پرسش :
چرا حقيقت انسان منتهى به بحث معاد مى شود؟
پاسخ :
در اصول اعتقادات اسلامى بحث مبدأ و معاد از اهميّت خاصّى برخوردار است: بحث مبدأ از اين لحاظ كه توحيد و خداشناسى زير بناى عقايد اسلامى است، و بحث معاد از اين روى كه سرانجام انسان به آن منتهى مى شود. انسان مركب از جسم و روح است; با فرا رسيدن مرگ جسم انسان از بين مى رود، ولى روح او باقى است و ثواب و عقاب در عالم برزخ مربوط به روح است. هنگامى كه قيامت مى شود، روح به اجساد انسان ها بر مى گردد و بدن ها زنده مى شوند و به صحنه قيامت باز مى گردند. شيخ اشراق بيانى در معناى «حُبُّ الوطن من الايمان» دارد وى مى گويد: «وطن انسان جايى است كه از آنجا آمده و به آنجا مى رود. چون اگر انسان از جايى آمده است جاى ديگر وطن او نيست. و اگر به همان جا برمى گردد و دائماً مى ماند پس جاى ديگر وطن او نيست». پس وطن حقيقى، معاد است.
www.eporsesh.com
در اصول اعتقادات اسلامى بحث مبدأ و معاد از اهميّت خاصّى برخوردار است: بحث مبدأ از اين لحاظ كه توحيد و خداشناسى زير بناى عقايد اسلامى است، و بحث معاد از اين روى كه سرانجام انسان به آن منتهى مى شود. انسان مركب از جسم و روح است; با فرا رسيدن مرگ جسم انسان از بين مى رود، ولى روح او باقى است و ثواب و عقاب در عالم برزخ مربوط به روح است. هنگامى كه قيامت مى شود، روح به اجساد انسان ها بر مى گردد و بدن ها زنده مى شوند و به صحنه قيامت باز مى گردند. شيخ اشراق بيانى در معناى «حُبُّ الوطن من الايمان» دارد وى مى گويد: «وطن انسان جايى است كه از آنجا آمده و به آنجا مى رود. چون اگر انسان از جايى آمده است جاى ديگر وطن او نيست. و اگر به همان جا برمى گردد و دائماً مى ماند پس جاى ديگر وطن او نيست». پس وطن حقيقى، معاد است.
www.eporsesh.com