پرسش :
طبق آيه152 در سوره4 بين رسولان خدا فرقي وجود ندارد پس چرا ما حضرت محمد(ص) را برتر از ديگر رسولان مي دانيم؟
پاسخ :
در قرآن 2 نكته بيان شده است:
1. بين انبياء نبايد فرق بگذاريد، 215 بقره و 152 نساء
2. برخى انبياء بر برخى ديگر رجحان و فضيلت دارند (بقره 253).
از جمع اين آيات استفاده مىشود كه موضوع اول در اين جهت است كه همه فرستاده خدا و از سوى او هستند مىباشد ولى موضوع دوم در مقايسه بين آنان با يكديگر است توضيح بيشتر آن كه:
1. همه مفسران بر آنند كه تفسير آيات قرآن كريم نبايد به يك آيه بسنده كرد؛ بلكه بايد همه آيات قرآن كريم را - به ويژه آياتى كه درباره يك موضوع هستند - در كنار هم قرار داد، و پس از بررسى همه آنها و كنكاش در ارتباط آيهها به يكديگر يا عدم آن، اقدام به تفسير و برداشت كرد.
2. هر چند در اين آيه و آيات ديگرى از قرآن كريم، آمده است كه ميان رسولان فرقى نيست؛ اما در قرآن كريم، آياتى داريم كه بر برترى و فضيلت برخى انبياء بر بعضى ديگر به صراحت اشاره دارد. از جمله در آيه 253 سوره بقره آمده است: «بعضى از آن رسولان را بر بعض ديگر برترى داديم؛ برخى از آنان، خدا با او سخن ميگفت؛ و بعضى را در جايى برتر داد....»
اين تعبير به روشنى مىرساند كه همه پپامبران الهى با اين كه از نظر نبوت و رسالت، همانند بودند از جهت مقام يكسان نبودند.
3. ايمان به پيامبران و به رسميت آنان منافاتى با اين ندارد كه برخى را از بعضى ديگر برتر بدانيم؛ زيرا تفاوت در ميان آنان همانند تفاوت مأموريتهاى آنان قطعى است. منظور اين است كه در ميان پيامبران راستين، تفرقهاى از نظر ايمان و به رسميت شناختن در زمان خودشان نيندازيم.
ر.ك: 1. ترجمه تفسير الميزان / علامه طباطبايى، ترجمه، محمد باقر موسوى همدانى، ج 2، ص 470
2. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى، ج 2 ص 254 و ج 4، ص191
www.payambarazam.ir
در قرآن 2 نكته بيان شده است:
1. بين انبياء نبايد فرق بگذاريد، 215 بقره و 152 نساء
2. برخى انبياء بر برخى ديگر رجحان و فضيلت دارند (بقره 253).
از جمع اين آيات استفاده مىشود كه موضوع اول در اين جهت است كه همه فرستاده خدا و از سوى او هستند مىباشد ولى موضوع دوم در مقايسه بين آنان با يكديگر است توضيح بيشتر آن كه:
1. همه مفسران بر آنند كه تفسير آيات قرآن كريم نبايد به يك آيه بسنده كرد؛ بلكه بايد همه آيات قرآن كريم را - به ويژه آياتى كه درباره يك موضوع هستند - در كنار هم قرار داد، و پس از بررسى همه آنها و كنكاش در ارتباط آيهها به يكديگر يا عدم آن، اقدام به تفسير و برداشت كرد.
2. هر چند در اين آيه و آيات ديگرى از قرآن كريم، آمده است كه ميان رسولان فرقى نيست؛ اما در قرآن كريم، آياتى داريم كه بر برترى و فضيلت برخى انبياء بر بعضى ديگر به صراحت اشاره دارد. از جمله در آيه 253 سوره بقره آمده است: «بعضى از آن رسولان را بر بعض ديگر برترى داديم؛ برخى از آنان، خدا با او سخن ميگفت؛ و بعضى را در جايى برتر داد....»
اين تعبير به روشنى مىرساند كه همه پپامبران الهى با اين كه از نظر نبوت و رسالت، همانند بودند از جهت مقام يكسان نبودند.
3. ايمان به پيامبران و به رسميت آنان منافاتى با اين ندارد كه برخى را از بعضى ديگر برتر بدانيم؛ زيرا تفاوت در ميان آنان همانند تفاوت مأموريتهاى آنان قطعى است. منظور اين است كه در ميان پيامبران راستين، تفرقهاى از نظر ايمان و به رسميت شناختن در زمان خودشان نيندازيم.
ر.ك: 1. ترجمه تفسير الميزان / علامه طباطبايى، ترجمه، محمد باقر موسوى همدانى، ج 2، ص 470
2. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى، ج 2 ص 254 و ج 4، ص191
www.payambarazam.ir