پرسش :
تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ چرا خاصیت شفادهی دارد؟وچه گونه جسم روحانی امام (علیه السلام) بر خاک اثرگذاشته است ؟
پاسخ :
خداوند متعا ل به میمنت و برکت وجود مقدس امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارا نش در سرزمین کربلا، و به خاطر این که آن حضرت و یارا نش جان های عزیزشا ن را در راه خدا فدا کردند خصوصیات و برکاتی را در سرزمین کربلا و تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ قرار داده که از جمله آن ها این است که تربت ا و شفای هر دردی است و خصوصیتی دارد که در هیچ خاک دیگری یافت نمی شود.
محمد بن مسلم ا ز ا مام باقر و امام صادق ـ علیهما السّلام ـ روایت می کندکه فرمودند: خداوند تبا رک و تعا لی به عوض شها دت ا مام حسین ـ علیه السّلام ـ ا ما مت را د ر نسلش و شفاء را د ر تربتش، و ا جا بت دعا را در نزد قبرش قرا ر داد[1].
از این روایت نتیجه می گیریم که خداوند در برابر این همه جا ن فشا نی و جا نبا زی بزرگ و ایثا ر هستی(و شهادت خود حضرت و یاران باوفای او) مواهبی به ا مام حسین ـ علیه السّلام ـ مرحمت فرموده که ا ز جمله آن ها شفا قرار دادن تربت طیب و طاهر آن حضرت است.
امام صا د ق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: تربت قبر حضرت اما م حسین ـ علیه السّلام ـ شفاء هر د ردی است و آن دا روی بزرگ است.[2] ا لبته خا صیت شفا د هی هنگا می است که ا نسان به آن اعتقا د داشته باشد و این اعما ل را با آداب آن انجا م دهد که به بعضی از آداب خوردن تربت د رکتب روایی وادعیه اشا ره شده ا ست که می توان به کتب ادعیه از جمله مفاتیح الجنان رجوع کرد. این ویژگی که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ا ئمه طاهرین ـ علیهم السّلام ـ فرموده اند به وقوع پیوسته و چه بسیا ر افرا دی که به برکت این تربت شفاء گرفته اند.
اما در مورد اثر گذا ری جسم روحا نی امام حسین ـ علیه السّلام ـ بر خاک کربلا می توان گفت:هم چنان که روایا ت فوق وده ها روایت دیگرد لا لت دارد این خداوند است که به برکت امام حسین -علیه ا لسلام-آثا ری را درخاک کربلا ی اوقراردا ده است وبرای خداوند سهل است که به خا طرعظمت واحترام بند گان ویژ ه ا ش خاک را کیمیا ویا کیمیا راخاک کند چون مؤثرمستقل وحقیقی اوا ست ولذا ابراهیم خلیل (ع) سیراب شدن وسیرشدن وشفا ی خویش را مستقیما به خدا نسبت می دهد[3] نه به آ ب و غذا ودارو.
حا ل اگرهمین خدای قاد ر وتوا نا ، ا ثرسیرکردن را ا زغذا وا ثرسیرا ب نمودن را از آ ب بگیرد ویا آتش رابرحضرت ابراهیم خلیل(ع) گلستا ن کند ویا تربت سید الشهدا را دارو برای مرض های صعب العلاج قرار دهد ، آ یا به نظربعید می رسد ؟خیر اگرهم بعید به نظر آید به خا طر آ ن ا ست که خدا را د رست نه شنا خته و توحید ا فعا لی را درست د رک نکرد ه ایم وهرچه هست ازقا مت نا سا زبی اندام ما ا ست .
و به را ستی آیا بعید به ذهن می آید؟! که خداوند د ر برابر آن همه جان فشا نی و جانبا زی و ایثا ر امام حسین(ع) مواهبی
به ا مام حسین ـ علیه السّلام ـ مرحمت فرماید که ا ز جمله مواهب شفاء د ر تربت طیب و طاهر آ ن حضرت با شد. و خورد ن تربت او را با عث شفای بیما ران و دوای دردها قرار دهد.
بنا براین با قاطعیت می توان گفت ا ما کن و بُقاع و اشیاء و سرزمین ها ونیز خا ک کربلا ، به خاطر منسوب بودن به خدا و اولیاء خدا و اشخا ص دا رای ا رزش شده ومؤثرو مورد احترام واقع می شوند»[4].و به خاطر منسوب بودن تربت کربلا به برترین عزیز خدا و محبوب و میوه دل رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ یعنی امام حسین ـ علیه السّلام ـ با ارزش ترین خاک ها ومؤثر ترین داروها می با شد ودرحقیقت فیض خدا وامام حسین (ع) ا ست که ا زطریق خا ک کربلای امام حسین(ع) به ما می رسد وا وسبب شده که خداوند آن را مؤثر قرار دهد.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. بحارالانوار، جلد 44، چاپ اسلامیه.
2.ابن قولویه، کامل الزیارات.
3. سجده ای بر آسمان (شرح سیرتنا و سنتنا علامه امینی) .
4.دستغیب ، داستان های شگفت و کتاب معجزات امام حسین.
پاورقی ها:
[1] . بحارالانوار، چاپ اسلامیة 1369، جلد 44، صفحه 221، باب 29، (ما عوضه الله الشهادة).
[2] .ابن قولویه،شیخ جعفر، کامل الزیارات، ترجمه ذهنی، ص: 835.
[3] شعرا/79-80
[4] .علامه امینی (ره)، سیرتنا و سنتنا، بیروت، چاپ دوم، 1412.
منبع: اندیشه قم
خداوند متعا ل به میمنت و برکت وجود مقدس امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارا نش در سرزمین کربلا، و به خاطر این که آن حضرت و یارا نش جان های عزیزشا ن را در راه خدا فدا کردند خصوصیات و برکاتی را در سرزمین کربلا و تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ قرار داده که از جمله آن ها این است که تربت ا و شفای هر دردی است و خصوصیتی دارد که در هیچ خاک دیگری یافت نمی شود.
محمد بن مسلم ا ز ا مام باقر و امام صادق ـ علیهما السّلام ـ روایت می کندکه فرمودند: خداوند تبا رک و تعا لی به عوض شها دت ا مام حسین ـ علیه السّلام ـ ا ما مت را د ر نسلش و شفاء را د ر تربتش، و ا جا بت دعا را در نزد قبرش قرا ر داد[1].
از این روایت نتیجه می گیریم که خداوند در برابر این همه جا ن فشا نی و جا نبا زی بزرگ و ایثا ر هستی(و شهادت خود حضرت و یاران باوفای او) مواهبی به ا مام حسین ـ علیه السّلام ـ مرحمت فرموده که ا ز جمله آن ها شفا قرار دادن تربت طیب و طاهر آن حضرت است.
امام صا د ق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: تربت قبر حضرت اما م حسین ـ علیه السّلام ـ شفاء هر د ردی است و آن دا روی بزرگ است.[2] ا لبته خا صیت شفا د هی هنگا می است که ا نسان به آن اعتقا د داشته باشد و این اعما ل را با آداب آن انجا م دهد که به بعضی از آداب خوردن تربت د رکتب روایی وادعیه اشا ره شده ا ست که می توان به کتب ادعیه از جمله مفاتیح الجنان رجوع کرد. این ویژگی که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ا ئمه طاهرین ـ علیهم السّلام ـ فرموده اند به وقوع پیوسته و چه بسیا ر افرا دی که به برکت این تربت شفاء گرفته اند.
اما در مورد اثر گذا ری جسم روحا نی امام حسین ـ علیه السّلام ـ بر خاک کربلا می توان گفت:هم چنان که روایا ت فوق وده ها روایت دیگرد لا لت دارد این خداوند است که به برکت امام حسین -علیه ا لسلام-آثا ری را درخاک کربلا ی اوقراردا ده است وبرای خداوند سهل است که به خا طرعظمت واحترام بند گان ویژ ه ا ش خاک را کیمیا ویا کیمیا راخاک کند چون مؤثرمستقل وحقیقی اوا ست ولذا ابراهیم خلیل (ع) سیراب شدن وسیرشدن وشفا ی خویش را مستقیما به خدا نسبت می دهد[3] نه به آ ب و غذا ودارو.
حا ل اگرهمین خدای قاد ر وتوا نا ، ا ثرسیرکردن را ا زغذا وا ثرسیرا ب نمودن را از آ ب بگیرد ویا آتش رابرحضرت ابراهیم خلیل(ع) گلستا ن کند ویا تربت سید الشهدا را دارو برای مرض های صعب العلاج قرار دهد ، آ یا به نظربعید می رسد ؟خیر اگرهم بعید به نظر آید به خا طر آ ن ا ست که خدا را د رست نه شنا خته و توحید ا فعا لی را درست د رک نکرد ه ایم وهرچه هست ازقا مت نا سا زبی اندام ما ا ست .
و به را ستی آیا بعید به ذهن می آید؟! که خداوند د ر برابر آن همه جان فشا نی و جانبا زی و ایثا ر امام حسین(ع) مواهبی
به ا مام حسین ـ علیه السّلام ـ مرحمت فرماید که ا ز جمله مواهب شفاء د ر تربت طیب و طاهر آ ن حضرت با شد. و خورد ن تربت او را با عث شفای بیما ران و دوای دردها قرار دهد.
بنا براین با قاطعیت می توان گفت ا ما کن و بُقاع و اشیاء و سرزمین ها ونیز خا ک کربلا ، به خاطر منسوب بودن به خدا و اولیاء خدا و اشخا ص دا رای ا رزش شده ومؤثرو مورد احترام واقع می شوند»[4].و به خاطر منسوب بودن تربت کربلا به برترین عزیز خدا و محبوب و میوه دل رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ یعنی امام حسین ـ علیه السّلام ـ با ارزش ترین خاک ها ومؤثر ترین داروها می با شد ودرحقیقت فیض خدا وامام حسین (ع) ا ست که ا زطریق خا ک کربلای امام حسین(ع) به ما می رسد وا وسبب شده که خداوند آن را مؤثر قرار دهد.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. بحارالانوار، جلد 44، چاپ اسلامیه.
2.ابن قولویه، کامل الزیارات.
3. سجده ای بر آسمان (شرح سیرتنا و سنتنا علامه امینی) .
4.دستغیب ، داستان های شگفت و کتاب معجزات امام حسین.
پاورقی ها:
[1] . بحارالانوار، چاپ اسلامیة 1369، جلد 44، صفحه 221، باب 29، (ما عوضه الله الشهادة).
[2] .ابن قولویه،شیخ جعفر، کامل الزیارات، ترجمه ذهنی، ص: 835.
[3] شعرا/79-80
[4] .علامه امینی (ره)، سیرتنا و سنتنا، بیروت، چاپ دوم، 1412.
منبع: اندیشه قم