پرسش :
فلسفه و فوايد غسل جنابت را بيان كنيد؟
پاسخ :
غسل جنابت داراى دو فايده و فلسفه مهم است:
1. طبق تحقيقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد كه تمام فعاليتهاى بدن را كنترل مىكنند (اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك). اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گستردهاند. وظيفه اعصاب سمپاتيك «تند كردن» و وظيفه اعصاب پاراسمپاتيك «كند كردن» فعاليت دستگاههاى مختلف بدن است. گاهى جريانهايى در بدن رخ مىدهد كه اين تعادل را به هم مىزند، از جمله آنها مسئله «ارگاسم و اوج لذت جنسى» است كه معمولا مقارن خروج منى صورت مىگيرد. از جمله امورى كه مىتواند اعصاب سمپاتيك را به كار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمين كند، تماس آب با بدن است و از آنجا كه تأثير «ارگاسم» روى تمام اعضاى بدن به طور محسوس ديده مىشود، دستور داده شده كه بعد از آميزش جنسى يا خروج منى، تمام بدن با آب شسته شود.
2. غسل جنابت يك دستور اسلامى براى پاك نگه داشتن بدن و رعايت بهداشت در طول زندگى است زيرا كسانى هستند كه از نظافت خود غافل مىشوند اما اين حكم اسلامى، آنها را وادار مىكند كه در فواصل مختلف خود را شست و شو دهند و بدن را پاك نگه دارند. البته بايد دانست موارد ياد شده تنها به عنوان حكمت و فلسفه غسل به شمار مىآيد و به هيچ وجه علت اصلى وجوب غسل نيست. لذا كسى كه تازه بدن خود را شسته، ولى از او منى خارج شده است، باز بايد غسل را انجام دهد.(1)
پىنوشت
(1) تفسيرنمونه، ج 4 ص 294.
غسل جنابت داراى دو فايده و فلسفه مهم است:
1. طبق تحقيقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد كه تمام فعاليتهاى بدن را كنترل مىكنند (اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك). اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گستردهاند. وظيفه اعصاب سمپاتيك «تند كردن» و وظيفه اعصاب پاراسمپاتيك «كند كردن» فعاليت دستگاههاى مختلف بدن است. گاهى جريانهايى در بدن رخ مىدهد كه اين تعادل را به هم مىزند، از جمله آنها مسئله «ارگاسم و اوج لذت جنسى» است كه معمولا مقارن خروج منى صورت مىگيرد. از جمله امورى كه مىتواند اعصاب سمپاتيك را به كار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمين كند، تماس آب با بدن است و از آنجا كه تأثير «ارگاسم» روى تمام اعضاى بدن به طور محسوس ديده مىشود، دستور داده شده كه بعد از آميزش جنسى يا خروج منى، تمام بدن با آب شسته شود.
2. غسل جنابت يك دستور اسلامى براى پاك نگه داشتن بدن و رعايت بهداشت در طول زندگى است زيرا كسانى هستند كه از نظافت خود غافل مىشوند اما اين حكم اسلامى، آنها را وادار مىكند كه در فواصل مختلف خود را شست و شو دهند و بدن را پاك نگه دارند. البته بايد دانست موارد ياد شده تنها به عنوان حكمت و فلسفه غسل به شمار مىآيد و به هيچ وجه علت اصلى وجوب غسل نيست. لذا كسى كه تازه بدن خود را شسته، ولى از او منى خارج شده است، باز بايد غسل را انجام دهد.(1)
پىنوشت
(1) تفسيرنمونه، ج 4 ص 294.