پرسش :
چرا خداوند جوانان را از دنيا مي برد؟
پاسخ :
خداوند تنها جوانان را از دنيا نمي برد بلكه همة موجودات زنده غير از خداي حيً ، مي ميرند ولي اگر منظورتان اين است كه چرا بعضي از انسانها مرگ زود هنگام دارند ،لازم است بدانيد كه:
خلقت همه موجودات ، وقوع حوادث و پديدههاى جهان و مرگ و ميرها همه مطابق اراده ازلى و قضا و قدر الهى انجام مىشود. قضا و قدر الهى نيزبه اين تعلق گرفته كه هر موجود و پديدهاى از راه علل و اسباب خاص خودش به وجود بيايد يا از بين برود و مسأله مرگ و ميرها نيز طبق ناموس خلقت و نظام علّى و معلولى پديد آيد. به طور كلى مرگ و مير دو نوع است:
يكى اجل مسمّى (مرگي كه زمانش در لوح تقدير مشخص شده است)، و دوّم اجل معلّق يا غير مسمّى.
نوع اوّل همان اجل طبيعى است كه مطابق با نطام خلقت هر موجود زندهاى پس از يك دوره زندگى عوامل زيستى او رو به كاهش و زوال مىگذارد تا روزى كه عمر او به سر رسد،
و اجل معلق،مرگهاى زودرس هستند كه بر اثر تصادف يا بيمارىها و... پديد مىآيند و هر دو اجل به اراده و مشيت الهى و بر طبق قضا و قدر الهى انجام مىشود، ولى نكتهاى كه در اينجا قابل توجه است اين كه اعمال و رفتار ارادى و اختيارى انسان نيز، خود يكى از اسباب و مشيات اين عالم و جزئى از قضا و قدر الهى است كه در بسيارى از حوادث و پديدههاى عالم، نقش فاعلى به خود مىگيرد. پس انسان مىتواند با اعمال و رفتار خود، سرنوشت خويش را تعيين كند و يكى ازامورى كه رفتار انسان در تعيين آن مؤثر است، مرگ مىباشد. انسان مىتواند با رعايت اصول بهداشتى و... عمر خود رابه حد طبيعى و واقعى برساند. علاوه بر اين بعضى از گناهان يا كارهاى خير مانند قطع رحم يا ظلم و احسان وصله رحم و صدقات و... نيز در تأخير و تقديم مرگها مؤثر است.
در هر صورت بايد توجه داشت كه هر دو اجل از ناحيه خدا تعيين مىشود. يكى به طور مطلق و ديگرى به عنوان مشروط و يا معلق، با توجه به اين دو اجل، بسيارى از مطالب روشن مىشود؛ از جمله اين كه در روايات آمده است صله رحم عمر را زياد و يا قطع رحم عمر را كم مىكند، منظور از عمر و اجل در اين موارد اجل غيرحتمى (متعلق ومشروط) است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: حيات جاودانه، پژوهشى در قلمرو معادشناسى، امير ديوانى.
www.morsalat.com
خداوند تنها جوانان را از دنيا نمي برد بلكه همة موجودات زنده غير از خداي حيً ، مي ميرند ولي اگر منظورتان اين است كه چرا بعضي از انسانها مرگ زود هنگام دارند ،لازم است بدانيد كه:
خلقت همه موجودات ، وقوع حوادث و پديدههاى جهان و مرگ و ميرها همه مطابق اراده ازلى و قضا و قدر الهى انجام مىشود. قضا و قدر الهى نيزبه اين تعلق گرفته كه هر موجود و پديدهاى از راه علل و اسباب خاص خودش به وجود بيايد يا از بين برود و مسأله مرگ و ميرها نيز طبق ناموس خلقت و نظام علّى و معلولى پديد آيد. به طور كلى مرگ و مير دو نوع است:
يكى اجل مسمّى (مرگي كه زمانش در لوح تقدير مشخص شده است)، و دوّم اجل معلّق يا غير مسمّى.
نوع اوّل همان اجل طبيعى است كه مطابق با نطام خلقت هر موجود زندهاى پس از يك دوره زندگى عوامل زيستى او رو به كاهش و زوال مىگذارد تا روزى كه عمر او به سر رسد،
و اجل معلق،مرگهاى زودرس هستند كه بر اثر تصادف يا بيمارىها و... پديد مىآيند و هر دو اجل به اراده و مشيت الهى و بر طبق قضا و قدر الهى انجام مىشود، ولى نكتهاى كه در اينجا قابل توجه است اين كه اعمال و رفتار ارادى و اختيارى انسان نيز، خود يكى از اسباب و مشيات اين عالم و جزئى از قضا و قدر الهى است كه در بسيارى از حوادث و پديدههاى عالم، نقش فاعلى به خود مىگيرد. پس انسان مىتواند با اعمال و رفتار خود، سرنوشت خويش را تعيين كند و يكى ازامورى كه رفتار انسان در تعيين آن مؤثر است، مرگ مىباشد. انسان مىتواند با رعايت اصول بهداشتى و... عمر خود رابه حد طبيعى و واقعى برساند. علاوه بر اين بعضى از گناهان يا كارهاى خير مانند قطع رحم يا ظلم و احسان وصله رحم و صدقات و... نيز در تأخير و تقديم مرگها مؤثر است.
در هر صورت بايد توجه داشت كه هر دو اجل از ناحيه خدا تعيين مىشود. يكى به طور مطلق و ديگرى به عنوان مشروط و يا معلق، با توجه به اين دو اجل، بسيارى از مطالب روشن مىشود؛ از جمله اين كه در روايات آمده است صله رحم عمر را زياد و يا قطع رحم عمر را كم مىكند، منظور از عمر و اجل در اين موارد اجل غيرحتمى (متعلق ومشروط) است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: حيات جاودانه، پژوهشى در قلمرو معادشناسى، امير ديوانى.
www.morsalat.com