پرسش :
ثمرات تأسي به رسول اكرم(ص) چيست؟
پاسخ :
با اقتدا و اعتصام به رسول خدا ميتوان ولي الله شد؛ چنانكه حارثة بن مالك به مدد تعليم پيامبر بدان مقام منيع بار يافت. هر كس به اندازه همّت خويش ميتواند راه ولايت را طي كند و به همان نسبت هم ارزش يابد. بنابر اين اگر كسي راهيِ راه نبوت بود ميتواند از ولايت سهمي ببرد گرچه از نبوت و رسالت محروم است، چون آن مقامها موهبتي است الهي كه نميتوان آن را با آموختن يا تهذيب و تزكيه فرا گرفت ولي ميتوان با تهذيب و تزكيه به مقام ولايت رسيد و معصوم شد و اگر كسي معصوم شد، رفتار و گفتار او حجت خداست.
بر اين اساس انسان ميتواند از لحاظ علم و عمل، تا لقاي خداوند سبحان تعالي يابد و به استثناي سِمتهاي خصوصي بقيه را به ميزان استعداد و امكاناتش، تحصيل كند.
يكي از ثمرات اقتداي به پيامبر، «آگاهي از غيب» است. اصل آگاهي پيامبر از غيب و اِخبار آن حضرت به ديگران، به طور قطع از قرآن و سنّت استفاده ميشود. قرآن كريم هم اصل امكان آگاهي از غيب و هم وقوعش را تثبيت كرده است. امكان نيل به اين مقام، علماً و عملاً اثبات شده است.
بيان اجمالي راه رسيدن به اين كمال آن است كه روح چون مجرد است در رهن عالم طبيعت نيست و تنها زنگاري از تعلقات طبيعت روي آن را ميپوشاند؛ اگر كسي روح خود را با تزكيه تهذيب، صيقل داد، آنگاه اين آينه شفاف را در جهت صحيح، نگه داشت اسرار عالم در آن ميتابد.
يكي ديگر از مقاماتي كه انسان ميتواند با تأسي به رسول اكرم(ص) به آن راه يابد، «كرامت» است. كرامت آن است كه شخص بتواند زير پوشش ولايت، خرق عادت كند.
پی نوشتها:
1. آيت الله جوادي آمل،تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)
منبع: www.payambarazam.ir
با اقتدا و اعتصام به رسول خدا ميتوان ولي الله شد؛ چنانكه حارثة بن مالك به مدد تعليم پيامبر بدان مقام منيع بار يافت. هر كس به اندازه همّت خويش ميتواند راه ولايت را طي كند و به همان نسبت هم ارزش يابد. بنابر اين اگر كسي راهيِ راه نبوت بود ميتواند از ولايت سهمي ببرد گرچه از نبوت و رسالت محروم است، چون آن مقامها موهبتي است الهي كه نميتوان آن را با آموختن يا تهذيب و تزكيه فرا گرفت ولي ميتوان با تهذيب و تزكيه به مقام ولايت رسيد و معصوم شد و اگر كسي معصوم شد، رفتار و گفتار او حجت خداست.
بر اين اساس انسان ميتواند از لحاظ علم و عمل، تا لقاي خداوند سبحان تعالي يابد و به استثناي سِمتهاي خصوصي بقيه را به ميزان استعداد و امكاناتش، تحصيل كند.
يكي از ثمرات اقتداي به پيامبر، «آگاهي از غيب» است. اصل آگاهي پيامبر از غيب و اِخبار آن حضرت به ديگران، به طور قطع از قرآن و سنّت استفاده ميشود. قرآن كريم هم اصل امكان آگاهي از غيب و هم وقوعش را تثبيت كرده است. امكان نيل به اين مقام، علماً و عملاً اثبات شده است.
بيان اجمالي راه رسيدن به اين كمال آن است كه روح چون مجرد است در رهن عالم طبيعت نيست و تنها زنگاري از تعلقات طبيعت روي آن را ميپوشاند؛ اگر كسي روح خود را با تزكيه تهذيب، صيقل داد، آنگاه اين آينه شفاف را در جهت صحيح، نگه داشت اسرار عالم در آن ميتابد.
يكي ديگر از مقاماتي كه انسان ميتواند با تأسي به رسول اكرم(ص) به آن راه يابد، «كرامت» است. كرامت آن است كه شخص بتواند زير پوشش ولايت، خرق عادت كند.
پی نوشتها:
1. آيت الله جوادي آمل،تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)
منبع: www.payambarazam.ir