عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

عمل‌گرا شوید : ۳ مرحله‌ی ساده برای مبارزه با تنبلی

عمل‌گرا شوید : ۳ مرحله‌ی ساده برای مبارزه با تنبلی
شنبه 13 دی 1393  06:10 ق.ظ

تنبلی و به تعویق انداختن کارها شیطان بی‌رحمی ست که می‌تواند بهره‌وری شما را با نیتی شوم و مرگبار به نابودی بکشاند. اگر از تنبلی خسته شده‌اید و می‌خواهید وظایف و مسئولیت‌هایتان را به موقع و سروقت انجام دهید،۳ نکته‌ی مطرح شده در این مقاله را مطالعه و تمرین کنید و استفاده و رعایت آن‌ها را به جزئی از زندگی خود تبدیل کنید.


۱-شروع کنید (حتی اگر دوست ندارید شروعتان در این لحظه باشد)

اگر به شما بگویم که من همیشه برای نوشتن مقالات وب‌سایت و کارهای شخصی‌ام انگیزه بالایی دارم، دروغ بزرگ و غیر قابل باوری گفته‌ام.بعد از مدت کوتاهی که در جامعه‌ی مجازی فعال هستم و به شما کاربران عزیز خدمت می‌کنم متوجه نکات جالب و آموزنده‌ای در این بخش از زندگی‌ام شده‌ام : هر وقت می‌خواهم مقاله‌ای برای وب‌سایت بنویسم، بلافاصله و بدون ذره‌ای فوت وقت این فرآیند را شروع می‌کنم و جالب اینکه بعد از یک یا دو ساعت کار مداوم ، نوشتن و ویرایش مقاله تمام می‌شود و در این لحظه است که همیشه از خودم می‌پرسم: «تنبلی چیست؟». در این مدت به این نتیجه رسیده‌ام که شروع هر فرآیند و تکمیل آن به مراتب ساده‌تر از به تعویق انداختن مسئولیت‌ها و امروز و فردا کردن است. اگر چنین عادتی را به زندگی خود اضافه کنید ذهن شما هم در کنار شما قرار خواهد گرفت و برای تکمیل کارها به یاری شما خواهد شتافت. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که ذهن انسان در حالت معمول، دروغ‌گویی قانع‌کننده ست که تمام تلاش خود را برای منحرف کردن تمرکز شما از مسئولیت‌های اصلی و انحراف آن به سمت کارهای بی‌اهمیت و کم ‌ارزش انجام خواهد داد. به ذهن خود گوش ندهید. کارهای خود را شروع کنید و با تلاش مستمر آن‌ها را تکمیل کنید. به دلایل قانع‌کننده و وسوسه‌انگیزی که منتقد درونتان برای تنبلی و عادت امروز و فردا کردن شما جور می‌کند اصلاً توجه نکنید. شرط اصلی موفقیت عمل‌گرا بودن است.


۲-تمرکز کنید (حتی اگر این تمرکز به معنای فراموشی تمام وسوسه‌ها و موضوعات جالب و سرگرم‌کننده باشد)

در ادامه لیستی از مهم‌ترین قاتلان زمان که شخصاً در زندگی خودم با آن‌ها رو به رو بوده‌ام را برای شما بیان کرده‌ام :
شبکه‌های اجتماعی (چون علاقه زیادی به آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا و مهم‌ترین خبرهای روزانه دارم وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به خصوص شبکه‌ی اجتماعی پینترست تلف می‌کردم.)


یوتیوب و وب‌سایت‌های دانلود فیلم (ساعات زیادی را در یوتیوب به فراگیری نکته‌ها و ترفندهای نرم‌افزارهای مورد علاقه‌ام و مشاهده ویدیوهای همایش ها و سمینارهای موفقیت در حوزه‌ی مالی و شخصی سپری می‌کردم و از روی علاقه‌ی بیش از حد به دیدن فیلم‌های روز دنیا هر روز سری هم به وب‌سایت‌های دانلود فیلم می‌زدم.)


مطالعه (مطمئناً این کارها یا بهتر بگویم این عادت‌ها به خودی خود چیز بدی نیستند، اما چون شخصاً خیلی کنجکاوم، هر وقت که وب گردی را شروع می‌کردم ۱۰ تا ۲۰ تب در پنجره‌ی مرورگرم باز می‌کردم و با علاقه و اشتیاق تمام به مطالعه تک تک این مقاله‌ها می‌پرداختم و اگر مطالعه کتاب‌ها و مجلات را هم به این عادت مطالعه غیر معمولم اضافه کنم، باید اعتراف کنم که مطالعه یک از بزرگ‌ترین قاتلان زمان و دشمن اصلی بهره‌وری‌ام در زندگی بود.)



برای مبارزه با این وسوسه‌ها و ترک این عادت‌های بد از برنامه‌های زیر استفاده کردم :


تنها بعد از انتشار مقالات وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی به خودم اجازه می‌دادم تا چند دقیقه‌ای خبرهای روز را دنبال کنم.
استفاده از یوتیوب و وب‌سایت‌های دانلود فیلم را به آخر هفته‌ها و زمان‌های بیکاری موکول کردم.
بلافاصله بعد از اینکه مطلب مفیدی پیدا می‌کردم نرم‌افزار ورد را باز می‌کردم و شروع به نوشتن مقاله برای وب‌سایت « برای فردا » می‌کردم. با این کار هم عادت مطالعه‌ام منظم‌تر شد و هم به مرور زمان نکات مفید و ارزشمند بیشتری آموختم.



البته این‌ها فقط بخشی از وسوسه‌هایی بود که در زندگی شخصی‌ام با آن‌ها مبارزه کرده‌ام. عادت‌های بد دیگری هم داشتم که به مرور و با کم‌ترین زحمت آن‌ها را از زندگی‌ام حذف کردم. در ادامه برخی از این عادت‌ها و روش به کار برده شده برای ترک آن‌ها را برای شما بیان می‌کنم:
جواب دادن اس ام اس ها بلافاصله بعد از دریافت : موبایلم را تا زمانی که منتظر پیام یا زنگ مهمی نبودم روی حالت سکوت یا سایلنت می‌گذاشتم.
بررسی وسواس گونه‌ی ایمیل‌ها و مرتب کردن صندوق دریافت پیام‌ها : سه زمان مشخص در صبح، بعد از ظهر و شب برای چک کردن ایمیل‌های شخصی و پاسخ‌گویی به نظرات کاربران وب‌سایت مشخص کردم.
اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، گوگل پلاس و پینترست : تمام پیام‌ها و اعلانات دریافتی از این شبکه‌های اجتماعی را غیر فعال کردم. برای افزایش بهره وری می‌توانید از نرم‌افزارهایی که برای مدیریت اکانت های شخصی شما در تمام شبکه‌های اجتماعی به صورت یکجاست استفاده کنید.


۳-عمداً یک قدم به عقب بردارید (حتی اگر این عقب‌نشینی به معنای دوری موقت از روند معمول روزانه در زندگی‌تان است)

علاوه بر اینکه اولویت‌بندی مفهومی پر اهمیت در زندگی‌ امروزی ست که باید به آن توجه کنیم، می‌تواند شاه کلیدی برای آزادسازی قدرت بهره‌وری حقیقی ما در این دنیای پر هیاهو و بازار رقابتی باشد. شگفت‌انگیز است که چطور یک قدم به عقب برداشتن و لحظه‌ای درنگ می‌تواند موجب بهبود چشم‌انداز کلی شما از زندگی و درک این مطلب که حقیقتاً چه چیزی مهم و چه چیزهایی کم ‌اهمیت و بی ارزش هستند شود. در ادامه چند پرسش را مطرح کرده‌ام که برای افزایش بهره‌وری باید به آن‌ها توجه کنید :
هدف اصلی شغل من چیست؟ چرا مهم است؟
آیا راهی برای ترکیب وظایف و مسئولیت‌ها به شیوه‌ای منطقی‌تر وجود دارد؟
آیا نیازها و خواسته‌های دیگران را قبل از اهداف و خواسته‌های خودم قرار می‌دهم؟



اگر در پشت کارها، وظایف و مسئولیت‌هایتان هیچ هدف مشخص و روشنی وجود ندارد، تعجبی ندارد که احساس درماندگی و عدم علاقه نسبت به فعال بودن و کار کردن کنید. تاثیری را که می‌خواهید بر زندگی کاربران وب‌سایتتان، مشتری‌ها و ارباب رجوع‌های خود بگذارید تصور کنید. امیدوارید که در کدام غم‌ها و ناراحتی‌های مشتری‌هایتان با آن‌ها شریک شوید و به آن‌ها برای مواجه شدن و گذر از این دردها کمک کنید؟ می‌خواهید چه مشکلی را از زندگی مشتریانتان حذف کنید؟ برای رسیدن به کدام اهداف و آرزوها قصد دارید به مخاطبانتان کمک کنید؟

اگر وظایف خود را از طریق یک الگوی اتفاقی انجام می‌دهید، تعجبی ندارد که نمی‌توانید هیچ کدام از وظایف و مسئولیت‌هایتان را به درستی تکمیل کنید. گروه‌بندی وظایف مشابه با یکدیگر بسیار مؤثر تر و مناسب‌تر از انجام چند کار به صورت هم زمان با یک روند بیهوده و غیر عادی ست. بهتر است در یک زمان مشخص تمام ظروف را بشویید، تمام وظایف خود را انجام دهید، تمام قبض‌هایتان را پرداخت کنید، تمام ایمیل‌هایتان را جواب دهید و در آخر تمام تماس‌هایتان را پاسخ دهید.

اگر همیشه خودتان را بر اساس توقع و انتظاری که دیگران از شما دارند نگران و مضطرب می‌کنید، تعجبی ندارد که نمی‌توانید به پتانسیل کامل خود و آن موفقیت و پیروزی که انتظارش را دارید دست یابید. بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که اگر از خودتان به خوبی مراقبت نکنید، بعد از مدتی توانایی شما برای مراقبت از دیگران به شدت کاهش خواهد یافت. اگر بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب ایمیل‌هایتان را چک می‌کنید، روزی را شروع کرده‌اید که با افکار و خواسته‌های دیگران هدایت خواهد شد.

tachberdee

tachberdee
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 3456
محل سکونت : گلستان
دسترسی سریع به انجمن ها