پرسش :
منظور از جمله (هيزمهاي جهنم راصخره ها و انسانها تشكيل مي دهند)در قرآن چيست ؟
پاسخ :
در چند آيه از قرآن كريم از جمله آيه 24 سوره بقره انسان و سنگ به عنوان آتشگيره و هيزم جهنم ذكر شدهاند.
منظور از انسانهايي كه سبب شعلهور شدن آتش جهنم ميباشند بنا به آنچه مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان فرمودهاند: همان كافرانند كه با جهنمي كه از اعمال خودشان افروختهاند سبب شعلهور شدن آتش جهنم ميشوند. همانگونه كه بهشت تجسم اعمال مؤمناناست. جهنم و آتش آن نيز تجسم همان اعمال بد كافران است. پس در حقيقت جهنميان خودشان سبب شعلهور شدن آتش جهنمند و به آتشي كه خودشان از اعمال خودشان افروختهاند و از نفس خودشان سرچشمه ميگيرد عذاب ميشوند.
برخي از مفسران همان بدنهاي كافران را آتش گيره جهنم دانستهاند.
براي سنگ هم دو تفسير شده است. برخي آن را بتهاي سنگي دانستهاند كه كفار آن را ميپرستيدند. مؤيد اين تفسير آيه 98 سوره انبيا است كه خداوند خطاب به كفار ميفرمايد: انكم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم... شما و آنچه غيرخدا ميپرستيد هيزم جهنم خواهيد بود...».
و برخي از مفسران منظور از سنگ را سنگ كبيريت دانستهاند كه سبب شعلهور شدن آتش ميشود، (الميزان، ج 1، ص 89 - مجمعالبيان، ج 1، ص 159)
eporsesh.com
در چند آيه از قرآن كريم از جمله آيه 24 سوره بقره انسان و سنگ به عنوان آتشگيره و هيزم جهنم ذكر شدهاند.
منظور از انسانهايي كه سبب شعلهور شدن آتش جهنم ميباشند بنا به آنچه مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان فرمودهاند: همان كافرانند كه با جهنمي كه از اعمال خودشان افروختهاند سبب شعلهور شدن آتش جهنم ميشوند. همانگونه كه بهشت تجسم اعمال مؤمناناست. جهنم و آتش آن نيز تجسم همان اعمال بد كافران است. پس در حقيقت جهنميان خودشان سبب شعلهور شدن آتش جهنمند و به آتشي كه خودشان از اعمال خودشان افروختهاند و از نفس خودشان سرچشمه ميگيرد عذاب ميشوند.
برخي از مفسران همان بدنهاي كافران را آتش گيره جهنم دانستهاند.
براي سنگ هم دو تفسير شده است. برخي آن را بتهاي سنگي دانستهاند كه كفار آن را ميپرستيدند. مؤيد اين تفسير آيه 98 سوره انبيا است كه خداوند خطاب به كفار ميفرمايد: انكم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم... شما و آنچه غيرخدا ميپرستيد هيزم جهنم خواهيد بود...».
و برخي از مفسران منظور از سنگ را سنگ كبيريت دانستهاند كه سبب شعلهور شدن آتش ميشود، (الميزان، ج 1، ص 89 - مجمعالبيان، ج 1، ص 159)
eporsesh.com