پرسش :
شیوه ی رزق رسانی خدای تعالی به مخلوقات چگونه است؟
پاسخ :
حق آن قدر رزق گستر است که حد ندارد. او غذاى انسان را در گیاه و حیوان قرار مى دهد. حق غذاى پشه را در فضولات انسان و غذاى خاک را در فضولات و غذاى فرزند را خونى که به رحم مىرود و غذاى هر گروه را در اطراف خودش جمع نموده است؛ به گونه اى که وقتى هر گروه غذاى خود را خورد به قدرى لذت مى برد که حد ندارد و در این میان تفاوتى میان انسان، درخت، حیوان و کوچک و بزرگ نیست؛ حتى پشه اى که روى فضولات مى نشیند، پس از سیر شدن آوازى مى خواند که با هیچ یک از این دستگاه هاى آوازى سازگار نیست و چیزى بالاتر است. خداوند این رزق را آن قدر در سه جهت طول، عرض و عمق ـ از لحاظ طول یعنى همه ى اشیا و حیوانات و به لحاظ عرض یعنى مقدار رزق هر کدام و مراد از عمق مدت رزق است ـ گسترانیده است که کسى دست حق را مشاهده نمى کند. پشت هر رزق، رزاق آرمیده است و انسان و هر موجود دیگر رزق خود را از رزاق مى گیرد و نمى اندیشد. حق به قدرى در رزق فرو رفته است که کسى او را احساس نمى کند و نمى اندیشد که شاید خود رزاق درون این رزق آرمیده باشد. در تاریخ است امام صادق علیه السلام سیب نیم خورده اى را که کسى آن را دور انداخته بود بر مى دارند، مى شویند و مى خورند و با کسى که سیب را دور انداخته برخورد مى نمایند و مى فرمایند این کار اسراف است. حق نیز هیچ گونه اسرافى ندارد و اگر روى زمین آید، به این اخلاق او را مى یابى؛ یعنى در مورد رزق هیچ گونه اسرافى نخواهد داشت و کوچک ترین و عقب مانده ترین و فروترین وجود را به احسن تبدیل مى کند؛ حتى غذایى که در معده به خون و گوشت و پوست تبدیل مى شود، این تبدیل به نفع خود اوست و از طرفى انسان حق آن ابهت و بزرگى را ندارد که بگوید من بزرگ هستم و این شىء ناقابل را استفاده نمى کنم.
منبع: پایگاه حضرت آیت الله العظمی نکونام (دامت برکاته).
حق آن قدر رزق گستر است که حد ندارد. او غذاى انسان را در گیاه و حیوان قرار مى دهد. حق غذاى پشه را در فضولات انسان و غذاى خاک را در فضولات و غذاى فرزند را خونى که به رحم مىرود و غذاى هر گروه را در اطراف خودش جمع نموده است؛ به گونه اى که وقتى هر گروه غذاى خود را خورد به قدرى لذت مى برد که حد ندارد و در این میان تفاوتى میان انسان، درخت، حیوان و کوچک و بزرگ نیست؛ حتى پشه اى که روى فضولات مى نشیند، پس از سیر شدن آوازى مى خواند که با هیچ یک از این دستگاه هاى آوازى سازگار نیست و چیزى بالاتر است. خداوند این رزق را آن قدر در سه جهت طول، عرض و عمق ـ از لحاظ طول یعنى همه ى اشیا و حیوانات و به لحاظ عرض یعنى مقدار رزق هر کدام و مراد از عمق مدت رزق است ـ گسترانیده است که کسى دست حق را مشاهده نمى کند. پشت هر رزق، رزاق آرمیده است و انسان و هر موجود دیگر رزق خود را از رزاق مى گیرد و نمى اندیشد. حق به قدرى در رزق فرو رفته است که کسى او را احساس نمى کند و نمى اندیشد که شاید خود رزاق درون این رزق آرمیده باشد. در تاریخ است امام صادق علیه السلام سیب نیم خورده اى را که کسى آن را دور انداخته بود بر مى دارند، مى شویند و مى خورند و با کسى که سیب را دور انداخته برخورد مى نمایند و مى فرمایند این کار اسراف است. حق نیز هیچ گونه اسرافى ندارد و اگر روى زمین آید، به این اخلاق او را مى یابى؛ یعنى در مورد رزق هیچ گونه اسرافى نخواهد داشت و کوچک ترین و عقب مانده ترین و فروترین وجود را به احسن تبدیل مى کند؛ حتى غذایى که در معده به خون و گوشت و پوست تبدیل مى شود، این تبدیل به نفع خود اوست و از طرفى انسان حق آن ابهت و بزرگى را ندارد که بگوید من بزرگ هستم و این شىء ناقابل را استفاده نمى کنم.
منبع: پایگاه حضرت آیت الله العظمی نکونام (دامت برکاته).