پرسش :
يكي از عمدهترين دلايل معتقدين به تحريف در قرآن را بيان و آن را نقد كنيد.
پاسخ :
در روايات آمده است كه غير از قرآن موجود, قرآنهاي ديگري وجود داشته كه ازجمله آنها قرآن حضرت علي(ع) است. قرآنهاي يادشده با قرآن كنوني تفاوتهايي داشته و برخي از آنها مانند قرآن حضرت علي(ع) و ابنمسعود و ابيّبن كعب از ديدگاه شيعه داراي اعتبار كامل هستند؛ به ويژه قرآن حضرت علي(ع) كه معيار و محك صحت هر نسخه و قرآن ديگري است و به دستور پيامبر(ص) گردآوري و براي استفاده مردم به خليفه اوّل ارائه شد؛ ولي خليفه از پذيرش آن سر باز زد و برخي از اطرافيانش گفتند كه ما همانند آن قرآن را پيش خود داريم. با توجه به تعدد قرآنها, تفاوت آنها با قرآن موجود و اعتبار برخي از آنها معلوم ميشود كه قرآن تحريف شدهاست.
در پاسخ بايد گفت: قرآنهاي يادشده و قرائتهاي مذكور آنها با قرآن موجود تفاوت نداشته و آنچه به عنوان موارد اختلاف ذكر شده, از قبيل شأن نزول, ذكر مصداق, تفسير و تأويل قرآن بودهاست و ربطي به متن قرآن ندارد. بعلاوه دليلي بر اعتبار آن قرآنها در دست نيست واگر در متن آن قرآنها با قرآن موجود متفاوت باشند, همين تفاوت دليل ديگري بر بي اعتباري آنها است؛ زيرا قرآن موجود به صورت متواتر نقل شده و بررسي آن, از سوي خدا بودنش را تأييد ميكند؛ ولي در مورد قرآنهاي ادعا شده, هيچ دليلي بر اعتبار موارد اختلاف آنها با قرآن موجود دردست نيست؛ بلكه بررسي برخي موارد نقل شده از آنها غير قرآن بودن آنها را تأييد ميكند. تفاوت قرآن حضرت علي(ع) با قرآن موجود نيز فقط در دو زمينه بوده است:
الف)آنكه قرآن آن حضرت طبق ترتيب نزول مرتب شدهاست؛ ب) آن كه افزون بر متن قرآن شأن نزولها, مصاديق, تفسير و تأويل آيات نيز در آن ثبت شده است و اگر قرآنهاي ديگر با قرآن آن حضرت تفاوتهاي اساسي و قابل توجه ميداشت, آن حضرت نسبت به آن اعتراض جدّي ميفرمود؛ در صورتي كه هيچ اعتراضي در اين خصوص از آن حضرت نقل نشده است.
eporsesh.com
در روايات آمده است كه غير از قرآن موجود, قرآنهاي ديگري وجود داشته كه ازجمله آنها قرآن حضرت علي(ع) است. قرآنهاي يادشده با قرآن كنوني تفاوتهايي داشته و برخي از آنها مانند قرآن حضرت علي(ع) و ابنمسعود و ابيّبن كعب از ديدگاه شيعه داراي اعتبار كامل هستند؛ به ويژه قرآن حضرت علي(ع) كه معيار و محك صحت هر نسخه و قرآن ديگري است و به دستور پيامبر(ص) گردآوري و براي استفاده مردم به خليفه اوّل ارائه شد؛ ولي خليفه از پذيرش آن سر باز زد و برخي از اطرافيانش گفتند كه ما همانند آن قرآن را پيش خود داريم. با توجه به تعدد قرآنها, تفاوت آنها با قرآن موجود و اعتبار برخي از آنها معلوم ميشود كه قرآن تحريف شدهاست.
در پاسخ بايد گفت: قرآنهاي يادشده و قرائتهاي مذكور آنها با قرآن موجود تفاوت نداشته و آنچه به عنوان موارد اختلاف ذكر شده, از قبيل شأن نزول, ذكر مصداق, تفسير و تأويل قرآن بودهاست و ربطي به متن قرآن ندارد. بعلاوه دليلي بر اعتبار آن قرآنها در دست نيست واگر در متن آن قرآنها با قرآن موجود متفاوت باشند, همين تفاوت دليل ديگري بر بي اعتباري آنها است؛ زيرا قرآن موجود به صورت متواتر نقل شده و بررسي آن, از سوي خدا بودنش را تأييد ميكند؛ ولي در مورد قرآنهاي ادعا شده, هيچ دليلي بر اعتبار موارد اختلاف آنها با قرآن موجود دردست نيست؛ بلكه بررسي برخي موارد نقل شده از آنها غير قرآن بودن آنها را تأييد ميكند. تفاوت قرآن حضرت علي(ع) با قرآن موجود نيز فقط در دو زمينه بوده است:
الف)آنكه قرآن آن حضرت طبق ترتيب نزول مرتب شدهاست؛ ب) آن كه افزون بر متن قرآن شأن نزولها, مصاديق, تفسير و تأويل آيات نيز در آن ثبت شده است و اگر قرآنهاي ديگر با قرآن آن حضرت تفاوتهاي اساسي و قابل توجه ميداشت, آن حضرت نسبت به آن اعتراض جدّي ميفرمود؛ در صورتي كه هيچ اعتراضي در اين خصوص از آن حضرت نقل نشده است.
eporsesh.com