي گويند و اگر فقط با همسر باشد، اختلال هذياني مي گويند. يا به تعبيري اختلال هذياني زناشويي مي گويند که خيلي خطرناک است . آثار منفي فردي و اجتماعي دارد . انسان را دچار اضطراب مي کند ، استرس خود خوري و نگراني نشاط و اميد را از انسان مي گيرد. بر اساس پژوهش ها ثابت شده است که آدمهاي بدبين احتمال مرگشان نوزده درصد بيشتر از آدمهاي خوش بين است. حضرت علي(عليه السلام) مي فرمايند: بدگماني انسان را نابود مي کند و خوش گماني انسان را نجات مي دهد. کساني که در اين وادي افتاده اند ، بايد مراقب باشند . انسانهاي بدبين به بدبيني نسبت به خانم و فرزندشان بسنده نمي کنند و اين بدبيني کم کم به جامعه هم سرايت مي کند . ما روايت داريم : بدگماني خطايي هست که گسترش پيدا مي کند. اول در خانه است و کم کم به جامعه سرايت مي کند. و گاهي به سوء ظن به اوليائ خدا و خود خدا منجر مي شود. اول به خانم بدبين مي شود ، بعد به جامعه و کم کم به اولياء خدا و نهايتا به خدا بدبين مي شود و ايمان انسان از بين مي رود. حضرت علي(عليه السلام) فرمودند: با سوء ظن، ايمان معني ندارد . علت اينکه اسلام اين قدر نهي از بدبيني کرده است بخاطر همين است . ببينيد ما چقدر آموزه ديني داريم . آيه 12 سوره ي حجرات مي فرمايد: اي کساني که ايمان آورده ايد از بسياري از گمان ها بپرهيزيد. چون بعضي از اين گمان ها گناه است. حضرت علي(عليه السلام) مي فرمايد : سوء ظن بين خودتان را کنار بيندازيد. چون خدا از آن نهي کرده است. علتش اين است که آفت دين است. اين آفت را جدي بگيريدو اين رذيله اخلاقي را فرهنگ سازي کنيم واز بين ببريد.
منبع:سایت انوار طاها