پرسش :
آیا همه پیامبران معصومند و در درجه عصمت هم با یکدیگر مساوى هستند؟
پاسخ :
همه پیامبران معصومند ولى عصمت داراى مراتب مختلفى است. عصمت تام براى همه پیامبران لازم است، اما فراتر از آن، عصمت اکمل است که از لوازم حتمى نبوّت نیست، ولى برخى از پیامبران مانند پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به آن نائل آمده اند. در این مرتبه از عصمت پیامبر به طور معمول ترک اولى هم نمى کند.
«اولى» عملى را مى گویند که انجام یا ترک آن بر حسب نظر عقل و یا حکم شرعى لازم و ضرورى نیست، ولى رعایت آن بهتر و شایسته تر است. بنابراین باید گفت:
1. ترک اولى جنبه تحریمى ندارد و مستلزم عذاب و کیفر اُخروى نمى باشد، حتى اگر مورد نهى الهى واقع شده باشد.
2. رعایت آن بهتر و شایسته تر است.
3. کسى که مرتکب ترک اولى شده، عملى را انجام داده است که تناسبى با شأن و جایگاه او ندارد.
بر اساس آنچه گذشت مى توان براى عصمت انبیا دو مرتبه به شرح زیر در نظر گرفت.
مرتبه نخست: عصمت تام؛ یعنى عصمت از هرگونه گناه و خطا در دریافت وحى، نگهدارى وحى، ابلاغ وحى، تبیین و تفسیر وحى و عصمت در اجرا و عمل به مفاد وحى، در حوزه مسائل فردى و اجتماعى.
همچنین عصمت از هر اشتباهى که به طور معمول موجب سلب اعتماد از پیامبران مى شود، حتّى در امور عادى زندگى.
در نگاه شیعه، این مرتبه از عصمت براى همه پیامبران، در همه عمر لازم است.
مرتبه دوم: عصمت اتم و اکمل که عبارت است از همه موارد فوق به علاوه عصمت از ترک اولى مى باشد.
منبع: www.porseman.org
همه پیامبران معصومند ولى عصمت داراى مراتب مختلفى است. عصمت تام براى همه پیامبران لازم است، اما فراتر از آن، عصمت اکمل است که از لوازم حتمى نبوّت نیست، ولى برخى از پیامبران مانند پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به آن نائل آمده اند. در این مرتبه از عصمت پیامبر به طور معمول ترک اولى هم نمى کند.
«اولى» عملى را مى گویند که انجام یا ترک آن بر حسب نظر عقل و یا حکم شرعى لازم و ضرورى نیست، ولى رعایت آن بهتر و شایسته تر است. بنابراین باید گفت:
1. ترک اولى جنبه تحریمى ندارد و مستلزم عذاب و کیفر اُخروى نمى باشد، حتى اگر مورد نهى الهى واقع شده باشد.
2. رعایت آن بهتر و شایسته تر است.
3. کسى که مرتکب ترک اولى شده، عملى را انجام داده است که تناسبى با شأن و جایگاه او ندارد.
بر اساس آنچه گذشت مى توان براى عصمت انبیا دو مرتبه به شرح زیر در نظر گرفت.
مرتبه نخست: عصمت تام؛ یعنى عصمت از هرگونه گناه و خطا در دریافت وحى، نگهدارى وحى، ابلاغ وحى، تبیین و تفسیر وحى و عصمت در اجرا و عمل به مفاد وحى، در حوزه مسائل فردى و اجتماعى.
همچنین عصمت از هر اشتباهى که به طور معمول موجب سلب اعتماد از پیامبران مى شود، حتّى در امور عادى زندگى.
در نگاه شیعه، این مرتبه از عصمت براى همه پیامبران، در همه عمر لازم است.
مرتبه دوم: عصمت اتم و اکمل که عبارت است از همه موارد فوق به علاوه عصمت از ترک اولى مى باشد.
منبع: www.porseman.org